PROTOKÓŁ NR 33/2022
Z POSIEDZENIA KOMISJI SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI
z dnia 25 kwietnia 2022 r.
Mikołaj Kubiaczyk, przewodniczący komisji otworzył posiedzenie i stwierdził obecność wszystkich członków komisji. Posiedzenie odbyło się w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego we Wrześni. W posiedzeniu uczestniczył Mikołaj Soberski, radca prawny.
Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Przewodniczący komisji przedstawił porządek obrad:
Członkowie komisji jednomyślnie przyjęli przedstawiony porządek obrad.
Pkt 3.1 Przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego w sprawie pisma dotyczącego demontażu materiału zawierającego azbest na jednej z posesji w miejscowości Białobrzeg w gminie Pyzdry.
Przewodniczący komisji przeczytał treść pisma, które wpłynęło do Starostwa Powiatowego we Wrześni dnia 3 marca 2022 r. i dotyczyło demontażu materiału zawierającego azbest na jednej z posesji w miejscowości Białobrzeg w gminie Pyzdry. Poinformował, że Komisja rozpatrywała już też sprawę na posiedzeniu dnia 31 stycznia 2022 r. i opracowała projekt uchwały, który został przyjęty przez Radę Powiatu Wrzesińskiego dnia 10 lutego 2022 r. uznając skargę za niezasadną. Dodał, że do kompetencji Komisji nie należy sprawdzanie, czy została wystawiona faktura za usługę i czy odprowadzono za nią podatek.
Sprawa znajduje się w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.1510.2.2021.
Radna Henryka Waligóra poinformowała, że pismo nie wnosi żadnych nowych okoliczności w sprawie.
Radny Maciej Handkiewicz dodał, że wnioskodawczyni do swojego pisma dołączyła oświadczenie, iż była wraz ze swoi mężem świadkiem samodzielnego demontażu azbestu przez właściciela jednej z posesji w miejscowości Białobrzeg w gminie Pyzdry, i że podczas tego nie brała udziału żadna wykwalifikowana firma. Zaproponował, aby przekazać sprawę do wiadomości do urzędu skarbowego.
Mikołaj Soberski, radca prawny poinformowała, że członkowie komisji mają prawo zawiadomić odpowiednie organy w przypadku, kiedy jakaś sprawa wywołuje niepewność. Dodał, że w przypadku przedmiotowej sprawy można przekazać pismo do wiadomości naczelnikowi urzędu skarbowego.
Stanowisko Komisji Skarg, Wniosków i Petycji
Pismo z dnia 3 marca 2022 r. nie wnosi żadnych nowych okoliczności do sprawy.
Zgodnie z art. 239 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności - organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego.
Komisja podtrzymuje swoje wcześniejsze stanowisko, które opracowała w postaci projektu uchwały na posiedzeniu dnia 31 stycznia 2022 r. Następnie uchwała ta została przyjęta przez Radę Powiatu Wrzesińskiego na sesji dnia 10 lutego 2022 r. uznając skargę za niezasadną.
Komisja proponuje, aby w związku ze złożeniem oświadczenia przez wnioskodawczynię, iż była świadkiem samodzielnego demontażu azbestu przez właściciela jednej z posesji w miejscowości Białobrzeg w Gminie Pyzdry i, że podczas tego nie brała udziału żadna wykwalifikowana firma, przekazać powyższą sprawę do wiadomości naczelnikowi Urzędu Skarbowego.
Członkowie komisji jednogłośnie przyjęli powyższe stanowisko.
Stanowisko stanowi załącznik nr 2 do protokołu.
Pkt 3.2 Przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego w sprawie pisma dotyczącego działań Starosty Wrzesińskiego.
Przewodniczący komisji przeczytał treść pisma. Wnioskodawcy wskazali, że składają pismo na podstawie art. 229 pkt 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (przepis ten wskazuje organ właściwy do rozpatrzenia skarg na starostę powiatu). Zapytał, czy złożone pismo jest skargą.
Sprawa znajduje się w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.0004.8.2022.
Mikołaj Soberski poinformował, że pismo, które zostało złożone przez wnioskodawców zatytułowane: „skarga na działanie Starosty Wrzesińskiego” nie wyczerpuje dyspozycji art. 227 kpa, który stanowi, że „Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw”. Dodał, że wskazane okoliczności w treści pisma w żaden sposób nie odzwierciedlają ustawowej definicji skargi. Dopowiedział, że wypowiedź Starosty Wrzesińskiego stanowiła jedynie przedstawienie stanu faktycznego sprawy związanej z uchwalaniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowości Bierzglinek. Uważa, że starosta w swoim wystąpieniu nie używał w stosunku do konkretnych osób słów, w ocenie autorów skargi, „obraźliwych”. Przytoczone w treści skargi rzekomo obraźliwe słowa pochodziły z przytoczonej przez starostę definicji słowa „nieprzyzwoitość”. Poinformował, że starosta w żaden sposób nie naruszał norm. Dodał, że normy etyczne, na które powoływali się autorzy pisma, w żaden sposób nie obowiązują starosty, ponieważ Kodeks etyki urzędniczej, na który powołują się skarżący, dotyczy korpusu służby cywilnej, a starosta nie jest pracownikiem ani członkiem korpusu służby cywilnej i jego te przepisy nie obowiązują. Dopowiedział, że należy jednoznacznie stwierdzić, że osobiste odczucia autorów nie mogą być podstawą do składania skargi, o której mowa w art. 227 k.p.a. Przypadek ten można bowiem zakwalifikować co najwyżej do stosunków cywilnoprawnych, a nie administracyjnych.
Radny Grzegorz Trocha poinformował, że osoby, które zgłaszają naruszenie godności mogą wystąpić z powództwa cywilnego, a to jednocześnie wyklucza w tym momencie działanie Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.
Radny Maciej Handkiewicz przychylił się również do takiego stanowiska, że jeśli wnioskodawcy poczuli się urażeni to mogą tę sprawę zgłosić w formie powództwa cywilnego.
Grzegorz Trocha dodał, że obrady Rady Gminy we Wrześni prowadzone były przez przewodniczącego Rady, który w każdym momencie posiedzenia może zwrócić uwagę osobom wypowiadającym się i zabrać im głos.
Maciej Handkiewicz dopowiedział, że widocznie przewodniczący Rady podczas obrad nie dopatrzył się nagannego zachowania i nieodpowiednich wypowiedzi.
Stanowisko Komisji Skarg, Wniosków i Petycji
Przedmiotowe pismo nie wyczerpuje dyspozycji art. 227 k.p.a., który stanowi, że „Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw”.
Nie ma wątpliwości, że opisane w treści pisma wystąpienie Starosty Wrzesińskiego podczas XXXIII Sesji Rady Miejskiej we Wrześni w żaden sposób nie uzasadnia złożenia skargi na działalność Starosty w trybie Kodeksu postępowania administracyjnego, trudno mówić w tym przypadku o naruszeniu przez Starostę jakichkolwiek ustawowych obowiązków. Powyższe z pewnością nie może być także potraktowane jako zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań czy naruszenie praworządności.
Należy jednoznacznie stwierdzić, że osobiste odczucia autorów nie mogą być podstawą do składania skargi, o której mowa w art. 227 k.p.a. Przypadek ten można bowiem zakwalifikować co najwyżej do stosunków cywilnoprawnych, a nie administracyjnych.
W związku z tym złożone pismo nie podlega rozpatrzeniu przez Radę Powiatu.
Członkowie komisji jednogłośnie przyjęli powyższe stanowisko.
Stanowisko stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Z uwagi na zrealizowanie porządku obrad przewodniczący komisji zamknął posiedzenie.
Na tym protokół zakończono i po zapoznaniu się z jego treścią podpisano.
Przewodniczący komisji
/-/ Mikołaj Kubiaczyk
Protokołowała:
Marta Mittmann
drukuj (Protokół nr 33 / 2022)