Z POSIEDZENIA KOMISJI INFRASTRUKTURY
z dnia 25 września 2024 r.
Piotr Borowicz, przewodniczący komisji otworzył posiedzenie i stwierdził obecność sześciu członków komisji. Posiedzenie odbyło się w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego we Wrześni. W posiedzeniu ze względu na tematykę uczestniczyli:
Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Przystępując do realizacji proponowanego porządku obrad, Piotr Borowicz, przewodniczący komisji zgłosił zmianę polegającą na wprowadzeniu dodatkowego punktu pn.: Zapoznanie się z bieżącymi działaniami Wydziału – Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej – w związku z objęciem przez Pana Dariusza Stawskiego stanowiska geodety powiatowego.
Przewodniczący komisji przedstawił porządek obrad, a po akceptacji przez członków komisji przystąpił do realizacji jego punktów:
Członkowie komisji jednogłośnie przyjęli przedstawiony porządek obrad.
Pkt 3 Ocena stanu dróg powiatowych na terenach wiejskich.
Piotr Borowicz, przewodniczący komisji poprosił o przedstawienie punktu Bartłomieja Kaczmarzewskiego, naczelnika Wydziału Dróg Powiatowych.
Bartłomiej Kaczmarzewski, naczelnik Wydziału Dróg Powiatowych przedstawił mapę opracowaną po przeglądach przeprowadzonych w 2020 roku, która pokazuje stan nawierzchni utwardzonych dróg w powiecie wrzesińskim. Z uwagi na wysokie koszty, aktualizacje takich map wykonywane są zgodnie z wymogami prawnymi – co pięć lat. Obecnie trwa przegląd części dróg powiatowych – pierwsza część została sprawdzona już w 2022 roku – do końca roku mapa zostanie zaktualizowana o te dane.
Dodatkowo, w tym roku przeprowadzane jest pięcioletnie badanie natężenia ruchu na drogach powiatowych. Firma odpowiedzialna za realizację tego zadania wykonała zdjęcia w ubiegłym tygodniu – wyniki dotyczące aktualnego natężenia będą dostępne za około trzy tygodnie.
Bartłomiej Kaczmarzewski poinformował, że remonty cząstkowe są przeprowadzane przez cały rok, w miarę pojawiających się potrzeb. Największe nasilenie prac przypada na okres po zimie. W tym czasie jednak wytwórnie mas bitumicznych często przechodzą konserwacje i są nieczynne, co znacznie komplikuje bieżącą realizację remontów.
Radny Piotr Rogoziński poruszył kwestię kosztów remontów dróg, wskazując różnicę między regularnymi naprawami a położeniem nowych nakładek, które w dłuższej perspektywie mogą okazać się bardziej opłacalne, ponieważ są trwalsze.
Bartłomiej Kaczmarzewski podsumował, że choć nowe nakładki stanowiłyby bardziej opłacalne rozwiązanie, ich realizacja wymaga znacznie większych nakładów finansowych, których powiat nie ma w swoim budżecie.
Wiesława Kowalska, wicestarosta wrzesiński poinformowała, że obecnie realizowany jest wstępny plan, którego celem jest określenie dotychczasowych kosztów napraw i przebudowy dróg. Na tej podstawie zostaną wyznaczone bardziej efektywne cele oraz proporcjonalnie zwiększony budżet na te działania.
Na ten moment złożone zostały cztery wnioski do Urzędu Wojewódzkiego w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na 2025 rok.
Bartłomiej Kaczmarzewski wskazał drogi, które zostały zgłoszone do powyższego programu, tj.:
Piotr Borowicz, przewodniczący komisji zaznaczył, że na powyższe drogi były już przygotowane dokumentacje projektowe.
Wiesława Kowalska, wicestarosta wrzesiński poinformowała, że odbyła rozmowy z włodarzami gmin powiatu, podczas których stwierdzono, ze każda z gmin ma drogi wymagające naprawy. Zasugerowała, ze korzystnym rozwiązaniem byłoby przejęcie niektórych dróg przez gminy na mocy uchwały, co nadałoby im status dróg gminnych – przy założeniu, że powiat dofinansowywałby ich utrzymanie. W takim przypadku wymagania formalne co do ich przebudowy byłyby mniejsze, co zmniejszyłoby również nakłady finansowe, zarówno na etapie dokumentacji, jak i realizacji. Drugą propozycją podczas rozmów było dofinansowanie remontów dróg ze strony gmin, tj. pokrycie 50% kosztów związanych z dokumentacją projektową i realizacją remontu czy przebudowy drogi powiatowej. Takie propozycje będą przedstawiane radnym powiatu, aby ograniczyć koszty i zwiększać szansę na realizację remontów dróg, które nie były remontowane do tej pory.
Wiesława Kowalska zaznaczyła, że poszukuje się alternatywnych rozwiązań, ponieważ obecnie brakuje zewnętrznych środków na inwestycje drogowe.
Członkowie komisji omówili kwestie dotyczące ewentualnej współpracy z poszczególnymi gminami oraz sołectwami.
Piotr Borowicz, przewodniczący komisji zapytał, czy w przyszłości drogi, które byłyby przekazane gminom mogłyby wrócić do zasobów powiatu.
Wiesława Kowalska, wicestarosta wrzesiński odpowiedziała, że istnieje taka możliwość, jednak szczegóły byłyby ustalane w późniejszych etapach rozmów.
Radny Przemysław Hirschfeld zapytał, czy oraz na które drogi planowane jest przygotowanie dokumentacji projektowych.
Wiesława Kowalska, wicestarosta wrzesiński odpowiedziała, że na ten moment trwa proces zbierania wniosków do budżetu na 2025 rok, po którym będzie trzeba omówić i wybrać priorytetowe inwestycje.
Bartłomiej Kaczmarzewski dopowiedział, że na ostatnim posiedzeniu Zarządu Powiatu Wrzesińskiego została powołana komisja przetargowa, a wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie dwóch dokumentacji projektowych zadań pn.:
Członkowie komisji omówili temat dotyczący stanu i utrzymania poszczególnych dróg podczas intensywnych opadów deszczu.
Radny Przemysław Hirschfeld poruszył temat drogi powiatowej – ul. Szosa Witkowska w Grzybowie (w kierunku Witkowa), wyjaśniając, że problematycznym miejscem jest tam przepust, który staje się uciążliwy wiosną, podczas podwyższonych stanów wód. Zapytał, czy przepust został udrożniony.
Bartłomiej Kaczmarzewski odpowiedział, że odbyło się spotkanie z przedstawicielami Wód Polskich oraz spółek wodnych w tej sprawie. Przepust został oczyszczony, a dodatkowo wykonano wlot do studni, który umożliwił przepięcie drenu. Dzięki temu spółki wodne mogły włączyć ten dren do systemu studni.
Piotr Borowicz, przewodniczący komisji podjął temat wykaszania poboczy przy drogach, usuwana krzewów oraz koszenia rowów, omawiając m.in. aspekty związane z kosztami oraz częstotliwością wykonywania tych prac.
Pkt 4 Zapoznanie się z realizacją Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z obszaru Powiatu Wrzesińskiego.
Piotr Borowicz, przewodniczący komisji poprosił o przedstawienie punktu Urszulę Łabędę, naczelnika Wydziału Budownictwa i Środowiska.
Urszula Łabęda, naczelnik Wydziału Budownictwa i Środowiska poinformowała, że początkowo Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska umożliwił gminom składanie wniosków do Programu, jednak wyłącznie w odniesieniu do utylizacji azbestu, który wcześniej został zdemontowany dzięki dofinansowaniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR). Osoby, które skorzystały z tego dofinansowania na demontaż dachów lub innych materiałów zawierających azbest, mogły ubiegać się o wsparcie gminy na jego utylizację w ramach nowego programu publicznego. Dla pozostałych osób będących w posiadaniu azbestu, którzy nie brali udziału w programie ARiMR, uruchomiono drugi konkurs realizowany przez powiaty.
Powiat Wrzesiński przystąpił do naboru – początkowo miał to być program obejmujący wszystkie pięć gmin powiatu, jednak po konsultacjach z zdecydowano, że skierowany zostanie jedynie dla gmin: Września i Nekla. Pozostałe gminy postanowiły wziąć udział w naborze samodzielnie. W efekcie, łącznie z gmin: Września i Nekla zebrano około 130 ton materiałów, z czego 45 ton stanowił azbest zgłoszony przez rolników korzystających z pomocy de minimis w rolnictwie. Niestety, na początku września br. krajowy limit tej pomocy został wyczerpany. Ministerstwo Rolnictwa zapowiedziało prace nad zwiększeniem limitu, jednak na razie nie podjęto działań w tym kierunku. W związku z tym prawdopodobnie 45 ton nie zostanie usunięte.
Urszula Łabęda poinformowała również o wyborze wykonawcy zadania, który złożył najkorzystniejszą ofertę – tj. 464,40 zł brutto za utylizację jednej tony materiału. Realizacja zadania zostanie zakończona do 30 listopada br.
Pkt 5 Zapoznanie się z bieżącymi działaniami Wydziału – Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej.
Piotr Borowicz, przewodniczący komisji poprosił o przedstawienie punktu Dariusza Stawskiego, geodetę powiatowego.
Dariusz Stawski, geodeta powiatowy poinformował, że w Starostwie Powiatowym we Wrześni pracował w latach 1995 – 2005, a następnie ponownie podjął pracę w tutejszym urzędzie w 2020 roku. Od 1 sierpnia br. objął funkcję geodety powiatowego.
Dariusz Stawski poinformował, że obecnie najważniejszym zadaniem wydziału jest opracowanie pełnej mapy numerycznej dla gmin Kołaczkowo i Pyzdry. Choć obie gminy mają już mapy numeryczne, to ich treść jest niekompletna i nie spełnia obowiązujących wymogów prawnych. Dlatego konieczne jest podniesienie jakości tych dokumentów, co odbywa się w ramach modernizacji ewidencji. Realizacja tego zadania powinna zostać zakończona do końca roku, jednak osiągnięcie tego terminu wydaje się nierealne. Dodał, że wydział przeszedł kontrolę Wojewódzkiego Inspektora w Poznaniu, który stwierdził nieprawidłowości m.in. w zakresie upoważnień pracowników, wymagających dostosowania do obowiązujących przepisów, a także w obszarze klasyfikacji gruntów. Omówił również bieżące działania wydziału.
Pkt 6 Sprawy bieżące.
Radny Piotr Rogoziński poruszył temat dotyczący drogi krajowej nr 92, zwracając uwagę na skrzyżowanie przy Psarach Małych oraz kolejne – prowadzące do Wrześni. Zapytał, czy ktoś ma informację na temat postępu prac, ponieważ planowana była tam instalacja sygnalizacji świetlnej.
Radny Marek Przyjemski odpowiedział, że prace przedmiotowej inwestycji są na etapie uzgodnień.
Członkowie komisji omówili również kwestię aktualnego stanu prac robót przy ul. Kościuszki we Wrześni. Zaznaczono, ze planowany termin zakończenia realizacji zadania jest realnie zagrożony.
Urszula Łabęda omówiła projekt uchwały Rady Powiatu Wrzesińskiego w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywania statków lub innych obiektów pływających z obszarów wodnych położonych na terenie powiatu wrzesińskiego, która będzie procedowana na najbliższej sesji Rady Powiatu.
Urszula Łabęda poinformowała, że zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych stanowi, że usuwanie statków lub innych obiektów pływających z obszarów wodnych położonych na terenie powiatu oraz prowadzenie strzeżonego portu, przystani lub parkingu strzeżonego należy do zadań własnych powiatu. Zarząd Powiatu Wrzesińskiego wystosował zaproszenie do złożenia oferty cenowej na świadczenie przedmiotowych usług, jednak w wyznaczonym terminie nie wpłynęła żadna oferta. W związku z powyższym wysokość opłat za usunięcie i przechowywanie statków lub innych obiektów pływających została ustalona w wysokości maksymalnych stawek opłat wskazanych w Obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 23 lipca 2024 r. w sprawie maksymalnych opłat za usunięcie i przechowywanie statków lub innych obiektów pływających na rok 2025.
Członkowie komisji pozytywnie zaopiniowali treść ww. uchwały.
Podsumowując, Piotr Borowicz, przewodniczący komisji podkreślił, iż mimo że radni powiatu reprezentują różne ugrupowania polityczne, to ich celem powinna być współpraca na rzecz powiatu. Zaznaczył, że należy wymagać również od posłów wsparcia dla składanych wniosków przez powiat czy gminy o dofinansowania, aby ci aktywnie angażowali się w ich poparcie i działali na rzecz ich realizacji.
Z uwagi na zrealizowanie porządku obrad przewodniczący komisji zamknął posiedzenie.
Na tym protokół zakończono i po zapoznaniu się z jego treścią podpisano.
Przewodniczący komisji
/-/ Piotr Borowicz
Protokołowała:
Dorota Lewandowska