Szybkie linki

Treść strony

Protokół nr 7 / 2025

Z POSIEDZENIA KOMISJI ZDROWIA I POMOCY SPOŁECZNEJ

z dnia 8 kwietnia 2025 r.

 

Dariusz Jurewicz, przewodniczący komisji otworzył posiedzenie i stwierdził obecność wszystkich członków komisji. Posiedzenie odbyło się w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego we Wrześni. W posiedzeniu ze względu na tematykę uczestniczyli:

  1. Anna Lider, dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy we Wrześni,
  2. Mateusz Maserak, naczelnik Wydziału Promocji, Spraw Społecznych i Sportu.

Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

 

Dariusz Jurewicz, przewodniczący komisji przedstawił porządek obrad, a po akceptacji przez członków komisji przystąpił do realizacji jego punktów:

  1. Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie quorum.
  2. Przedstawienie porządku posiedzenia.
  3. Omówienie sytuacji osób bezrobotnych w Powiecie Wrzesińskim w ramach działalności Powiatowego Urzędu Pracy we Wrześni.
  4. Zapoznanie się z działalnością organizacji pozarządowych realizujących zadania powiatu z zakresu pomocy społecznej i ochrony zdrowia.
  5. Sprawy bieżące.
  6. Zakończenie.

Członkowie komisji przyjęli przedstawiony porządek obrad.

 

Pkt 3 Omówienie sytuacji osób bezrobotnych w Powiecie Wrzesińskim w ramach działalności Powiatowego Urzędu Pracy we Wrześni.

Dariusz Jurewicz, przewodniczący komisji poprosił o przedstawienie punktu Annę Lider, dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy we Wrześni.    

Anna Lider, dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy we Wrześni przedstawiła prezentację multimedialną, podczas której omówiła sytuację osób bezrobotnych w ramach działalności Powiatowego Urzędu Pracy we Wrześni na przestrzeni lat 2023-2025, tj.:

  1. dane statystyczne:
    *
    liczba osób zarejestrowanych w PUP Września od grudnia 2023 do grudnia 2024,
    *
    bezrobotni według gmin powiatu wrzesińskiego,
    stopa bezrobocia – porównanie 2023 i 2024,
    *
    bezrobotni – podział według płci,
    osoby bezrobotne zarejestrowane według wieku – porównanie 2023 i 2024 roku,
    *
    osoby bezrobotne zarejestrowane według poziomu wykształcenia – porównanie 2023 i 2024 roku,
    *  
    osoby bezrobotne zarejestrowane według stażu pracy – porównanie 2023 i 2024 roku,
    osoby bezrobotne według uprawnienia do pobierania zasiłku – porównanie 2023 i 2024 roku,
    osoby bezrobotne zarejestrowane według czasu pozostawanie bez pracy – porównanie 2023 i 2024 roku,
    *  
    napływ i odpływ bezrobotnych lata 2022-2024,
    *
    dane statystyczne z działu Ewidencji, Świadczeń i Informacji,
    dane osób bezrobotnych, które uzyskały dodatek aktywizacyjny,
  2. usługi rynku pracy:
    *
    pracodawcy, którzy zgłaszali największą liczbę miejsc pracy w 2023 roku,
    *
    najczęściej występujące stanowiska w ofertach pracy zgłoszonych w 2024 roku,
    *
    poradnictwo zawodowe,
    realizacja szkoleń,
  3. instrumenty rynku pracy:
    *
    prace interwencyjne,
    prace społecznie użyteczne,
    roboty publiczne,
    staż,
    bon na zasiedlenie,
    jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej,
    refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy,
    refundacja kosztów opieki nad dzieckiem,
    refundacja składek na ubezpieczenie społeczne,
  4. zatrudnianie cudzoziemców w 2023 i 2024 roku,
  5. Krajowy Fundusz Szkoleniowy:
    *
    przeznaczenie środków KFS,
  6. działania na rzecz osób niepełnosprawnych:
    *
    liczba osób niepełnosprawnych – porównanie 2023 i 2024 roku,
    osoby z niepełnosprawnością w PUP Września,
  7. programy i projekty rynku pracy:
    *
    projekt pilotażowy „Udany start w Powiecie Wrzesińskim”,
    *
    program stażowy z perspektywą zatrudnienia – staż pilot,
    usługi realizowane w ramach projektu,
    *
    rezultaty końcowe,
  8. podsumowanie działań na rzecz aktywizacji bezrobotnych,
  9. liczba osób bezrobotnych – porównanie 2024 i 2025 roku,
  10. stopa bezrobocia – porównanie 2024 i 2025 roku,
  11. osoby bezrobotne zarejestrowane według wieku – porównanie 2024 i 2025 roku,
  12. osoby niepełnosprawne – 2025 rok,
  13. statystyki w 2025 roku,
  14. projekt „Aktywni w PUP Września”,
  15. aktywne formy wsparcia – środki Funduszy Pracy.

Prezentacja stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

Radny Piotr Rogoziński zapytał o dostępność środków finansowych przeznaczonych na wsparcie osób planujących założenie działalności gospodarczej.

Anna Lider wyjaśniła, że na ten cel w roku bieżącym zabezpieczono środki w wysokości 870.000,00 zł, co pozwala na udzielenie wsparcia dla 29 osób. Dodała również, że w przypadku zaobserwowania mniejszego zapotrzebowania na inne formy wsparcia, np. bony szkoleniowe, możliwe będzie dokonanie przesunięć budżetowych i zwiększenie puli środków przeznaczonych na zakładanie działalności gospodarczej, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Dariusz Jurewicz, przewodniczący komisji poruszył kwestię dotychczasowych działań Wrzesińskiego Stowarzyszenia Przedsiębiorców i Kupców na rzecz utworzenia w Powiatowym Urzędzie Pracy we Wrześni stanowiska dedykowanego przedsiębiorcom. Celem tego było zatrudnienie osoby posiadającej odpowiednie kompetencje i wiedzę, umożliwiające realne wsparcie przedsiębiorców – w szczególności w zakresie dostępu do informacji o środkach finansowych i dotacjach. Zaznaczył, że za kadencji poprzedniego starosty podjęto już zaawansowane działania w tym zakresie. Poinformował, że również obecna Pani Starosta wyraziła wolę wsparcia tej inicjatywy.

Anita Kraska, starosta wrzesiński doprecyzowała, że podczas spotkania z przedstawicielami Stowarzyszenia z ówczesną dyrektor PUP we Wrześni ustalono, że na początek możliwe jest utworzenie tego stanowiska w ramach stażu. Dopiero w przypadku faktycznego zainteresowania ze strony przedsiębiorców, dyrektor PUP miała podjąć działania w kierunku wnioskowania o środki finansowe na utworzenie etatu.

Anna Lider odniosła się do tematu, wyjaśniając, że obecnie nie została zatrudniona osoba dedykowana do współpracy z przedsiębiorcami – decyzja ta miała być uzależniona od rzeczywistego zainteresowania ze strony przedsiębiorców. Pokreśliła jednak, że w listopadzie ubiegłego roku w PUP we Wrześni utworzono punkt pn.: „Kontakt dla Przedsiębiorców”. Obowiązki związane z obsługą tego punktu powierzono jednemu z pracowników, który na co dzień realizuje inne zadania. Do chwili obecnej z punktu skorzystały jedynie cztery firmy, co wskazuje na stosunkowo niskie zainteresowanie tą formą współpracy. W związku z tym obecnie nie ma przesłanek do tworzenia odrębnego stanowiska pracy. Gdyby jednak zainteresowanie wzrosło, możliwy byłby powrót do rozmów z Panią Starostą na temat możliwości zatrudnienia osoby dedykowanej do obsługi przedsiębiorców. Dyrektor PUP we Wrześni zaznaczyła jednocześnie, że zakres takich działań wykracza poza ustawowe zadania Powiatowego Urzędu Pracy.

Radny Piotr Rogoziński zauważył, że podczas dzisiejszego posiedzenia komisji uzyskał więcej informacji na temat dostępnych środków i form wsparcia niż kiedykolwiek wcześniej jako przedsiębiorca. Podkreślił, że wielu przedsiębiorców – którzy nie są radnymi – nie mają dostępu do takich informacji, mimo że jest dostępnych wiele narzędzi i programów pomocowych. W związku z tym zasugerował zorganizowanie spotkania przedstawicieli Wrzesińskiego Stowarzyszenia Przedsiębiorców i Kupców z dyrektorem Powiatowego Urzędu Pracy we Wrześni, aby przybliżyć przedsiębiorcom możliwości wsparcia.

Radny Waldemar Grzegorek zauważył, że aktualnie Powiatowy Urząd Pracy we Wrześni nie prowadzi działań promujących dotyczących ww. aspektów, a raczej oczekuje na inicjatywy ze strony przedsiębiorców. Wielu z nich nie ma świadomości o istnieniu takiego punktu. Wskazał również, że poprzednia dyrektor PUP we Wrześni wychodziła z inicjatywą do przedsiębiorców, organizując spotkania promujące dostępne formy wsparcia.

Dariusz Jurewicz, przewodniczący komisji zasugerował, że obecna forma utworzonego punktu nie przekłada się na realne wsparcie dla przedsiębiorców – porównując go do stworzenia „wirtualnego fryzjera”. Zwrócił uwagę, że pierwotna idea, za którą Stowarzyszenie wielokrotnie się opowiadało, zakładała stworzenie realnego stanowiska pracy, dedykowanego wyłącznie przedsiębiorcom. Wskazał, że im lepiej przedsiębiorcy będą wykorzystywać dostępne środki wsparcia, tym większe będą szanse na rozwój firm, wzrost zatrudnienia i skuteczniejszą aktywizację osób bezrobotnych. Dodał, że sam nie skorzystał z punktu, ponieważ nie miał świadomości, że taki został uruchomiony.

Członkowie komisji kontynuowali dyskusję na temat możliwości utworzenia stanowiska dedykowanego przedsiębiorcom, omawiając związane z tym oczekiwania, zasadność takiego rozwiązania, a także realne zapotrzebowanie ze strony lokalnych przedsiębiorców. Odnieśli się również do funkcjonowania obecnie działającego punktu, omawiając sposób jego działania.

Radny Piotr Trawiński zauważył, że dalsza dyskusja oraz poruszane kwestie wykraczają poza porządek obrad posiedzenia. Zaproponował, aby członkowie Stowarzyszenia odbyli osobne spotkanie z dyrektorem PUP we Wrześni celem ewentualnego kontynuowania dalszych rozmów.

Dariusz Jurewicz, przewodniczący komisji w odpowiedzi stwierdził, że jeśli będzie taka możliwość, Stowarzyszenie zwróci się z prośbą do pani dyrektor o udział w spotkaniu, podczas którego możliwe byłoby kontynuowanie tych rozmów.

 

Pkt 4 Zapoznanie się z działalnością organizacji pozarządowych realizujących zadania powiatu z zakresu pomocy społecznej i ochrony zdrowia.

Dariusz Jurewicz, przewodniczący komisji poprosił o przedstawienie punktu Mateusza Maseraka, naczelnika Wydziału Promocji, Spraw Społecznych i Sportu.

Mateusz Maserak, naczelnik Wydziału Promocji, Spraw Społecznych i Sportu przedstawił szczegóły dotyczące dotacji przyznanych organizacjom pozarządowym w ramach otwartego konkursu ofert na rok 2025 w zakresie:

  1. ochrony i promocji zdrowia, tj.:
    *
    Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej „Razem” na zadanie pn.: „Turniej Mikołajkowy 2025 w zdrowym ciele – zdrowy duch” – kwota 5.000,00 zł,
    *
    Stowarzyszenie Wrzesiński Klub „AMAZONKI” na zadanie pn.: „Profilaktyka – najlepsza przyjaciółka kobiety” – kwota 4.000,00 zł,
    *
    Aktywny Senior 60+ na zadanie pn.: „W zdrowym ciele zdrowy duch” – 2.500,00 zł,
    *
    Stowarzyszenie Aktywne Grabowo Królewskie na zadanie pn.: „Siła Kobiety” – kwota 2.500,00 zł,
    *
    Stowarzyszenie Mikroklimat na zadanie pn.: „Zdrowie na start – świadome wybory młodych” – kwota 2.530,50 zł,
    *
    Koło Gospodyń Wiejskich Dolina Wrześnicy na zadanie pn.: „Zdrowie ukryte w przyrodzie – warsztaty zielarskie” – kwota 2.900,00 zł;
  2. pomocy społecznej, w tym działalności na rzecz rodzin i osób w trudnej sytuacji życiowej, tj.:
    *
    Stowarzyszenie MONAR – Schronisko dla Osób Bezdomnych MARKOT w Zielińcu na zadanie pn.: „Piknik integracyjny w Zielińcu” – kwota 10.000,00 zł,
    *
    Stowarzyszenie MONAR – Schronisko dla Osób Bezdomnych MARKOT w Zielińcu na zadanie pn.: „Przygotowanie nieodpłatnych paczek żywnościowych dla osób w trudnej sytuacji życiowej”;
  3. działalności na rzecz osób niepełnosprawnych, tj.:
    *
    Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej „Razem” na zadanie pn.: „Fabryka dziecięcych uśmiechów – V Edycja – kwota 5.000,00 zł,
    Stowarzyszenie Wrzesiński Klub „AMAZONKI” na zadanie pn.: „Terapia przeciwbólowa i przeciwobrzękowa” – kwota 13.500,00 zł,
    *
    Polski Związek Emerytów Rencistów i Inwalidów Oddział Rejonowy w Kołaczkowie na zadanie pn.: „Wyjazd na Termy w Uniejowie” – kwota 2.500,00 zł.

Dariusz Jurewicz, przewodniczący komisji zapytał, ile organizacji pozarządowych działa na terenie powiatu.

Mateusz Maserak odpowiedział, że na terenie powiatu funkcjonuje około 300 organizacji, w tym kluby sportowe, uczniowskie kluby sportowe, stowarzyszenia zwykłe, stowarzyszenia zarejestrowane w KRS, koła gospodyń wiejskich oraz ochotnicze straże pożarne.

Radny Piotr Rogoziński zapytał, jakie środki zostały przeznaczone na wsparcie tych organizacji.

Mateusz Maserak odpowiedział, że w roku ubiegłym była to kwota 154.000,00 zł, natomiast w roku bieżącym kwota została zwiększona do 258.000,00 zł.

Radny Piotr Rogoziński dopytał, ile organizacji wnioskowało o środki w tym roku.

Mateusz Maserak odpowiedział, że złożono około 100 ofert, z czego kilka zostało odrzuconych ze względów formalnych. Podczas oceny wniosków brane są pod uwagę zarówno przygotowanie formalne, jak i merytoryczne. Wnioski weryfikowane są przez komisje powołaną przez zarząd.

Radny Arkadiusz Sobczak zaznaczył, że w skład komisji wchodzą zarówno urzędnicy, jak i przedstawiciele organizacji pozarządowych.

 

Pkt 5 Sprawy bieżące.

Dariusz Jurewicz, przewodniczący komisji ponownie poruszył kwestię idei utworzenia stanowiska pracy dedykowanego przedsiębiorcom w PUP we Wrześni, wyrażając chęć osobistego odwiedzenia aktualnie funkcjonującego punktu. Zobowiązał się również do zachęcenia innych przedsiębiorców do zapoznania się z jego działaniem.

Wiesława Kowalska, wicestarosta wrzesiński zapytała, dlaczego przedsiębiorcy nie podjęli inicjatywy powołania takiego stanowiska pracy.

Dariusz Jurewicz, przewodniczący komisji odpowiedział, że temat ten był rozważany od dłuższego czasu. Dwa lata temu, we współpracy z Wrzesińskim Klastrem Zielonej Energii, byli bliscy realizacji tego pomysłu. Poinformował, że byli na etapie pozyskiwania środków na taką działalność i rozważali wspólne utworzenie takiego stanowiska. Wówczas jednak równolegle prowadzone były rozmowy ze starostwem, które wydawały się bardzo obiecujące. Ustalono wstępnie, że projekt miałby charakter pilotażowy i trwałby około pół roku, aby zobaczyć, jak się sprawdza w praktyce.

Ania Kraska, starosta wrzesiński zaznaczyła, że punkt został już uruchomiony, a jego obsługą zajmuje się pracownik, który wspiera przedsiębiorców w ramach swoich dodatkowych obowiązków. Podkreśliła, ze nie ma możliwości utworzenia odrębnego stanowiska dedykowanego wyłącznie tej funkcji, ponieważ PUP nie posiada na ten cel odpowiednich środków, a takie działanie wykracza poza jego ustawowe kompetencje. Dodała również, ze informacje o uruchomieniu punktu były dostępne w mediach lokalnych.

Członkowie komisji kontynuowali dyskusję, poruszając m.in. kwestie kosztów związanych z utrzymaniem takiego pracownika, a także wskazując na działające na rynku podmioty wyspecjalizowane we wspieraniu przedsiębiorców.

 

Z uwagi na zrealizowanie porządku obrad Dariusz Jurewicz, przewodniczący komisji zamknął posiedzenie. 

Na tym protokół zakończono i po zapoznaniu się z jego treścią podpisano.

 

Przewodniczący komisji

/-/ Dariusz Jurewicz

 

 

Protokołowała:

Dorota Lewandowska

Metryka

  • Autor lub odpowiedzialny za treśćDariusz Jurewicz
  • OpublikowałDorota Lewandowska
  • Data publikacji2025-04-29 07:08

Adres

Starostwo Powiatowe we Wrześni

ul. Chopina 10

62-300 Września

Kontakt

Dane kontaktowe

tel. +48 61 640 44 44

starostwo@wrzesnia.powiat.pl

epuap: /pwrzesinski/skrytka

e-Doręczenia: 

AE:PL-66089-89776-FASJA-24

Godziny

Godziny urzędowania

Poniedziałek       8:00 – 16:00

Wtorek - piątek  7:00 – 15:00

Standardy i wytyczne

Stopka strony

w górę
Ułatwienia dostępu        Przeczytaj deklarację dostępności
Rozmiar czcionki
Wersja o wysokim poziomie kontrastu
Przełącz się na widok strony o wysokim kontraście.
Powrót do domyślnej wersji strony zawsze po wybraniu linku "Graficzna wersja strony" znajdującego się w górnej części witryny.