Z POSIEDZENIA KOMISJI SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI
z dnia 14 czerwca 2021 r.
Przewodniczący komisji Mikołaj Kubiaczyk otworzył posiedzenie i stwierdził obecność czterech członków komisji, co stanowiło quorum do podejmowania decyzji w sprawach objętych porządkiem obrad. Obrady odbyły się w Starostwie Powiatowym we Wrześni. W posiedzeniu uczestniczyła Bożena Nowacka, sekretarz powiatu i Filip Biernat, dziennikarz lokalnej gazety.
Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Członkowie komisji nie zgłosili uwag do proponowanego porządku posiedzenia:
Pkt 3 Przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego w sprawie skargi na działalność Starosty Wrzesińskiego.
Dnia 27 maja 2021 r., do Starostwa Powiatowego we Wrześni, wpłynęła skarga dyrektora Niepublicznego Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego „Magiczny Zakątek” we Wrześni na działalność Starosty Wrzesińskiego, w której sformułowano zarzuty:
Bożena Nowacka, sekretarz powiatu przedstawiła korespondencję w przedmiotowej sprawie i poinformowała o czynnościach dotyczących kontroli prawidłowości wydatkowania pobranej dotacji.
Niepubliczny Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy „Magiczny Zakątek” (NORW „Magiczny Zakątek”) otrzymał w 2019 r. dotację z budżetu powiatu wrzesińskiego w wysokości 216.626,88 zł. W okresie od 14 lipca do 30 września 2020 r. audytor przeprowadził, na zlecenie Starosty Wrzesińskiego, kontrolę prawidłowości wydatkowania dotacji i sformułował liczne nieprawidłowości:
Starosta Wrzesiński, w związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami i na podstawie ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych oraz uchwały nr 261/XL/2018 Rady Powiatu Wrzesińskiego z dnia 8 lutego 2018 r. określającej tryb udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych placówek oświatowych, zlecił kontrolę NORW „Magiczny Zakątek” pracownikowi Starostwa Powiatowego. Celem kontroli było sprawdzenie, czy wydatki wskazane w rozliczeniu rocznym przedłożonym przez organ prowadzący w styczniu 2020 r. zostały poniesione ze środków przekazanych z budżetu powiatu wrzesińskiego. Zadania, które mogą być finansowane z dotacji z budżetu powiatu wynikają z ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.
Osoba kontrolująca, prowadząc czynności kontrolne, kilkakrotnie występowała o udostępnienie dokumentacji księgowo-finansowej lub dokumentacji dotyczącej realizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Organ prowadzący NORW „Magiczny Zakątek” nie przekazał wszystkich dokumentów powołując się na przepisy ochrony danych osobowych i wskazywał na możliwość zapoznania się z ich treścią w siedzibie Ośrodka. Mimo utrudnionego dostępu do dokumentów księgowo-finansowych ustalono, że kwoty i rodzaje wydatków wykazanych w rocznym rozliczeniu otrzymanej dotacji są różne od kwot i rodzajów wydatków przedstawionych w trakcie kontroli:
1. wynagrodzenia kadry pedagogicznej wykazane w rozliczeniu w wysokości 173.626,87 zł miały zostać wypłacone w wysokości 163.235,73 zł (i pochodne od wynagrodzeń w wysokości 33.184,64 zł). Wynagrodzenie dyrektora Ośrodka w wysokości 100.800,00 zł zostało błędnie zakwalifikowane, powinno być ujęte jako wydatek na wynagrodzenia administracji. Dyrektor placówki nie prowadził zajęć z wychowankami. Na wynagrodzenia kadry pedagogicznej należy uznać jedynie wydatki w wysokości 34.133,34 zł poniesione na wynagrodzenie dla trzech nauczycieli. Pozostałe dwie osoby, które miały otrzymać wynagrodzenie z dotacji nie były zatrudnione w NORW „Magiczny Zakątek”, w tym jedna osoba nie była zatrudniona na stanowisku pedagogicznym. W rozliczeniu rocznym nie został również wykazany wydatek z tytułu pochodnych od wynagrodzeń.
Za wydatki poniesione zgodnie z przeznaczeniem uznano koszty wynagrodzeń w wysokości 153.375,65 zł, w tym:
2. wynajem pomieszczeń wykazany został w rozliczeniu rocznym w wysokości 30.000,00 zł, a zestawienie miesięczne wydatków na ten cel opiewało na kwotę 68.000,00 zł. Na udostępnionych fakturach za najem pomieszczeń nie widniał jako nabywca NORW „Magiczny Zakątek”.
W trakcie kontroli nie udostępniono dokumentów potwierdzających, że wydatki poniesione na najem pomieszczeń były związane z działalnością NORW „Magiczny Zakątek”,
3. zakup wyposażenia wykazany w rozliczeniu rocznym w wysokości 13.000,01 zł nie został udokumentowany.
W trakcie kontroli księgowa NORW „Magiczny Zakątek” poinformowała, że w 2019 r. nie zostały poniesione wydatki na zakup wyposażenia ze środków otrzymanych z budżetu Powiatu Wrzesińskiego.
Z przeprowadzonych czynności kontrolnych wynika, że NORW „Magiczny Zakątek” pobrał w 2019 r. dotację w wysokości 216.626,88 zł, z której sfinansował wydatki na wynagrodzenia w wysokości 153.375,65 zł, czego potwierdzeniem jest udostępniona dokumentacja finansowa. NORW „Magiczny Zakątek” nie przedstawił dokumentów potwierdzających wydatki w wysokości 63.251,23 zł, które zostały uznane jako wydatkowane niezgodnie z przeznaczeniem.
Stosownie do swoich kompetencji, Starosta Wrzesiński, zawiadomił organ prowadzący NORW „Magiczny Zakątek” o wszczęciu postepowania administracyjnego, a następnie w dniu 26 maja 2021 r. wydał decyzję w sprawie określenia należności z tytułu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem przypadającej do zwrotu do budżetu Powiatu Wrzesińskiego. Organ prowadzący NORW „Magiczny Zakątek” zgodnie z przysługującym mu prawem złożył odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji na podstawie przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego stwierdziła, że:
Z uwagi na powyższe Komisja Skarg, Wniosków i Petycji jednomyślnie rekomendowała uznanie skargi na działalność Starosty Wrzesińskiego za niezasadną.
Zgodnie z § 91 ust. 2 i 3 Statutu Powiatu Wrzesińskiego przyjętego uchwałą nr 318/XLIX/2018 Rady Powiatu Wrzesińskiego z dnia 25 października 2018 r. opracowany projekt uchwały wraz z uzasadnieniem został przekazany przewodniczącemu Rady.
Sprawa jest prowadzona pod nr. SO.1510.1.2021 w Wydziale Organizacyjnym w zbiorze skarg i wniosków załatwianych bezpośrednio.
W pkt. Sprawy bieżące członkowie komisji nie podjęli dyskusji. Z uwagi na zrealizowanie porządku obrad przewodniczący komisji zamknął posiedzenie.
Na tym protokół zakończono i po zapoznaniu się z jego treścią podpisano.
Przewodniczący komisji
Mikołaj Kubiaczyk
Protokołowała:
Natalia Kowalczyk-Jakubowska
drukuj (Protokół nr 25 / 2021)