Szybkie linki

Treść strony

Protokół nr 18 / 2021

Z POSIEDZENIA KOMISJI REWIZYJNEJ

z dnia 22 lutego 2021 r.

 

Jarosław Czyż, przewodniczący komisji otworzył posiedzenie i stwierdził obecność czterech członków komisji. Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu. W posiedzeniu uczestniczył Filip Biernat, dziennikarz „Wiadomości Wrzesińskich” oraz Mikołaj Soberski, radca prawny.

Przewodniczący komisji przedstawił proponowany porządek obrad. Z uwagi na brak wniosków o zmianę porządku przystąpił do realizacji jego merytorycznych punktów.

1. Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie quorum.

2. Przedstawienie porządku posiedzenia.

3. Przeprowadzenie kontroli:

1) dotacji udzielonych organizacjom pozarządowym na realizację zadań publicznych w 2020 r.,

2) Wydziału Promocji, Spraw Społecznych i Sportu w zakresie działań promocyjnych Powiatu Wrzesińskiego w 2020 r.

4. Rozpatrzenie wniosku pani Wiesławy Kowalskiej w sprawie kontroli dokumentacji związanej z rozbudową Szpitala Powiatowego we Wrześni.

5. Sprawy bieżące.

6. Zakończenie.

 

Pkt 3 Przeprowadzenie kontroli:

  • dotacji udzielonych organizacjom pozarządowym na realizację zadań publicznych w 2020 r.,
  • Wydziału Promocji, Spraw Społecznych i Sportu w zakresie działań promocyjnych Powiatu Wrzesińskiego w 2020 r.

 

Dokumentację do kontroli i wyjaśnień w sprawach objętych zakresem kontroli udzieliła Joanna Musiałkiewicz, naczelnik Wydziału Promocji, Spraw Społecznych i Sportu.

W ramach czynności kontrolnych dotyczących kontroli dotacji udzielonych organizacjom pozarządowym na realizację zadań publicznych w 2020 r. członkowie komisji zapoznali się z:

1. ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r.;

2. uchwałą nr 111/XVI/2020 Rady Powiatu Wrzesińskiego z dnia 20 lutego 2020 r. w sprawie uchwalenia rocznego programu współpracy powiatu wrzesińskiego z organizacjami pozarządowymi,

3. uchwałami Zarządu Powiatu Wrzesińskiego dotyczącymi:

  • ogłoszenia otwartych konkursów ofert na zlecanie realizacji zadań publicznych,
  • naboru członków i powoływania komisji konkursowych opiniujących złożone oferty,
  • przyznania środków budżetowych na zlecanie realizacji zadań publicznych,

4. wykazem dotacji udzielonych organizacjom pozarządowym w poszczególnych obszarach ogłoszonych konkursów.

Członkowie komisji skontrolowali losowo wybrane oferty z obszarów: kultury sztuki i ochrony tradycji oraz działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym.

Komisja Rewizyjna nie stwierdziła nieprawidłowości w zakresie procedury udzielenia dotacji organizacjom pozarządowym w 2020 r.

 

Czynności kontrolne z zakresu działań promocyjnych Powiatu Wrzesińskiego realizowanych przez Wydział Promocji, Spraw Społecznych i Sportu w 2020 r. dotyczyły:

1. rocznego kosztu publikacji biuletynu informacyjnego „Przegląd Powiatowy”,

2. przeznaczenia środków niewydatkowanych na realizację zaplanowanych przedsięwzięć z powodu pandemii koronawirusa,

3. rocznego kosztu funkcjonowania wydziału.

Komisja Rewizyjna nie zgłosiła zastrzeżeń w kontrolowanym zakresie.

Protokół kontrolny stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

 

Pkt 4 Rozpatrzenie wniosku pani Wiesławy Kowalskiej w sprawie kontroli dokumentacji związanej z rozbudową Szpitala Powiatowego we Wrześni.

Jarosław Czyż poinformował, że radna Wiesława Kowalska złożyła pismo w sprawie zlecenia Najwyższej Izbie Kontroli przez Radę przeprowadzenia kontroli dokumentacji związanej z procesem budowy szpitala. Przewodniczący komisji poinformował, że radna wnioskowała o zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia komisji w tej sprawie. Wyjaśnił, że przewodniczący komisji ustala termin i porządek posiedzenia oraz zwołuje je zawiadamiając członków komisji nie później niż 3 dni przed jego terminem. Dodał, że biorąc pod uwagę termin złożenia wniosku nie było zasadne zwoływanie posiedzenia w innym terminie niż planowany.

Mikołaj Soberski, radca prawny wyjaśnił, że po dokonaniu oceny formalnej złożonego pisma, zgodnie ze Statutem Powiatu Wrzesińskiego, Komisja Rewizyjna nie jest właściwa do jego rozpatrzenia. Zakwalifikował pismo jako wniosek i rekomendował przekazanie sprawy do rozpatrzenia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, której zadaniem będzie przedstawienie swojego stanowiska. Poinformował, że art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli wskazuje podmioty mogące zlecać przeprowadzenie takiej kontroli tj. na zlecenie Sejmu lub jego organów, na wniosek Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa Rady Ministrów oraz z własnej inicjatywy. Dodał, że możliwość wystąpienia organów samorządu terytorialnego o przeprowadzenie kontroli nie jest uregulowana w przywołanej ustawie, co jednocześnie nie znaczy, że radny nie może o to wnioskować. Podkreślił, że rozpatrywanie wniosków znajduje się w katalogu kompetencji Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, która może wystąpić z rekomendacją do Rady Powiatu o skierowanie wniosku w przedmiotowej sprawie do Najwyżej Izby Kontroli.

Wiesława Kowalska zapytała o możliwości występowania radnych o uzyskanie konkretnych informacji lub skontrolowanie niepokojącej sprawy.

Mikołaj Soberski nawiązał do wniosku złożonego przez radną Wiesławę Kowalską i zaznaczył, że odnosi się on do zakończonego procesu sądowego związanego z budową szpitala.

Wiesława Kowalska wyjaśniła, że sprawy procesowe, o których wspomina radca nie są przedmiotem wniosku. Zaznaczyła, że kontrola, o którą wnioskuje jako radna i członek Komisji Rewizyjnej jest wynikiem braku informacji o działalności spółki prawa handlowego, jaką jest Szpital Powiatowy we Wrześni. Podkreśliła, że powiat wrzesiński jest 100% udziałowcem, radni muszą podejmować niejednokrotnie decyzję o przekazywaniu kolejnych środków finansowych bez wiedzy o faktycznej sytuacji szpitala. Zauważyła, że radni powinni być informowani o bieżącej sytuacji Spółki przed głosowaniami. Zapytała radcę prawnego o regulacje prawne zapewniające radnym dostęp do informacji, które nie są im przekazywane.

Mikołaj Soberski poinformował, że radni wykorzystując swoje uprawnienie właścicielskie mogą wnioskować o informacje za pośrednictwem Rady Nadzorczej. Dodał, że zlecenie zewnętrznej kontroli też jest możliwe, regionalna izba obrachunkowa nie byłaby właściwym organem kontrolnym. Wyjaśnił, że możliwe jest wystąpienie o kontrolę do Najwyższej Izby Kontroli, jednak termin jej przeprowadzenia będzie uzależniony od rocznego harmonogramu pracy izby. Podsumował, że najwłaściwiej z formalnego punktu widzenia jest przekazać wniosek do rozpatrzenia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.

Wiesława Kowalska zauważyła, że to radni muszą zdecydować, czy chcą wiedzieć o sytuacji w Szpitalu Powiatowym Sp. z o.o.

Jarosław Czyż zapytał o odpowiedzialność finansową powiatu w sprawach dotyczących spłaty zadłużeń szpitala.

Paweł Skrzypczak poinformował, że odpowiedzialność leży po stronie Spółki, która prowadzi postępowanie układowe w tej sprawie.

Wracając do kwestii procesu sądowego Mikołaj Soberski wyjaśnił, że sąd niezwisły wydał wyrok i kontrola NIK-u polegałaby na badaniu powagi rzeczy osądzonej. Dodał, że trudno jest wskazać, na czym ta kontrola miałaby polegać. Zaznaczył, że Szpital nie jest jednostką budżetową powiatu, tylko spółką prawa handlowego i mimo że powiat wrzesiński jest 100% udziałowcem spółki, to jednak budżet spółki i budżet powiatu są odrębne.

Wiesława Kowalska przywołała opinię innego radcy prawnego: „powiat jako podmiot zewnętrzny w stosunku do spółki nie może narzucić jej określonego działania. Powiat wrzesiński jest wyłącznym udziałowcem szpitala, a funkcję zgromadzenia wspólników pełni zarząd powiatu”. Dodała, że radni przegłosowują znaczne kwoty na dofinansowanie Spółki, a jednocześnie nie mają prawa dostępu do informacji. Podkreśliła, że wystąpiła o przeprowadzenie kontroli NIK-u w związku z brakiem informacji i dostępu do dokumentów oraz informacjami publikowanymi przez starostę w „Przeglądzie Powiatowym” o nieuczciwości firm wykonujących budowę szpitala i wyegzekwowaniu niekorzystnego wyroku sądowego. Poinformowała, że brakuje informacji Zarządu Powiatu o trudnościach spółki i jej bieżącym funkcjonowaniu. Dodała, że radni nie są informowani o trudnościach i nieuczciwości firm, o których się sensacyjnie pisze.

Henryka Waligóra, członek komisji przypomniała, że starosta niejednokrotnie na sesjach Rady sygnalizował kwestie nieuczciwości firm budujących szpital.

Mikołaj Soberski podsumował, że członkowie Komisji Rewizyjnej nie mają kompetencji do rozpatrzenia wniosku radnej, mogą go przekazać Komisji Skarg, Wniosków i Petycji. Dodał, że prawo do informacji może być realizowane przez radnych poprzez wystąpienie do NIK-u lub jako członków Rady Powiatu czy obywateli. Nadmienił, ze procesy sądowe związane ze sprawami budowalnymi są skomplikowane, gdyż korzystne zapisy umowy nie są zawsze pozytywnie opiniowane przez sądy.

Paweł Skrzypczak, członek komisji zauważył, że postępowanie układowe jest w toku i radni nie podejmowali jeszcze decyzji o przekazaniu jakichkolwiek środków finansowych w związku z niekorzystnym rozstrzygnięciem sądowym. Podkreślił, że wszystkie środki przekazywane dotąd „Szpitalowi Powiatowemu we Wrześni Spółka z o.o.” były przekazywane na cele, o których radni byli informowani.

Jarosław Czyż poprosił radcę o wyjaśnienie przebiegu postepowania układowego.

Mikołaj Soberski poinformował, że nie zna szczegółów postępowania układowego, gdyż jest ono prowadzone przez podmiot zewnętrzny. Zaznaczył, że są dwie sprawy sądowe, które dotyczą sporu z wykonawcami, jedna jest zakończona prawomocnym wyrokiem i kwota zasądzona w tym procesie nie będzie umniejszona, a może być na przykład rozłożona na raty. Zaznaczył, że postępowanie układowe to proces, w którym strony próbują zawrzeć porozumienie.

Henryka Waligóra zauważyła, że postępowanie układowe jest w toku i jest objęte tajemnicą.

Paweł Skrzypczak poinformował, że postępowanie układowe jest nadzorowane przez sąd, a Szpital Powiatowy we Wrześni Spółka z o.o. przyjęła strategię, o której nie będzie informować. Wyjaśnił, że kwestie układowe nie dotyczą wyłącznie firmy, która wygrała proces, ale wszystkich firm wykonujących kolejne etapy budowy.

Wiesława Kowalska wyjaśniła, że jej wniosek o kontrolę NIK-u jest konsekwencją braku informacji, co jest absurdalne w kontekście posiadania 100% udziałów w Spółce.

W głosowaniu nad przekazaniem wniosku wzięło udział czterech członków komisji.

Członkowie komisji rekomendowali przekazanie pisma pani Wiesławy Kowalskiej jako wniosku obywatelskiego do rozparzenia przez Komisję Skarg, Wniosków i Petycji. Komisja Rewizyjna nie jest merytorycznie właściwa do jego opiniowania.

Sprawa jest prowadzona pod nr. SO.0003.1.2021 w zbiorze Wniosków i interpelacji radnych w Wydziale Organizacyjnym.

 

Z uwagi na zrealizowanie porządku obrad Jarosław Czyż, przewodniczący komisji zamknął posiedzenie.

Na tym protokół został zakończony i podpisany przez przewodniczącego komisji.

 

Przewodniczący komisji

Jarosław Czyż 

drukuj (Protokół nr 18 / 2021)

  • autor lub odpowiedzialny za treść: Jarosław Czyż
  • opublikował: Natalia Kowalczyk-Jakubowska
    data publikacji: 2021-04-21 14:19

« wstecz

Adres

Starostwo Powiatowe we Wrześni

ul. Chopina 10
62-300 Września

Kontakt

Dane kontaktowe

tel. +48 61 640 44 44
fax +48 61 640 20 51

e-mail: starostwo@wrzesnia.powiat.pl

Godziny

Godziny urzędowania

Poniedziałek       8:00 – 16:00

Wtorek - piątek  7:00 – 15:00

Standardy i wytyczne

Stopka strony

w górę
Ułatwienia dostępu        Przeczytaj deklarację dostępności
Rozmiar czcionki
Wersja o wysokim poziomie kontrastu
Przełącz się na widok strony o wysokim kontraście.
Powrót do domyślnej wersji strony zawsze po wybraniu linku "Graficzna wersja strony" znajdującego się w górnej części witryny.