Zbiórki publiczne
18 lipca 2014 r. weszła w życie nowa ustawa o zbiórkach publicznych – Ustawa z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 756).
Nowa ustawa została opracowana przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji wspólnie z organizacjami pozarządowymi. Zwiększa dostępność informacji o zbiórkach dla wszystkich obywateli, o tym, kto i na jakie cele zbiera środki. Wprowadza też elektroniczną, sprawną formę zgłaszania zbiórek.
Oto istota wprowadzanych zmian:
- Od 18 lipca 2014 r. nie ma już urzędowych zgód na zbiórki publiczne.
- Zgłoszenia zbiórek publicznych (czyli zbiórek gotówki i darów w przestrzeni publicznej) będzie można dokonywać pocztą lub elektronicznie – ta druga forma jest preferowana m.in. dlatego, że jest szybsza. Aby dokonać zgłoszenia elektronicznie należy posiadać podpis elektroniczny lub bezpłatny „profil zaufany” czyli podpis elektroniczny przeznaczony do kontaktu obywateli z administracją, który można założyć na portalu http://epuap.gov.pl.
- Zbiórki elektroniczne – np. przez przelewy - można będzie prowadzić od 18 lipca 2014 r. bez dodatkowych formalności.
- W przypadku organizowanych w przestrzeni publicznej zbiórek w gotówce i darów wystarczy od 18 lipca 2014 r. proste zgłoszenie na ogólnopolskim portalu http://zbiorki.gov.pl, gdzie będą także publikowane sprawozdania.
- Od 18 lipca 2014 r. zniesiona została opłata skarbowa dla organizatorów zbiórek oraz obowiązek publikacji sprawozdań w prasie.
- Decyzje o zbiórkach wydane przed wejściem w życie nowej ustawy nadal będą obowiązywały – te zbiórki będą rozliczane na dotychczasowych zasadach.
Metryka
- Autor lub odpowiedzialny za treśćGrzegorz Kolecki
- Data wytworzenia2015-04-29
- OpublikowałGrzegorz Kolecki
- Data publikacji2015-04-29 11:42
- Ostatnio zmodyfikowałGrzegorz Kolecki
- Ostatnia modyfikacja2019-05-21 10:29