Szybkie linki

Treść strony

Protokół nr 32 / 2022

PROTOKÓŁ NR 32/2022

Z POSIEDZENIA KOMISJI ZDROWIA I POMOCY SPOŁECZNEJ

z dnia 23 listopada 2022 r.

 

Henryka Waligóra, przewodnicząca komisji otworzyła posiedzenie i stwierdziła obecność siedmiu członków komisji. Posiedzenie odbyło się w Niepublicznym Ośrodku Rewalidacyjno-Edukacyjno-Wychowawczym „ARKA” przy ul. Sołtysiaka 15 oraz w Niepublicznym Ośrodku Rewalidacyjno-Wychowawczym „Magiczny Zakątek” przy ul. Szerokiej 50. Ze względu na tematykę posiedzenia, uczestniczyli w nim:

1)      Agnieszka Karpiel, dyrektor Niepublicznego Ośrodka Rewalidacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego „ARKA”,

2)      Elwira Muchowicz, w z. dyrektora Niepublicznego Ośrodka Rewalidacyjno- Wychowawczego „Magiczny Zakątek”.

Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

Przewodnicząca komisji przedstawiła porządek obrad.

  1. Otwarcie posiedzenie i stwierdzenie quorum.
  2. Przedstawienie porządku posiedzenia.
  3. Zapoznanie się z działalnością Niepublicznego Ośrodka Rewalidacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego „ARKA”.
  4. Zapoznanie się z działalnością Niepublicznego Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego „Magiczny Zakątek”.
  5. Zapoznanie się ze sprawozdaniem dot. działalności organizacji Polski Czerwony Krzyż na terenie powiatu wrzesińskiego.
  6. Przygotowanie planu pracy na 2023 rok.
  7. Sprawy bieżące.
  8. Zakończenie.

Członkowie komisji jednomyślnie przyjęli przedstawiony porządek obrad.

 

Pkt 3 Zapoznanie się z działalnością Niepublicznego Ośrodka Rewalidacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego „ARKA”.

Przewodnicząca komisji poprosiła o przedstawienie punktu Agnieszkę Karpiel, dyrektora Niepublicznego Ośrodka Rewalidacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego „ARKA”.

Agnieszka Karpiel, dyrektor Niepublicznego Ośrodka Rewalidacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego „ARKA” poinformowała, że Ośrodek Rewalidacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy rozpoczął swoją działalność w 2013 r. przy ul. Witkowskiej, w 2015 r. został przeniesiony na ul. Piastów, a w 2022 roku powstała druga lokalizacja przy ul. Sołtysiaka. Dodała, że placówka dedykowana jest osobom z niepełnosprawnością sprzężoną (tj. występowanie u dziecka co najmniej dwóch niepełnosprawności). Są to osoby zarówno
z niepełnosprawnością umiarkowaną, znaczną, a także głęboką. Dopowiedziała, że na przestrzeni lat wyraźnie wzrosła liczba podopiecznych: od 2015 - 28 podopiecznych, do 2022 – 53 podopiecznych. Na terenie jednostki funkcjonuje 67 pracowników: terapeuci, nauczyciele, administracja oraz obsługa.

Radny Jarosław Czyż zapytał ile osób może przebywać w budynku przy ul. Soltysiaka.

Agnieszka Karpiel odpowiedziała, że w budynku może przebywać ok. 90 osób. Dodała, że budynek podzielony jest na kilka stref – nie wszystkie piętra należą do Ośrodka.

Henryka Waligóra, przewodniczą komisji zapytała jaki jest czas oczekiwania na przyjęcie dziecka do Ośrodka.

Agnieszka Karpiel odpowiedziała, że na ten moment nie ma listy oczekujących, jednak oba budynki mają ograniczoną liczbę miejsc.

Henryka Waligóra poinformowała, że podczas posiedzenia Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej w 2016 r. okazało się, że dużym problemem był transport podopiecznych. Zapytała czy nadal problem się utrzymuje.

Agnieszka Karpiel odpowiedziała, że nie ma już tego problemu. Ośrodek ma do dyspozycji łącznie 6 samochodów: 5 busów dziewięcioosobowych oraz 1 autobus osiemnastoosobowy.

Radny Grzegorz Trocha zapytał ilu jest podopiecznych spełniających obowiązek nauki poza szkołą?

Agnieszka Karpiel odpowiedziała, że 53 podopiecznych spełnia obowiązek nauki poza szkołą, z czego 39 to osoby z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością, a 13 osób z głęboką niepełnosprawnością.

Henryka Waligóra zapytała jakie koszty ponoszą rodzice za obecność dziecka w Ośrodku.

Agnieszka Karpiel odpowiedziała, że rodzice zobowiązani są do ponoszenia opłat za obiady.

Radny Grzegorz Trocha zapytał czy w przyszłości planowane jest wystąpienie o status jednostki publicznej.

Agnieszka Karpiel odpowiedziała, że nie planuje się wystąpienia o status jednostki publicznej.

Henryka Waligóra zapytała, czy organizowane są przez Ośrodek warsztaty dla rodziców dzieci niepełnosprawnych.

Agnieszka Karpiel odpowiedziała, że okres pandemii był trudnym czasem na organizację jakichkolwiek warsztatów. Dopowiedziała, że mimo to rodzice mogli liczyć na wsparcie pedagogiczne oraz psychologiczne. Podkreśliła, że w tym roku duży nacisk kładzie się na edukację seksualną osób niepełnosprawnych. Wówczas warsztaty prowadzone są zarówno z podopiecznymi jak i rodzicami.

Henryka Waligóra zapytała w jakim wieku są podopieczni.

Agnieszka Karpiel odpowiedziała, że w Ośrodku realizowany jest obowiązek szkolny, w związku z tym trafiają tutaj dzieci w wieku 8-9 lat. Dodała, że podopieczni w wieku 24 lat realizują 3 etap edukacji – klasa przyspasabiająca do pracy – wtedy mogą zakończyć nauczanie w Ośrodku. Poskreśliła, że osoby po 24 roku życia również mogą liczyć na zaopiekowanie, jeśli występuje taka potrzeba.

Radny Stefan Tomczak zapytał w jakiej formule odbywa się „zaopiekowanie” po 24 roku życia.

Agnieszka Karpiel odpowiedziała, że odbywa się to z programu „Rehabilitacja 25 plus” realizowanego przez PFRON.

Radny Jarosław Czyż zapytał jak wygląda współpraca Ośrodka z rodzicami.

Agnieszka Karpiel odpowiedziała, że podopieczni, którzy realizują obowiązek szkolny podstawy programowej dla osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością mają tworzony indywidualny program nauczania, w którym realizowane są cele związane z podstawą programową. Początkowo dzieci diagnozowane są również w Ośrodku za pomocą urządzeń diagnostycznych, a następnie po ustaleniu wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania, organizowane są spotkania z rodzicami, podczas których określane są indywidualne cele nauczania. Podkreśliła, że ważne jest, aby współpraca pomiędzy placówką a domem była spójna i jednolita.

Henryka Waligóra zapytała czy po ukończeniu edukacji podopieczni osiągają samodzielność w niektórych aspektach życia.

Agnieszka Karpiel odpowiedziała, że osoby z głęboką niepełnosprawnością nie osiągają samodzielności, ponieważ cały czas są uzależnione od osób, które się nimi zajmują. Pozostali podopieczni z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością nabywają wiele umiejętności społecznych i edukacyjnych w ramach swoich możliwości intelektualnych. Organizowane są również wycieczki m.in. do kina, teatru, restauracji, a także wyjazd „Zielona Szkoła”. Dzieci, które mają problemy z porozumieniem się za pomocą mowy, uczą się komunikacji poprzez „mówiki” – tablety mające oprogramowanie przeznaczone do komunikacji alternatywnej (system obrazkowy).

Henryka Waligóra zapytała jaki jest koszt „mówika”.

Agnieszka Karpiel odpowiedziała, że koszt tabletu wraz z oprogramowaniem wynosi ok. 1.600,00 zł. Dodała, że rodzice często starają się o dofinansowanie ze środków PFRON na zakup tego urządzenia.

 

Dalsza część posiedzenia obyła się w Niepublicznym Ośrodku Rewalidacyjno-Wychowawczym „Magiczny Zakątek” przy ul. Szerokiej 50.

 

Pkt 4 Zapoznanie się z działalnością Niepublicznego Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego „Magiczny Zakątek”.

Przewodnicząca komisji poprosiła o przedstawienie punktu Elwirę Muchowicz, w z. dyrektora Niepublicznego Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego „Magiczny Zakątek”.

Elwira Muchowicz, w z. dyrektora Niepublicznego Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego „Magiczny Zakątek” poinformowała, że początkowo utworzone zostało przedszkole specjalne „Magiczny Zakątek” w 2013 roku. W związku z zapotrzebowaniem na tego typu placówki otwarto Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy „Magiczny Zakątek”. Aktualnie w Ośrodku znajduję się 7 podopiecznych, z jedną niepełnosprawnością – zespołem Downa.

Radny Stefan Tomczak zapytał w jakim wieku są podopieczni.

Elwira Muchowicz odpowiedziała, że są to dzieci w wieku od 12 do 14 lat.

Radny Stefan Tomczak zapytał ile osób pracuje w Ośrodku.

Elwira Muchowicz odpowiedziała, że w Ośrodku zatrudniony jest wychowawca, pedagog specjalny wspomagający, pomoc nauczyciela, a także terapeuci, m.in. logopeda, rehabilitant.

Henryka Waligóra zapytała jaki jest czas oczekiwania na przyjęcie dziecka do Ośrodka.

Elwira Muchowicz odpowiedziała, że rekrutacja trwa cały rok – obecnie nie ma listy oczekujących.  

Elwira Muchowicz przedstawiła aktualną sytuację Niepublicznego Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego „Magiczny Zakątek” oraz funkcjonowanie placówki.

 

Pkt 5 Zapoznanie się ze sprawozdaniem dot. działalności organizacji Polski Czerwony Krzyż na terenie powiatu wrzesińskiego.

Członkowie komisji zapoznali się z informacją Wielkopolskiego Oddziału Okręgowego Polskiego Czerwonego Krzyża w Poznaniu dot. Klubu HDC PCK „Wrzesińskie Krwinki”.

Informacja stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

 

Pkt 6 Przygotowanie planu pracy na 2023 rok.

Członkowie komisji opracowali plan pracy komisji na 2023 rok.

 

W pkt. Sprawy bieżące członkowie komisji nie podjęli dyskusji. Z uwagi na zrealizowanie porządku obrad przewodnicząca komisji zamknęła posiedzenie.

 

Na tym protokół zakończono i po zapoznaniu się z jego treścią podpisano.

 

Przewodnicząca komisji

/-/ Henryka Waligóra

 

 

Protokołowała:

Dorota Lewandowska

drukuj (Protokół nr 32 / 2022)

  • autor lub odpowiedzialny za treść: Henryka Waligóra
  • opublikował: Marta Mittmann
    data publikacji: 2023-03-08 14:41

« wstecz

Adres

Starostwo Powiatowe we Wrześni

ul. Chopina 10
62-300 Września

Kontakt

Dane kontaktowe

tel. +48 61 640 44 44
fax +48 61 640 20 51

e-mail: starostwo@wrzesnia.powiat.pl

Godziny

Godziny urzędowania

Poniedziałek       8:00 – 16:00

Wtorek - piątek  7:00 – 15:00

Standardy i wytyczne

Stopka strony

w górę
Ułatwienia dostępu        Przeczytaj deklarację dostępności
Rozmiar czcionki
Wersja o wysokim poziomie kontrastu
Przełącz się na widok strony o wysokim kontraście.
Powrót do domyślnej wersji strony zawsze po wybraniu linku "Graficzna wersja strony" znajdującego się w górnej części witryny.