PROTOKÓŁ NR 36/2022
Z POSIEDZENIA KOMISJI SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI
z dnia 5 września 2022 r.
Mikołaj Kubiaczyk, przewodniczący komisji otworzył posiedzenie i stwierdził obecność 4 członków komisji. Posiedzenie odbyło się w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego we Wrześni.
Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Przewodniczący komisji przedstawił porządek obrad:
Członkowie komisji jednomyślnie przyjęli przedstawiony porządek obrad.
Pkt 3 Przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego i opracowanie projektu uchwały Rady Powiatu Wrzesińskiego w sprawie petycji dotyczącej przebudowy drogi powiatowej nr 2947P w miejscowości Marzenin wraz z budową chodnika wzdłuż wskazanej drogi.
Przewodniczący komisji przeczytał treść pisma zatytułowanego jako: „wniosek o przebudowę drogi powiatowej sołtysa wsi Marzenin - Kawęczyn oraz skarga na działanie Starostwa Powiatowego we Wrześni”, które wpłynęło do Starostwa Powiatowego we Wrześni dnia 27 czerwca 2022 r.
Pismo znajduje się w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.0005.2.2022.
Przewodniczący komisji poinformował, że pismo zostało poddane opinii radcy prawnego, który stwierdził iż: treść pisma nakazuje je zakwalifikować nie jako wniosek tylko petycję, dla której procedowania właściwy jest tryb uregulowany w ustawie o petycjach. Sołtys wsi Marzenin-Kawęczyn wystąpił bowiem o realizację projektu przebudowy odcinka drogi powiatowej nr 2947P w miejscowości Marzenin wraz z budową chodnika wzdłuż wskazanej drogi. Wnoszący wskazuje konkretną propozycję działania w tej sprawie i jak sam podkreśla, czyni to „w interesie publicznym”, co przesądza o wystąpieniu przez niego z petycją. Jednocześnie pismo to nie spełnia znamion skargi, o której mowa w art. 227 k.p.a.
Członkowie komisji stwierdzili na podstawie treści petycji, że wnioskodawca wskazał, iż przebudowa drogi powiatowej nr 2947P w miejscowości Marzenin wraz z budową chodnika polegałaby na:
1) poszerzeniu jezdni na całym projektowanym odcinku drogi;
2) wymianie konstrukcji jezdni w miejscach występowania przełomów i na odcinkach szczególnie zdewastowanych wykonanie nowej podbudowy;
3) wykonaniu na odcinkach warstwy wyrównawczej i położenie nowej warstwy ścieralnej na całej długości drogi;
4) wykonaniu i uzupełnienie oznakowania pionowego i poziomego;
5) wykonaniu projektu jezdni zbliżonego do osi istniejącej.
Przewodniczący komisji poinformował, że Komisja Skarg, Wniosków i Petycji zajmowała się już rozpatrzeniem petycji sołtysa miejscowości Marzenin i Kawęczyn w tym samym zakresie w 2020 r. uznając ją za zasadną. Zapoznała się wtedy ze stanem technicznym przedmiotowej drogi stwierdzając, że zasadna jest jej przebudowa. Rada Powiatu Wrzesińskiego w tej sprawie podjęła następujące uchwały:
Członkowie komisji zapoznali się ze stanowiskiem Starosty Wrzesińskiego, który poinformował, że drogowe zadania inwestycyjne znacznie przekraczają możliwości finansowe samorządów wszystkich szczebli oraz, że proponowane dofinansowania przez państwo w niewystarczającym stopniu zaspokajają potrzeby w tym zakresie. Zarząd Powiatu Wrzesińskiego, jako zarządca dróg na bieżąco analizuje potrzeby remontowe i inwestycyjne dróg powiatowych i ze względu na ograniczone środki należało ustalić pewne zasady, priorytety realizacji inwestycji drogowych, do których należą:
1) inwestycje drogowe prowadzone są z budżetu powiatu, po uzyskaniu finansowania zewnętrznego;
2) każda inwestycja, na którą powiat chce pozyskać środki zewnętrzne wymaga wkładu własnego, a są to środki znaczne;
3) decyzje o przyjęciu do realizacji określonych inwestycji drogowych są także analizowane w kontekście możliwie sprawiedliwego podziału środków na drogi powiatowe zlokalizowane we wszystkich gminach powiatu wrzesińskiego;
4) priorytetowo traktowane są drogi o największym natężeniu ruchu i drogi łączące duże miejscowości, lub powiaty, (natężenie ruchu na drodze nr 2947P w m. Marzenin, wg pomiarów 2019 r. - 23 miejsce wśród wszystkich dróg powiatowych);
5) pierwszeństwo mają inwestycje na drogach, na których kontynuuje się rozpoczęte już zadania drogowe.
Starosta wrzesiński odnosząc się do kwestii przedstawionych przez wnioskodawcę w treści petycji wskazał, że nieprawdziwym jest zarzut o zaniechaniach powiatu w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych w ramach ogłaszanych konkursów. Zarząd Powiatu każdorazowo analizuje warunki konkursu i w ramach zaplanowanych środków własnych składa wnioski o dofinansowanie inwestycji drogowych. Dokumentacja wykonana w 2018 r. zawiera remont istniejącego pod drogą przepustu i w terminie przyjęcia jej do realizacji nie będzie wymagać istotnych, kosztownych aktualizacji. Starosta w swoim stanowisku odniósł się również do tego, iż samorządy gminne mają obowiązek utrzymywać drogi gminne i nie mają obowiązku partycypować w koszach inwestycji na drogach powiatowych.
Radna Henryka Waligóra zapytała, przez ile lat jest ważna dokumentacja dotycząca planów rozbudowy.
Przewodniczący komisji odpowiedział, że od 2 do 3 lat. Dodał, że w przypadku przebudowy drogi w Marzeninie minął ten czas i najprawdopodobniej będzie wymagana aktualizacja dokumentacji.
Radny Maciej Handkiewicz dopowiedział, że będzie to miało również wpływ na aktualizację kosztorysów.
Radny Grzegorz Trocha zwrócił uwagę, że przeważnie komisja zajmuje się rozpatrywaniem petycji i wniosków dotyczących inwestycji na drogach powiatowych. Poinformował, że wielokrotnie na posiedzeniach wnioskowano o przygotowanie przez Zarząd Powiatu harmonogramu inwestycji drogowych. Wtedy też obywatele wiedzieliby mniej więcej, kiedy mogą spodziewać się realizacji określonego zadania. Dodał, że kiedy wnioskował o to, aby jakąś część środków finansowych np. z publikacji „Przeglądu Powiatowego” przeznaczyć na wykonanie dokumentacji przebudowy drogi w Osowie i Bardzie, otrzymał odpowiedź od pana starosty, iż nie będzie tworzonych nowych dokumentacji, ponieważ one po kilku latach tracą ważność i trzeba je aktualizować, a to generowałoby dodatkowe koszty. Dopowiedział, że dokumentacja projektowa na przebudowę drogi w Marzeninie została wykonana w 2018 r. Zwrócił uwagę, iż tworząc taką dokumentację, powinno się podjąć próby pozyskania środków zewnętrznych na realizację zadania. Poinformował, że w treści petycji pojawia się nowy wątek dotyczący remontu przepustu pod drogą. Uważa, że należy podjąć głosowanie nad zasadnością petycji.
Radny Maciej Handkiewicz przychylił się do stanowiska radnego Grzegorza Trochy i uważa, że należy przeprowadzić głosowanie i uznać petycję za zasadną. Dodał, że również jest za zawnioskowaniem do Zarządu Powiatu o przygotowanie harmonogramu realizacji inwestycji drogowych i wskazania, w którym roku dokonany zostanie remont drogi w Marzenie. Dopowiedział, że ta droga wymaga remontu, ze względu na jej zły stan i bezpieczeństwo osób poruszających się tą drogą.
Członkowie komisji zawnioskowali jednogłośnie o przedstawienie:
Wniosek stanowi załącznik nr 2 do protokołu.
Przewodniczący komisji poinformował, że zgodnie z § 91 ust. 2 Statutu Powiatu Wrzesińskiego przyjętego uchwałą nr 318/XLIX/2018 Rady Powiatu Wrzesińskiego z dnia 25 października 2018 r. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji przygotowuje projekt uchwały Rady.
W związku z powyższym członkowie komisji opracowali projekt uchwały wraz z uzasadnieniem.
Członkowie komisji stwierdzili, że należy ponownie rozpatrzyć petycję i przedstawić ją na obradach Rady Powiatu Wrzesińskiego. Uwzględniając postulaty zgłoszone w petycji Komisja Skarg, Wniosków i Petycji rekomenduje uznanie za zasadną petycji dotyczącej przebudowy odcinka drogi powiatowej nr 2947P w miejscowości Marzenin wraz z budową chodnika wzdłuż wskazanej drogi. Komisja stwierdziła, że droga wymaga przebudowy i naprawy przepustu, a co najważniejsze budowy chodnika ze względu na zachowanie bezpieczeństwa pieszych.
Projekt uchwały Rady znajduje się w zbiorze projektów uchwał Rady Powiatu w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.0006.2022.
Przewodniczący komisji poinformował, że zgodnie z § 91 ust. 3 Statutu Powiatu Wrzesińskiego projekt uchwały Rady zostaje przekazany przewodniczącemu Rady Powiatu Wrzesińskiego.
Z uwagi na zrealizowanie porządku obrad przewodniczący komisji zamknął posiedzenie.
Na tym protokół zakończono i po zapoznaniu się z jego treścią podpisano.
Przewodniczący komisji
/-/ Mikołaj Kubiaczyk
Protokołowała:
Marta Mittmann
drukuj (Protokół nr 36 / 2022)