Organy i osoby sprawujące funkcje
Organy i osoby sprawujące funkcje
Organami Liceum Ogólnokształcącego im. Henryka Sienkiewicza są:
- Dyrektor Liceum - od dnia 1 września 2014 r. Dyrektorem Liceum Ogólnokształcącego we Wrześni jest Violetta Zdunowska (na podstawie Uchwały nr 794/2014 Zarządu Powiatu we Wrześni z dnia 15.04.2014 r. w sprawie powierzenia Pani Violetcie Zdunowskiej stanowiska dyrektora Liceum Ogólnokształcącego im. H. Sienkiewicza we Wrześni oraz Uchwały nr 139/2019 z dnia 26.03.2019 r. w sprawie powierzenia Pani Violetcie Zdunowskiej stanowiska dyrektora Liceum Ogólnokształcącego im. Henryka Sienkiewicza we Wrześni).
- Rada Pedagogiczna
- Rada Rodziców
- Samorząd Uczniowski
Liceum Ogólnokształcącym im. Henryka Sienkiewicza kieruje dyrektor, wyłoniony w drodze konkursu, któremu funkcję powierza i z tej funkcji odwołuje Zarząd Powiatu we Wrześni.
Dyrektor szkoły:
- kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny;
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego;
- realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły;
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
- współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych;
- odpowiada za właściwą organizację i przebieg egzaminu maturalnego w szkole;
- stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły;
- może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie szkoły; skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.
Dyrektor decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły;
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Liceum w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: dyrektor szkoły jako przewodniczący oraz wszyscy nauczyciele szkoły jako członkowie
Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy szkoły;
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów.
Do kompetencji opiniodawczych rady pedagogicznej należy:
- opiniowanie organizacji pracy Liceum, w tym tygodniowego rozkładu zajęć edukacyjnych;
- opiniowanie projektu planu finansowego szkoły;
- opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- opiniowanie propozycji dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Ponadto Rada Pedagogiczna Liceum wykonuje zadania rady szkoły, tj.:
- uchwala Statut Liceum;
- może występować do Wielkopolskiego Kuratora Oświaty z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole;
- opiniuje plan pracy szkoły, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły;
- może z własnej inicjatywy oceniać sytuację oraz stan szkoły i występować z wnioskami do dyrektora, organu prowadzącego szkołę oraz do wojewódzkiej rady oświatowej, w szczególności w sprawach organizacji zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów lub zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i specjalistycznych dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
W Liceum działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców uczniów.
Do kompetencji Rady Rodziców należy:
- uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
a) programu wychowawczego szkoły
b) programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska;
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły;
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
Ponadto Rada Rodziców:
- może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły
- może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
W Liceum działa Samorząd Uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
Samorząd Uczniowski może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
- prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
- prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem;
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
autor lub odpowiedzialny za treść: Łukasz Jakubowski
data wytworzenia: 2015-04-20
opublikował: Łukasz Jakubowski
data publikacji: 2015-04-20 13:58
zmodyfikował: Grzegorz Kolecki
ostatnia modyfikacja: 2019-09-03 11:49
Rejestr zmian
- zmieniono 2015-04-27 12:38 przez Grzegorz Kolecki
- zmieniono 2015-05-25 08:46 przez Grzegorz Kolecki
- zmieniono 2019-09-03 11:49 przez Grzegorz Kolecki