PROTOKÓŁ NR 42/2023
Z POSIEDZENIA KOMISJI SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI
z dnia 19 kwietnia 2023 r.
Mikołaj Kubiaczyk, przewodniczący komisji otworzył posiedzenie i stwierdził obecność wszystkich członków komisji. Posiedzenie odbyło się w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego we Wrześni.
Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Przewodniczący komisji przedstawił porządek obrad:
Członkowie komisji jednomyślnie przyjęli przedstawiony porządek obrad.
Pkt 3 Przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego w sprawie zwiększenia świadomości prawnej dotyczącej transplantacji wśród lokalnej społeczności.
Przewodniczący komisji poinformował, że dnia 16 lutego 2023 r. wpłynęła do Starostwa Powiatowego we Wrześni petycja w sprawie zwiększenia świadomości prawnej dotyczącej transplantacji wśród lokalnej społeczności. Dodał, że wnioskodawca zwrócił się z prośbą o zamieszczenie informacji na temat obecnego stanu prawnego w Polsce regulującego pobieranie komórek, tkanek i narządów od zmarłych osób w celu ich przeszczepienia w gazecie redagowanej przez urząd, na stronie internetowej urzędu lub w innych lokalnych środkach masowego przekazu.
Petycja znajduje się w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.0005.2.2023.
Radny Grzegorz Trocha poinformował, że petycja jest jak najbardziej zasadna. Dodał, że może warto byłoby umieścić informacje na temat transplantacji w biuletynie „Przegląd Powiatowy”, aby zwiększyć świadomość wśród społeczeństwa.
Przewodniczący komisji dodał, że również uważa, że petycja jest zasadna i należałoby umieścić takie informacje w gazecie i na stronie internetowej Powiatu.
Radna Henryka Waligóra poinformowała, że w Szpitalu Powiatowym we Wrześni przeprowadzana jest transplantacja narządów.
Grzegorz Trocha dopowiedział, że każdy szpital na swojej stronie internetowej powinien posiadać informacje na temat transplantacji.
Radny Maciej Handkiewicz poinformował, że z informacji zawartych w treści petycji wynika, że tylko 20% badanych osób wie, że w Polsce wystarczy brak sprzeciwu za życia, aby zostać pośmiertnie dawcą narządów. Dodał, że jak najbardziej należałoby udostępnić informacje o transplantacji, aby zwiększyć świadomość społeczeństwa w tym temacie.
Przewodniczący komisji zarządził głosowanie nad uznaniem petycji w sprawie zwiększenia świadomości prawnej dotyczącej transplantacji wśród lokalnej społeczności za zasadną.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Powiatu Wrzesińskiego uznała petycję jednogłośnie za zasadną.
Przewodniczący komisji poinformował, że zgodnie z § 91 ust. 2 Statutu Powiatu Wrzesińskiego przyjętego uchwałą nr 318/XLIX/2018 Rady Powiatu Wrzesińskiego z dnia 25 października 2018 r. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji przygotowuje projekt uchwały Rady.
W związku z powyższym członkowie komisji opracowali projekt uchwały wraz z uzasadnieniem.
Projekt uchwały Rady znajduje się w zbiorze projektów uchwał Rady Powiatu w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.0006.2023.
Przewodniczący komisji poinformował, że zgodnie z § 91 ust. 3 Statutu Powiatu Wrzesińskiego projekt uchwały Rady zostaje przekazany przewodniczącemu Rady Powiatu Wrzesińskiego.
Pkt 4 Przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego w sprawie skargi dotyczącej postępowań w zakresie udzielania pozwolenia na budowę.
Przewodniczący komisji poinformował, że dnia 24 marca 2023 r. do Starostwa Powiatowego we Wrześni wpłynęło pismo Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego przekazujące według właściwości do rozpatrzenia Radzie Powiatu Wrzesińskiego skargę na działalność Starosty Wrzesińskiego jako organu administracji architektoniczno-budowlanej w zakresie stosowania przepisów dla złożonej do zatwierdzenia dokumentacji projektowej, poprzez:
1) narzucenie własnych wytycznych, nie przewidzianych przepisami prawa;
2) przekroczenie kompetencji organu określonych w art. 35 ust. 1 ustawy PB;
3) naruszenie przepisów określonych w art. 35 ust. 3 ustawy PB.
Dodał, że w uzasadnieniu skarżący wskazał, że wymienione naruszenia nastąpiły przy zatwierdzaniu dokumentacji projektowej dwóch inwestycji:
1) przebudowa/remont ze zmianą sposobu użytkowania budynku usługowego (handlowego) na świetlicę wiejską wraz z infrastrukturą” w Gutowie Wielkim;
2) adaptacja/przebudowa, rozbudowa budynku punktu opieki medycznej na budynek mieszkalny wielorodzinny wraz z infrastrukturą w Marzeninie.
W przypadku pierwszej inwestycji, organ nieuprawnienie, zdaniem skarżącego, nałożył na niego obowiązek usunięcia nieprawidłowości w zakresie:
1.a) błędne przyjęcie kategorii zagrożenia ludzi jako ZL III,
1.b) uzyskania „uzgodnienia” strażaka na parterze,
1.c) podpisu geodety na mapie do celów projektowych,
1.d) korekty oświadczenia projektanta (art.34 ust. 3d pkt. 3).
W przypadku drugiej inwestycji także nieuprawnienie organ nałożył na niego obowiązek usunięcia nieprawidłowości w zakresie:
2.a) podpisu geodety na mapie do celów projektowych,
2.b) projektanta specjalności konstrukcyjno-budowlanej w opracowaniu projektu architektoniczno-budowlanego.
Skarga znajduje się w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.1510.2.2023.
Jerzy Kaczorowski, zastępca naczelnika Wydziału Budownictwa i Środowiska przedstawił informacje odnosząc się do zarzutów wskazanych w skardze.
Informacja znajduje się w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.1510.2.2023.
Pierwsza inwestycja - przebudowa/remont ze zmianą sposobu użytkowania budynku usługowego (handlowego) na świetlicę wiejską wraz z infrastrukturą” w Gutowie Wielkim.
Zarzuty: nieuprawnione żądanie zmiany kategorii zagrożenia ZL III, wymaganej dla obiektów, w których przebywa ponad 50 osób i uzgodnień ze strażą pożarną.
Członkowie komisji zapoznali się z przedłożonym do wniosku o pozwolenie na budowę rzutem parteru budynku, który przewidywał wykonanie pomieszczenia sali głównej świetlicy dla 49 konsumentów oraz pomieszczeń zaplecza sanitarno-kuchennego. W ocenie organu przy maksymalnej obsadzie konsumenckiej oraz pracownikami obsługi liczba osób jednocześnie przebywających w obiekcie przekroczy 50 osób. Zgodnie z § 209 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie taką część budynku należy zaliczyć do kategorii zagrożenia ludzi ZL I, zatem według przepisów prawa budynek wymaga stosownego uzgodnienia przeciwpożarowego.
Zarzuty: brak podpisu geodety na mapie do celów projektowych oraz konieczności korekty oświadczeń projektantów.
Jerzy Kaczorowski poinformował, że zgodnie z art. 34b ustawy prawo budowlane z 7 lipca 1994 r. mapy do celów projektowych wykorzystywane w procesie budowlanym powinny być opatrzone klauzulą urzędową określoną w przepisach prawa geodezyjnego i kartograficznego stanowiącej potwierdzenie przyjęcia materiałów lub zbiorów danych, w oparciu o które mapy zostały sporządzone, do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego albo oświadczeniem wykonawcy prac geodezyjnych o uzyskaniu pozytywnego wyniku weryfikacji. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Każde oświadczenie składane pod rygorem odpowiedzialności karnej musi pozwalać na ustalenie osoby je składającej (art. 233 ustawy z 6 czerwca 1997 r. kodeks karny). Mapa posiadała oświadczenie wykonawcy prac geodezyjnych o uzyskaniu pozytywnego wyniku weryfikacji jednak brakowało pod nim wymaganego przepisami prawa podpisu własnoręcznego lub elektronicznego geodety. Zgodnie z zapisem art. 34 ust. 3d pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane „do projektu zagospodarowania działki lub terenu, projektu architektoniczno-budowlanego oraz projektu technicznego dołącza się: oświadczenie projektanta o sporządzeniu projektu zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami wiedzy technicznej”. Zgodnie z ustawą do wniosku o pozwolenie na budowę inwestor przedkłada projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany, jako odrębne elementy projektu budowlanego. Każdy z elementów winien być odrębnie numerowany i powinien posiadać odrębne oświadczenia do projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego. Wyżej wskazanych dokumentów skarżący nie przedłożył organowi i został wezwany do uzupełnienia.
Przewodniczący komisji zarządził głosowanie nad uznaniem powyższych zarzutów za niezasadne.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Powiatu Wrzesińskiego uznała zarzuty dotyczące udzielania pozwolenia na budowę dla inwestycji przebudowa/remont ze zmianą sposobu użytkowania budynku usługowego (handlowego) na świetlicę wiejską wraz z infrastrukturą” w Gutowie Wielkim za niezasadne.
Druga inwestycja - adaptacja/przebudowa, rozbudowa budynku punktu opieki medycznej na budynek mieszkalny wielorodzinny wraz z infrastrukturą w Marzeninie.
Zarzut: brak podpisu geodety na mapie do celów projektowych.
Członkowie komisji stwierdzili, że zarzut jest tożsamy z zarzutem wskazanym przy pierwszej inwestycji. W przedłożonej mapie do celów projektowych nie było wymaganego prawem podpisu własnoręcznego, lub elektronicznego geodety.
Zarzut: brak projektanta specjalności konstrukcyjno-budowlanej w opracowaniu projektu architektoniczno-budowlanego.
Jerzy Kaczorowski poinformował, że wymóg uczestnictwa projektanta specjalności konstrukcyjno-budowlanej w opracowaniu projektu architektoniczno-budowlanego wynika z przepisów rozporządzenia Ministra Rozwoju z 11 września 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego. Stanowisko organu w tej kwestii potwierdza pismo Ministerstwa Rozwoju i Technologii z 25 sierpnia 2021 r. kierowane do Prezesa Krajowej Rady Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa. W przedłożonej organowi dokumentacji skarżący nie wykazał, wymaganego przepisami prawa, uczestnictwa projektanta specjalności konstrukcyjno-budowlanej.
Przewodniczący komisji zarządził głosowanie nad uznaniem powyższych zarzutów za niezasadne.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Powiatu Wrzesińskiego uznała zarzuty dotyczące udzielania pozwolenia na budowę dla inwestycji adaptacja/przebudowa, rozbudowa budynku punktu opieki medycznej na budynek mieszkalny wielorodzinny wraz z infrastrukturą w Marzeninie za niezasadne.
Przewodniczący komisji zarządził głosowanie nad uznaniem skargi za niezasadną.
Na podstawie przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego Komisja Skarg, Wniosków i Petycji po dokładnym zapoznaniu się z dokumentacją uznała, że nie ma żadnych zastrzeżeń do działalności Starosty Wrzesińskiego jako organu administracji architektoniczno-budowlanej w zakresie udzielania pozwoleń na budowę dla ww. inwestycji. Sprawa była prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Komisja nie stwierdziła żadnych uchybień w przedmiotowej sprawie.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Powiatu Wrzesińskiego uznała skargę jednogłośnie za niezasadną.
Przewodniczący komisji poinformował, że zgodnie z § 91 ust. 2 Statutu Powiatu Wrzesińskiego przyjętego uchwałą nr 318/XLIX/2018 Rady Powiatu Wrzesińskiego z dnia 25 października 2018 r. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji przygotowuje projekt uchwały Rady.
W związku z powyższym członkowie komisji opracowali projekt uchwały wraz z uzasadnieniem.
Projekt uchwały Rady znajduje się w zbiorze projektów uchwał Rady Powiatu w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.0006.2023.
Przewodniczący komisji poinformował, że zgodnie z § 91 ust. 3 Statutu Powiatu Wrzesińskiego projekt uchwały Rady zostaje przekazany przewodniczącemu Rady Powiatu Wrzesińskiego.
Z uwagi na zrealizowanie porządku obrad przewodniczący komisji zamknął posiedzenie.
Na tym protokół zakończono i po zapoznaniu się z jego treścią podpisano.
Przewodniczący komisji
/-/ Mikołaj Kubiaczyk
Protokołowała:
Marta Mittmann
drukuj (Protokół nr 42 / 2023)