Szybkie linki

Treść strony

Protokół nr 25 / 2021

Z POSIEDZENIA KOMISJI SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI

z dnia 14 czerwca 2021 r.

 

Przewodniczący komisji Mikołaj Kubiaczyk otworzył posiedzenie i stwierdził obecność czterech członków komisji, co stanowiło quorum do podejmowania decyzji w sprawach objętych porządkiem obrad. Obrady odbyły się w Starostwie Powiatowym we Wrześni. W posiedzeniu uczestniczyła Bożena Nowacka, sekretarz powiatu i Filip Biernat, dziennikarz lokalnej gazety.

Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

Członkowie komisji nie zgłosili uwag do proponowanego porządku posiedzenia:

  1. Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie quorum.
  2. Przedstawienie porządku posiedzenia.
  3. Przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego w sprawie skargi na działalność Starosty Wrzesińskiego.
  4. Sprawy bieżące.
  5. Zakończenie.

 

Pkt 3 Przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego w sprawie skargi na działalność Starosty Wrzesińskiego.

Dnia 27 maja 2021 r., do Starostwa Powiatowego we Wrześni, wpłynęła skarga dyrektora Niepublicznego Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego „Magiczny Zakątek” we Wrześni na działalność Starosty Wrzesińskiego, w której sformułowano zarzuty:

  1. zlecenia kolejnej kontroli Ośrodka mimo braku zastrzeżeń po kontroli przeprowadzanej przez audytora,
  2. niestosownej i krzywdzącej oceny pracy skarżącego: braku współpracy z kontrolującym i utrudnianiu dostępu do dokumentów,
  3. wyznaczenia terminu kontroli w czasie obostrzeń sanitarnych.

 

Bożena Nowacka, sekretarz powiatu przedstawiła korespondencję w przedmiotowej sprawie i poinformowała o czynnościach dotyczących kontroli prawidłowości wydatkowania pobranej dotacji.

Niepubliczny Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy „Magiczny Zakątek” (NORW „Magiczny Zakątek”) otrzymał w 2019 r. dotację z budżetu powiatu wrzesińskiego w wysokości 216.626,88 zł. W okresie od 14 lipca do 30 września 2020 r. audytor przeprowadził, na zlecenie Starosty Wrzesińskiego, kontrolę prawidłowości wydatkowania dotacji i sformułował liczne nieprawidłowości:

  1. „organ prowadzący odpowiedzialny za dysponowanie środkami publicznymi uzyskanymi w formie dotacji nie zapewnił prawidłowej obsługi finansowej placówki, nie prowadzono rzetelnej ewidencji wpływów i wydatków z dotacji oraz ewidencji dowodów źródłowych na podstawie których sporządzane jest roczne rozliczenie otrzymanej dotacji, w przedłożonych w trakcie badania zestawieniach dokonywano zmian, wykazano wyższe kwoty wydatków niż otrzymana dotacja,
  2. w rocznym rozliczeniu dotacji otrzymanej w roku 2019 przedłożonym w Starostwie wykazano inne kwoty oraz kategorie wydatków sfinansowanych z dotacji niż faktycznie poniesione i udokumentowane dowodami źródłowymi w trakcie prowadzonej kontroli,
  3. na dowodach dokumentujących poniesione wydatki - faktury, rachunki, umowy, listy wypłat wynagrodzeń - wskazywano jako nabywcę inny podmiot niż wnioskujący o dotację,
  4. rachunek bankowy na który przelewano dotację oraz dokonywano wydatków sfinansowanych z dotacji nie był rachunkiem prowadzonym dla podmiotu, który był uprawniony i złożył wniosek o dotację”.

Starosta Wrzesiński, w związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami i na podstawie ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych oraz uchwały nr 261/XL/2018 Rady Powiatu Wrzesińskiego z dnia 8 lutego 2018 r. określającej tryb udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych placówek oświatowych, zlecił kontrolę NORW „Magiczny Zakątek” pracownikowi Starostwa Powiatowego. Celem kontroli było sprawdzenie, czy wydatki wskazane w rozliczeniu rocznym przedłożonym przez organ prowadzący w styczniu 2020 r. zostały poniesione ze środków przekazanych z budżetu powiatu wrzesińskiego. Zadania, które mogą być finansowane z dotacji z budżetu powiatu wynikają z ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.

Osoba kontrolująca, prowadząc czynności kontrolne, kilkakrotnie występowała o udostępnienie dokumentacji księgowo-finansowej lub dokumentacji dotyczącej realizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Organ prowadzący NORW „Magiczny Zakątek” nie przekazał wszystkich dokumentów powołując się na przepisy ochrony danych osobowych i wskazywał na możliwość zapoznania się z ich treścią w siedzibie Ośrodka. Mimo utrudnionego dostępu do dokumentów księgowo-finansowych ustalono, że kwoty i rodzaje wydatków wykazanych w rocznym rozliczeniu otrzymanej dotacji są różne od kwot i rodzajów wydatków przedstawionych w trakcie kontroli:

1. wynagrodzenia kadry pedagogicznej wykazane w rozliczeniu w wysokości 173.626,87 zł miały zostać wypłacone w wysokości 163.235,73 zł (i pochodne od wynagrodzeń w wysokości 33.184,64 zł). Wynagrodzenie dyrektora Ośrodka w wysokości 100.800,00 zł zostało błędnie zakwalifikowane, powinno być ujęte jako wydatek na wynagrodzenia administracji. Dyrektor placówki nie prowadził zajęć z wychowankami. Na wynagrodzenia kadry pedagogicznej należy uznać jedynie wydatki w wysokości 34.133,34 zł poniesione na wynagrodzenie dla trzech nauczycieli. Pozostałe dwie osoby, które miały otrzymać wynagrodzenie z dotacji nie były zatrudnione w NORW „Magiczny Zakątek”, w tym jedna osoba nie była zatrudniona na stanowisku pedagogicznym. W rozliczeniu rocznym nie został również wykazany wydatek z tytułu pochodnych od wynagrodzeń.

Za wydatki poniesione zgodnie z przeznaczeniem uznano koszty wynagrodzeń w wysokości 153.375,65 zł, w tym:

  • 34.133,34 zł na wynagrodzenia kadry pedagogicznej,
  • 100.800,00 zł na wynagrodzenie administracji,
  • 18.442,31 zł na pochodne od wynagrodzeń,

 

2. wynajem pomieszczeń wykazany został w rozliczeniu rocznym w wysokości 30.000,00 zł, a zestawienie miesięczne wydatków na ten cel opiewało na kwotę 68.000,00 zł. Na udostępnionych fakturach za najem pomieszczeń nie widniał jako nabywca NORW „Magiczny Zakątek”.

W trakcie kontroli nie udostępniono dokumentów potwierdzających, że wydatki poniesione na najem pomieszczeń były związane z działalnością NORW „Magiczny Zakątek”,

3. zakup wyposażenia wykazany w rozliczeniu rocznym w wysokości 13.000,01 zł nie został udokumentowany.

W trakcie kontroli księgowa NORW „Magiczny Zakątek” poinformowała, że w 2019 r. nie zostały poniesione wydatki na zakup wyposażenia ze środków otrzymanych z budżetu Powiatu Wrzesińskiego.

Z przeprowadzonych czynności kontrolnych wynika, że NORW „Magiczny Zakątek” pobrał w 2019 r. dotację w wysokości 216.626,88 zł, z której sfinansował wydatki na wynagrodzenia w wysokości 153.375,65 zł, czego potwierdzeniem jest udostępniona dokumentacja finansowa. NORW „Magiczny Zakątek” nie przedstawił dokumentów potwierdzających wydatki w wysokości 63.251,23 zł, które zostały uznane jako wydatkowane niezgodnie z przeznaczeniem.

Stosownie do swoich kompetencji, Starosta Wrzesiński, zawiadomił organ prowadzący NORW „Magiczny Zakątek” o wszczęciu postepowania administracyjnego, a następnie w dniu 26 maja 2021 r. wydał decyzję w sprawie określenia należności z tytułu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem przypadającej do zwrotu do budżetu Powiatu Wrzesińskiego. Organ prowadzący NORW „Magiczny Zakątek” zgodnie z przysługującym mu prawem złożył odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu.

Komisja Skarg, Wniosków i Petycji na podstawie przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego stwierdziła, że:

  1. czynności kontrole były przeprowadzane zgodnie z przepisami prawa, a podmiot kontrolujący był do tego uprawniony,
  2. organ prowadzący NORW „Magiczny Zakątek” był zawiadomiony o terminie kontroli,
  3. celem kontroli było sprawdzenie, czy wydatki wskazane w rozliczeniu rocznym przedłożonym przez organ prowadzący NORW „Magiczny Zakątek” zostały poniesione ze środków przekazanych z budżetu powiatu wrzesińskiego,
  4. kontrolujący miał prawo do dokonywania odpisów i kserokopii kontrolowanych dokumentów, jednak miał utrudniony do nich dostęp,
  5. czynności kontrolne potwierdziły przywołane na wstępie nieprawidłowości wykazane w przeprowadzonym audycie wykorzystania pobranej dotacji,
  6. mimo utrudnionego dostępu do dokumentacji księgowo-finansowej kontrolujący wykazał niezgodności kwot wykazanych w rozliczeniu rocznym z wydatkami faktycznie poniesionymi przez NORW „Magiczny Zakątek”,
  7. organ prowadzący NORW „Magiczny Zakątek” nie udokumentował wszystkich wydatków poniesionych z pobranej dotacji,
  8. Starosta Wrzesiński, stosownie do swoich kompetencji, wydał decyzję o zwrocie środków wydatkowanych niezgodnie z przeznaczeniem.

Z uwagi na powyższe Komisja Skarg, Wniosków i Petycji jednomyślnie rekomendowała uznanie skargi na działalność Starosty Wrzesińskiego za niezasadną.

Zgodnie z § 91 ust. 2 i 3 Statutu Powiatu Wrzesińskiego przyjętego uchwałą nr 318/XLIX/2018 Rady Powiatu Wrzesińskiego z dnia 25 października 2018 r. opracowany projekt uchwały wraz z uzasadnieniem został przekazany przewodniczącemu Rady.

Sprawa jest prowadzona pod nr. SO.1510.1.2021 w Wydziale Organizacyjnym w zbiorze skarg i wniosków załatwianych bezpośrednio.

 

W pkt. Sprawy bieżące członkowie komisji nie podjęli dyskusji. Z uwagi na zrealizowanie porządku obrad przewodniczący komisji zamknął posiedzenie.

Na tym protokół zakończono i po zapoznaniu się z jego treścią podpisano.

 

Przewodniczący komisji

Mikołaj Kubiaczyk

 

Protokołowała:

Natalia Kowalczyk-Jakubowska

 

drukuj (Protokół nr 25 / 2021)

  • autor lub odpowiedzialny za treść: Mikołaj Kubiaczyk
  • opublikował: Natalia Kowalczyk-Jakubowska
    data publikacji: 2021-07-06 11:06
  • zmodyfikował: Natalia Kowalczyk-Jakubowska
    ostatnia modyfikacja: 2021-07-06 11:10

« wstecz

Adres

Starostwo Powiatowe we Wrześni

ul. Chopina 10
62-300 Września

Kontakt

Dane kontaktowe

tel. +48 61 640 44 44
fax +48 61 640 20 51

e-mail: starostwo@wrzesnia.powiat.pl

Godziny

Godziny urzędowania

Poniedziałek       8:00 – 16:00

Wtorek - piątek  7:00 – 15:00

Standardy i wytyczne

Stopka strony

w górę
Ułatwienia dostępu        Przeczytaj deklarację dostępności
Rozmiar czcionki
Wersja o wysokim poziomie kontrastu
Przełącz się na widok strony o wysokim kontraście.
Powrót do domyślnej wersji strony zawsze po wybraniu linku "Graficzna wersja strony" znajdującego się w górnej części witryny.