Do zadań Powiatowego Urzędu Pracy we Wrześni należy wykonywanie zadań samorządu powiatu w zakresie polityki rynku pracy zgodnie z ustawą z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (tekst jedn. Dz. U. z 2025 r. poz. 620 ze zm.) w szczególności:
1. pozyskiwanie i realizowanie ofert pracy;
2. opracowanie i realizację zadań określonych w Ustawie w ramach powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych;
3. pozyskiwanie i gospodarowanie środkami finansowymi na realizację zadań z zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy;
4. udzielanie informacji o zakresie form pomocy i możliwości ich zastosowania;
5. rejestrowanie bezrobotnych i poszukujących pracy;
6. organizowanie i finansowanie form pomocy określonych w Ustawie, w szczególności pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, szkoleń, staży oraz prac interwencyjnych i robót publicznych;
7. kontrolę prawidłowości realizowanych form pomocy określonych w Ustawie;
8. prowadzenie sprawozdawczości z realizowanych zadań, w tym w zakresie badań ujętych w programie badań statystycznych statystyki publicznej oraz we współpracy z Wojewódzkim Urzędem Pracy, prowadzenie badań i analiz dotyczących rynku pracy i ewaluacji polityk rynku pracy;
9. inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy;
10. współdziałanie z powiatową radą rynku pracy w zakresie rynku pracy oraz wykorzystania środków Funduszu Pracy;
11. współpracę z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, informacji dotyczących form pomocy określonych w Ustawie oraz realizacji wobec długotrwale bezrobotnych działań w ramach zatrudnienia socjalnego;
12. współpracę, w szczególności ze szkołami ponadpodstawowymi, uczelniami i podmiotami ekonomii społecznej w zakresie realizacji poradnictwa zawodowego, w tym promowania uczenia się przez całe życie oraz działań informacyjnych dotyczących wsparcia skierowanego do osób do 30. roku życia;
13. przyznawanie i wypłacanie zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu bezrobocia;
14. wydawanie decyzji o:
a) uznaniu lub odmowie uznania danej osoby za bezrobotnego oraz utracie statusu bezrobotnego,
b) odmowie uznania danej osoby za poszukującego pracy oraz utracie statusu poszukującego pracy,
c) przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, stypendium i innych finansowanych z Funduszu Pracy świadczeń niewynikających z zawartych umów,
d) obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, stypendium oraz innych nienależnie pobranych świadczeń finansowanych z Funduszu Pracy,
e) odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części albo całości nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z Funduszu Pracy, albo należności z tytułu zwrotu środków przyznanych na finansowanie form pomocy, albo odmowie odroczenia terminu spłaty, rozłożenia na raty lub umorzenia,
f) zezwoleniu lub odmowie wydania zezwolenia na pracę sezonową cudzoziemcowi,
g) odmowie dokonania wpisu oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń;
15. wydawanie zaświadczeń potwierdzających wpis wniosku o wydanie zezwolenia na pracę sezonową do ewidencji wniosków;
16. dokonywanie lub odmawianie wpisu oświadczeń o powierzeniu pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń;
17. badanie i analizowanie sytuacji na lokalnym rynku pracy w związku z postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca;
18. realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw wymienionych w Ustawie w zakresie świadczeń dla bezrobotnych;
19. realizowanie zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami członkowskimi Unii Europejskiej, lub z którymi Unia Europejska zawarła umowy o swobodzie przepływu osób, w ramach sieci EURES we współpracy z ministrem właściwym do spraw pracy, samorządem województwa oraz innymi uprawnionymi podmiotami do realizacji działań w sieci EURES;
20. realizowanie zadań wynikających z umów międzynarodowych i innych porozumień z partnerami zagranicznymi w obszarze migracji zarobkowych;
21. organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników Urzędu;
22. realizowanie zadań związanych z Krajowym Funduszem Szkoleniowym, w tym jego promowanie, kontrolę i rozliczanie;
23. opracowywanie i realizowanie programów finansowanych z rezerwy Funduszu Pracy;
24. inicjowanie i realizowanie projektów pilotażowych;
25. realizowanie programów regionalnych na podstawie porozumienia zawartego z Wojewódzkim Urzędem Pracy;
26. realizowanie kampanii informacyjnych i promujących działania Urzędu;
27. inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu identyfikację, dotarcie z informacją o możliwościach skorzystania z form pomocy określonych w Ustawie i zmotywowanie do aktywności zawodowej osób niezarejestrowanych, w tym osób biernych zawodowo, samodzielnie lub we współpracy z podmiotami ekonomii społecznej, jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej, podmiotami systemu oświaty i uczelniami;
28. realizowanie projektów wynikających z programów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus i Funduszu Pracy;
29. prowadzenie internetowego serwisu informacyjnego Urzędu;
30. tworzenie miejsc aktywności zawodowej, w których są realizowane zadania w zakresie form pomocy określonych w Ustawie;
31. zapewnienie osobom wymienionym w Ustawie możliwości założenia indywidualnego konta, a także pomoc przy jego zakładaniu.