Szybkie linki

Banery

Powiat Wrzesiński

Informacje

ilość odwiedzin tej strony: 3806
ostatnia aktualizacja tej strony:
2021-01-20 11:16
ostatnia aktualizacja w BIP:
2024-09-19 10:18

Ścieżka nawigacyjna

Nawigacja:

Treść strony

Protokół nr XIX / 2020

PROTOKÓŁ NR XIX / 2020

Z SESJI RADY POWIATU WRZESIŃSKIEGO

z dnia 29 czerwca 2020 r.

 

Pkt 1 Otwarcie sesji Rady Powiatu i stwierdzenie prawomocności obrad.

Marek Przyjemski, przewodniczący Rady otworzył o godz. 13:00 XIX sesję Rady Powiatu Wrzesińskiego VI kadencji w Centrum Badań i Rozwoju Nowoczesnych Technologii w Grzymysławicach. Poinformował, że zgodnie z art. 15 ust. 1a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 920) obrady Rady Powiatu Wrzesińskiego VI kadencji są transmitowane i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Dodał, że ze względu na ogłoszony stan epidemii w kraju i dbając o bezpieczeństwo radnych oraz pracowników Starostwa w sesji wezmą udział wyłącznie radni, skarbnik powiatu i pracownicy niezbędni do jej sprawnego przebiegu. Stwierdził, że na podstawie listy obecności w posiedzeniu uczestniczyło 17 radnych, co wobec ustawowego składu Rady stanowiło quorum do podejmowania uchwał objętych porządkiem obrad. Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

  

Pkt 2 Przyjęcie protokołów z XVII i XVIII sesji Rady Powiatu.

Przewodniczący Rady poinformował, że protokoły z poprzednich sesji Rady zostały sporządzone w statutowym terminie. Protokoły zostały przesłane radnym. Dodał, że zgodnie z § 42 Statutu Powiatu Wrzesińskiego: „Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu na ręce przewodniczącego Rady w formie pisemnej nie później niż do dnia poprzedzającego następną sesję. W przypadku wniesienia poprawek i uzupełnień protokół z poprzedniej sesji zostaje przyjęty po ich akceptacji przez Radę”. Dopowiedział, że radny Grzegorz Trocha złożył wniosek w sprawie wniesienia poprawek i uzupełnień do protokołu XVII sesji. Poinformował, że poprawiony fragment treści został przesłany radnym.

Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przyjęciem poprawek i uzupełnień do protokołu z XVII sesji Rady Powiatu Wrzesińskiego.

Informacja o głosowaniu:

Podczas głosowania nad przyjęciem poprawek i uzupełnień do protokołu z XVII sesji Rady Powiatu Wrzesińskiego wystąpił problem techniczny. W wyniku tego, radna Henryka Waligóra nie mogła oddać swojego głosu, ponieważ urządzenie, z którego korzystała przestało funkcjonować i wymagało zresetowania. Radna Henryka Waligóra udzieliła głosu "za" poprzez podniesienie ręki.

Poprawka do protokołu z XVII sesji Rady Powiatu została przyjęta jednomyślnie.

Wyniki imienne:

ZA (17) Robert Balicki, Waldemar Bartkowiak, Małgorzata Cichacka, Jarosław Czyż, Waldemar Grzegorek, Maciej Handkiewicz, Przemysław Hirschfeld, Dionizy Jaśniewicz, Marek Kołodziejczyk, Wiesława Kowalska, Mikołaj Kubiaczyk, Marek Przyjemski, Krzysztof Strużyński, Stefan Tomczak, Grzegorz Trocha, Henryka Waligóra, Rafał Zięty

NIEOBECNI (2) Janusz Balcerzak, Paweł Skrzypczak

 

Pkt 3 Przedstawienie projektu porządku obrad.

Przewodniczący Rady poinformował, że projekt porządku obrad został przedłożony z materiałami na sesję Rady. Zapytał, czy radni chcą wnieść zmiany do treści proponowanego porządku posiedzenia. Proponowany porządek obrad stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

Członkowie Rady jednomyślnie przyjęli treść proponowanego porządku obrad.

Przewodniczący Rady poinformował, że w celu sprawnego i bezpiecznego przebiegu sesji Rady, radni mogli zgłaszać pytania do informacji, sprawozdań i projektów uchwał objętych porządkiem obrad. Dodał, że wszystkie pytania i udzielone odpowiedzi zostały przesłane radnym drogą mailową. Dopowiedział, że w związku z tym nie będzie przedstawianych uzasadnień i wyjaśnień do przedłożonych materiałów.

 

Pkt 4.1 Przedstawienie informacji przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący Rady zapoznał radnych z terminami odbytych posiedzeń oraz pismami, które wpłynęły do Biura Rady w okresie międzysesyjnym od 31 marca 2020 r. do 29 czerwca 2020 r. Informacja stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Radni nie podjęli dyskusji nad przedstawionym sprawozdaniem.

 

Pkt 4.2 Przedstawienie sprawozdania przewodniczącego Zarządu z prac Zarządu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał podjętych na XVII i XVIII sesji Rady.

Dionizy Jaśniewicz, starosta wrzesiński przedstawił sprawozdanie z prac Zarządu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał Rady podjętych na XVII i XVIII sesji Rady Powiatu. Sprawozdanie stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Pytania odnoście podjętych uchwał przez Zarząd Powiatu złożyli w formie mailowej: radna Małgorzata Cichacka: „Czy uchwała zarządu 627/2020 z 23 czerwca dotyczy spłaty należności jakie spowodowane były malwersacjami przez byłego pracownika PCPR?” i radny Przemysław Hirschfeld: „Moje pytanie dotyczy uchwały nr 627/2020 Zarządu Powiatu. W związku z jakim zdarzeniem wystąpił obowiązek naprawienia szkody przez orzeczonego prawomocnym wyrokiem karnym? Czego dotyczyła sprawa ? Wystąpiło naprawienie szkody w wysokości 104.851,74. Kto sprawował  nadzór finansowy nad tą osobą ?”

Starosta wrzesiński odpowiedział, że uchwała dotyczy kwestii związanych z prowadzonym postępowaniem wobec byłych pracowników Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Wrześni i potencjalnych beneficjentów.

Starosta wrzesiński poinformował, że Zbigniew Hupało, prezes Szpitala Powiatowego we Wrześni przedstawi materiał filmowy związany z funkcjonowaniem i podejmowanymi decyzjami dotyczącymi organizacji pracy Szpitala Powiatowego we Wrześni w okresie panowania COVID-19. Dodał, że prezentacja zawiera również informacje o zakupie urządzeń współfinansowanych z budżetu powiatu, a także zebranych środków finansowych przez radnych, przedstawicieli firm, pracowników starostwa i mieszkańców na zakup zamgławiacza. Po konsultacjach i opiniach przedstawicieli Szpitala Powiatowego we Wrześni, podjęto decyzję, że zgromadzone środki finansowe zostaną przeznaczone na zakup nowoczesnego ultrasonografu. Podziękował darczyńcom i poprosił prezesa szpitala o przedstawienie prezentacji multimedialnej.

Zbigniew Hupało poinformował, że prezentacja przedstawia działania podejmowane przez Szpital Powiatowy we Wrześni podczas pandemii COVID-19. Dodał, że film prezentuje, jak poprawnie założyć i zdjąć strój ochrony indywidualnej służący zabezpieczeniu przed zarażeniem się COVID-19. Dopowiedział, że w szpitalu są stosowane zabezpieczenia dla pacjentów i pracowników poprzez postępowanie zgodnie z wytycznymi wojewody. Poinformował, że jednym z zaleceń jest dostosowanie organizacyjne szpitala do wyodrębnienia stref dla osób podejrzanych o COVID-19 i dla osób bez objawów wirusa. Dodał, że w Szpitalu Powiatowym we Wrześni są wydzielone strefy: strefa czerwona, w której przyjmowani są pacjenci ze stwierdzonym koronawirusem, lub jego objawami i osoby, które podczas wywiadu wskazały, iż mogły mieć kontakt z osobą chorą, strefa zielona dla pacjentów bez objawów i strefa pomarańczowa, czyli przejściowa. Dopowiedział, że szpital posiada wyodrębnioną salę dla ewentualnego pacjenta z potwierdzonym COVID-19. Podziękował Zarządowi Powiatu za przekazanie 20 łóżek składanych, które stanowią miejsca rezerwowe w przypadku, gdyby na terenie powiatu stwierdzono ognisko zakażenia COVID-19. Poinformował, że pierwszymi ograniczeniami, które zostały wprowadzone w szpitalu był zakaz wstępu osobom odwiedzającym oraz ograniczono  hospitalizację tylko dla ciężkich przypadków. Dodał, że wykonywano badania pracownikom szpitala na obecność wirusa. Pobrano około 480 próbek, z czego wszystkie okazały się negatywne. Dopowiedział, że aktualnie są luzowane obostrzenia i można odwiedzać pacjentów w stanie ciężkim i umierających. Powróciły porody rodzinne i są realizowane hospitalizacje planowe. Poinformował, że od końca maja szpital funkcjonuje w normalnym trybie przy zachowaniu wszystkich środków ostrożności. Podziękował samorządowi powiatowemu, staroście, członkom Zarządu, radnym Rady Powiatu, instytucjom, firmom prywatnym i osobom indywidualnym za wsparcie rzeczowe i finansowe szpitala. Dodał, że zamgławiaczy nie ma na rynku, w związku z czym zakupiono aparat usg, który jest potrzebny zarówno w czasie epidemii, jak również po jej ustaniu. Dopowiedział, że utworzono nowe stanowisko oiom, które wyposażono w kardiomonitor i łóżko wysokospecjalistyczne. Dostarczony zostanie jeszcze respirator. Poinformował, że z ofiarowanych środków finansowych zakupiono również: wyposażenie karetek, schodołaz, pulsometry, lampy bakteriobójcze, defibrylator, czyli wszystko to co jest potrzebne w pierwszym kontakcie z pacjentem. Dodał, że łączna wartość środków, jaka wpłynęła do Szpitala Powiatowego we Wrześni w okresie pandemii wyniosła 280.000,00 zł.

Starosta wrzesiński poinformował, że okres pandemii pokazał skuteczną organizację zabezpieczenia się przed skutkami pandemii, docenić trzeba odzew społeczny wielu instytucji i osób prywatnych, które włączyły się w pomoc na rzecz Szpitala Powiatowego we Wrześni. Dodał, że wszystkie środki rzeczowe, materialne i finansowe przygotowują i zabezpieczają szpital na wypadek rozwoju pandemii. Podziękował służbom, które działały i nadal działają w obszarze ochrony zdrowia, jak i wszystkim darczyńcom, którzy wsparli szpital.

 

Pkt 4.3 Przedstawienie sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Wrześni za 2019 rok wraz z oceną zasobów pomocy społecznej za 2019 rok.

Przewodniczący Rady poinformował, że sprawozdanie zostało przesłane radnym drogą mailową. Do tego punktu nie wpłynęło żadne zapytanie. Sprawozdanie stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

 

Pkt 4.4 Przedstawienie sprawozdania z realizacji „Programu współpracy powiatu wrzesińskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2019 r.”.

Przewodniczący Rady poinformował, że sprawozdanie zostało przesłane radnym drogą mailową. Do tego punktu nie wpłynęło żadne zapytanie. Sprawozdanie stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

 

Pkt 5.1 Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia regulaminu określającego zasady rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć niektórych nauczycieli, zasady udzielania i rozmiar zniżek godzin dla kadry kierowniczej, tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć nauczycieli szkół niewymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy – Karta Nauczyciela, nauczycieli prowadzących kształcenie w formie zaocznej, nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin.

Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały został przesłany radnym.

Projekt uchwały znajduje się w zbiorze projektów uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Referacie Kontroli, Obsługi Rady i Zarządu pod symbolem klasyfikacyjnym SOR.0006.2020.

Do tego projektu uchwały pytanie złożył radny Maciej Handkiewicz: „Proszę o przesłanie stanowiska związków zawodowych oraz podanie zakresu ewentualnych wprowadzanych zmian (tygodniowego wymiaru zajęć) w stosunku do uchwały poprzedniej”.

Odpowiedzi na pytanie udzieliła Olga Kośmińska – Giera, naczelnik Wydziału Edukacji.

Kserokopia stanowiska Związku Nauczycielstwa Polskiego i Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność” oraz tygodniowy wymiar zajęć stanowią załącznik nr 6 do protokołu.

Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przedstawionym projektem uchwały. W głosowaniu wzięło udział 17 radnych, co wobec ustawowego składu Rady stanowiło quorum do podejmowania uchwał objętych porządkiem obrad. 

Uchwała nr 131/XIX/2020 Rady Powiatu Wrzesińskiego zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia regulaminu określającego zasady rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć niektórych nauczycieli, zasady udzielania i rozmiar zniżek godzin dla kadry kierowniczej, tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć nauczycieli szkół niewymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy – Karta Nauczyciela, nauczycieli prowadzących kształcenie w formie zaocznej, nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin została podjęta jednomyślnie.

Wyniki imienne:

ZA (17) Robert Balicki, Waldemar Bartkowiak, Małgorzata Cichacka, Jarosław Czyż, Waldemar Grzegorek, Maciej Handkiewicz, Przemysław Hirschfeld, Dionizy Jaśniewicz, Marek Kołodziejczyk, Wiesława Kowalska, Mikołaj Kubiaczyk, Marek Przyjemski, Krzysztof Strużyński, Stefan Tomczak, Grzegorz Trocha, Henryka Waligóra, Rafał Zięty

NIEOBECNI (2) Janusz Balcerzak, Paweł Skrzypczak

Uchwała znajduje się w zbiorze uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Referacie Kontroli, Obsługi Rady i Zarządu pod symbolem klasyfikacyjnym SOR.0007.2020.

 

Pkt 5.2 Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie przez Powiat Wrzesiński umowy z operatorem o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały został przesłany radnym.

Projekt uchwały znajduje się w zbiorze projektów uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Referacie Kontroli, Obsługi Rady i Zarządu pod symbolem klasyfikacyjnym SOR.0006.2020.

Do tego projektu uchwały pytanie złożył radny Maciej Handkiewicz: „W sprawie publicznego transportu o wskazanie źródła finansowania oraz łącznego szacowanego kosztu udziału Powiatu.”

Odpowiedzi na pytanie udzieliła Bożena Kaczmarek z Wydziału Komunikacji i Transportu: „źródło  dofinansowania powiatowych przewozów pasażerskich pochodzi z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej tj. Wojewody Wielkopolskiego w wysokości 90.216,00 zł oraz środków powiatowych. W zakresie powiatu jest to koszt 10.525 zł.”

Pytania złożyła również radna Małgorzata Cichacka:

1) „W sprawie wyrażenia zgody na zawarcie przez Powiat umowy z operatorem o świadczenie usług w zakresie transportu zbiorowego czy wpływały wnioski o wsparcie transportu tylko na tych dwóch liniach?

2) Czy w ramach publicznego transportu zbiorowego prowadzone były konsultacje społeczne i zapytania w tej sprawie i w jakich gminach?”

Odpowiedzi na ww. pytania udzieliła Bożena Kaczmarek:

Odpowiedz na pytanie nr 1: „Dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych może być zrealizowane na liniach niedochodowych, niefunkcjonujących co najmniej przez 3 miesiące i na liniach uruchomionych po dniu wejścia w życie ustawy tj. 18.07.2019 r. W tym przypadku mamy dwie linie:

Linia nr 4 Pyzdry – Gorazdowo – Bieganowo - Września

Linia nr 5 Pyzdry – Kaczanowo - Września.”

Odpowiedź na pytanie nr 2: „Przewoźnik, Firma Handlowo-Usługowa Wa-Ma Maciej Walicki przejął linie autobusowe po PKS Gniezno. Były to linie, które funkcjonowały już od dawna. Linie te były zmieniane przez przewoźnika (trasy, godziny, częstotliwości) na podstawie sugestii mieszkańców powiatu i władz samorządowych. Obecnie również przewoźnik firma Wa-Ma otrzymuje różne prośby w zakresie funkcjonowania i przebiegu linii komunikacyjnych i w miarę możliwości stara się je zrealizować.”

Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przedstawionym projektem uchwały. W głosowaniu wzięło udział 17 radnych. 

Uchwała nr 132/XIX/2020 Rady Powiatu Wrzesińskiego w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie przez Powiat Wrzesiński umowy z operatorem o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego została podjęta jednomyślnie.

Wyniki imienne:

ZA (17) Robert Balicki, Waldemar Bartkowiak, Małgorzata Cichacka, Jarosław Czyż, Waldemar Grzegorek, Maciej Handkiewicz, Przemysław Hirschfeld, Dionizy Jaśniewicz, Marek Kołodziejczyk, Wiesława Kowalska, Mikołaj Kubiaczyk, Marek Przyjemski, Krzysztof Strużyński, Stefan Tomczak, Grzegorz Trocha, Henryka Waligóra, Rafał Zięty

NIEOBECNI (2) Janusz Balcerzak, Paweł Skrzypczak

Uchwała znajduje się w zbiorze uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Referacie Kontroli, Obsługi Rady i Zarządu pod symbolem klasyfikacyjnym SOR.0007.2020.

 

Pkt 5.3 Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę nr 301/XLVII/2018 Rady Powiatu Wrzesińskiego z dnia 12 września 2018 r. w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie do realizacji projektu „Aktywizacja osób młodych pozostających bez pracy w powiecie wrzesińskim (V)” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi priorytetowej I Osoby młode na rynku pracy, Działanie 1.1 Wsparcie osób młodych pozostających bez pracy na regionalnym rynku pracy – projekty pozakonkursowe, Poddziałanie 1.1.1 Wsparcie udzielane z Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.

Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały został przesłany radnym. Do tego projektu uchwały nie wpłynęło żadne pytanie.

Projekt uchwały znajduje się w zbiorze projektów uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Referacie Kontroli, Obsługi Rady i Zarządu pod symbolem klasyfikacyjnym SOR.0006.2020.

Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przedstawionym projektem uchwały. W głosowaniu wzięło udział 17 radnych. 

Uchwała nr 133/XIX/2020 Rady Powiatu Wrzesińskiego zmieniająca uchwałę nr 301/XLVII/2018 Rady Powiatu Wrzesińskiego z dnia 12 września 2018 r. w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie do realizacji projektu „Aktywizacja osób młodych pozostających bez pracy w powiecie wrzesińskim (V)” została podjęta jednomyślnie.

Wyniki imienne:

ZA (17) Robert Balicki, Waldemar Bartkowiak, Małgorzata Cichacka, Jarosław Czyż, Waldemar Grzegorek, Maciej Handkiewicz, Przemysław Hirschfeld, Dionizy Jaśniewicz, Marek Kołodziejczyk, Wiesława Kowalska, Mikołaj Kubiaczyk, Marek Przyjemski, Krzysztof Strużyński, Stefan Tomczak, Grzegorz Trocha, Henryka Waligóra, Rafał Zięty

NIEOBECNI (2) Janusz Balcerzak, Paweł Skrzypczak

Uchwała znajduje się w zbiorze uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Referacie Kontroli, Obsługi Rady i Zarządu pod symbolem klasyfikacyjnym SOR.0007.2020.

 

Pkt 5.4 Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę nr 55/XI/2019 Rady Powiatu Wrzesińskiego z dnia 29 sierpnia 2019 r. w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie do realizacji projektu „Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych i poszukujących pracy w powiecie wrzesińskim (V)” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020, Oś priorytetowa 6. Rynek pracy, Działanie 6.1 Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych i poszukujących pracy – projekty pozakonkursowe realizowane przez PSZ na lata 2014 – 2020.

Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały został przesłany radnym. Do tego projektu uchwały nie wpłynęło żadne pytanie.

Projekt uchwały znajduje się w zbiorze projektów uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Referacie Kontroli, Obsługi Rady i Zarządu pod symbolem klasyfikacyjnym SOR.0006.2020.

Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przedstawionym projektem uchwały. W głosowaniu wzięło udział 17 radnych. 

Uchwała nr 134/XIX/2020 Rady Powiatu Wrzesińskiego zmieniająca uchwałę nr 55/XI/2019 Rady Powiatu Wrzesińskiego z dnia 29 sierpnia 2019 r. w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie do realizacji projektu „Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych i poszukujących pracy w powiecie wrzesińskim (V)” została podjęta jednomyślnie.

Wyniki imienne:

ZA (17) Robert Balicki, Waldemar Bartkowiak, Małgorzata Cichacka, Jarosław Czyż, Waldemar Grzegorek, Maciej Handkiewicz, Przemysław Hirschfeld, Dionizy Jaśniewicz, Marek Kołodziejczyk, Wiesława Kowalska, Mikołaj Kubiaczyk, Marek Przyjemski, Krzysztof Strużyński, Stefan Tomczak, Grzegorz Trocha, Henryka Waligóra, Rafał Zięty

NIEOBECNI (2) Janusz Balcerzak, Paweł Skrzypczak

Uchwała znajduje się w zbiorze uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Referacie Kontroli, Obsługi Rady i Zarządu pod symbolem klasyfikacyjnym SOR.0007.2020.

 

Pkt 5.5 Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przekazania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu skargi Prokuratora Regionalnego w Poznaniu na uchwałę nr 82/XIV/2019 Rady Powiatu Wrzesińskiego z dnia 7 listopada 2019 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie statków i innych obiektów pływających z obszarów wodnych położonych na terenie powiatu wrzesińskiego w 2020 roku.

Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały został przesłany radnym. Do tego projektu uchwały nie wpłynęło żadne pytanie.

Projekt uchwały znajduje się w zbiorze projektów uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Referacie Kontroli, Obsługi Rady i Zarządu pod symbolem klasyfikacyjnym SOR.0006.2020.

Przewodniczący Rady zgłosił autopoprawkę do wyżej wymienionego projektu uchwały. Dodał, że autopoprawka dotyczy zmiany §2, który otrzyma brzmienie: „Wykonanie uchwały, w szczególności udzielenie pełnomocnictwa procesowego do przekazania skargi oraz sporządzenia i wniesienia odpowiedzi na skargę oraz reprezentowania Powiatu Wrzesińskiego przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Poznaniu, jak również wnoszenia wszelkich dopuszczalnych prawem środków zaskarżenia, powierza się Staroście Wrzesińskiemu.”

Autopoprawka znajduje się w zbiorze projektów uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Referacie Kontroli, Obsługi Rady i Zarządu pod symbolem klasyfikacyjnym SOR.0006.2020.

Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przyjęciem autopoprawki do projektu uchwały. W głosowaniu wzięło udział 17 radnych. 

Autopoprawka do ww. projektu uchwały Rady została przyjęta 15 głosami „za” przy 2 głosach „wstrzymujących się”.

Wyniki imienne:

ZA (15) Robert Balicki, Waldemar Bartkowiak, Małgorzata Cichacka, Jarosław Czyż, Waldemar Grzegorek, Przemysław Hirschfeld, Dionizy Jaśniewicz, Wiesława Kowalska, Mikołaj Kubiaczyk, Marek Przyjemski, Krzysztof Strużyński, Stefan Tomczak, Grzegorz Trocha, Henryka Waligóra, Rafał Zięty

WSTRZYMUJĘ SIĘ (2) Maciej Handkiewicz, Marek Kołodziejczyk

NIEOBECNI (2) Janusz Balcerzak, Paweł Skrzypczak

Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem uchwały wraz z przyjętą autopoprawką. W głosowaniu wzięło udział 17 radnych.

Uchwała nr 135/XIX/2020 Rady Powiatu Wrzesińskiego w sprawie przekazania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu skargi Prokuratora Regionalnego w Poznaniu na uchwałę nr 82/XIV/2019 Rady Powiatu Wrzesińskiego z dnia 7 listopada 2019 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie statków i innych obiektów pływających z obszarów wodnych położonych na terenie powiatu wrzesińskiego w 2020 roku została podjęta 15 głosami „za” przy 2 głosach „wstrzymujących się”.

Wyniki imienne:

ZA (15) Robert Balicki, Waldemar Bartkowiak, Małgorzata Cichacka, Jarosław Czyż, Waldemar Grzegorek, Przemysław Hirschfeld, Dionizy Jaśniewicz, Wiesława Kowalska, Mikołaj Kubiaczyk, Marek Przyjemski, Krzysztof Strużyński, Stefan Tomczak, Grzegorz Trocha, Henryka Waligóra, Rafał Zięty

WSTRZYMUJĘ SIĘ (2) Maciej Handkiewicz, Marek Kołodziejczyk

NIEOBECNI (2) Janusz Balcerzak, Paweł Skrzypczak

Uchwała znajduje się w zbiorze uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Referacie Kontroli, Obsługi Rady i Zarządu pod symbolem klasyfikacyjnym SOR.0007.2020.

 

Pkt 5.6 Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2020 – 2027.

Pkt 5.7 Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Wrzesińskiego na 2020 rok.

Przewodniczący Rady oddał głos Staroście Wrzesińskiemu.

Dionizy Jaśniewicz, starosta wrzesiński zgłosił autopoprawki do ww. projektów uchwał.

Beata Matuszewska, skarbnik powiatu poinformowała, że dziś wpłynęły do urzędu dokumenty, które wymagały wprowadzenia autopoprawki do projektów uchwał. Autopoprawka, która zostanie wprowadzona do uchwały zmieniającej Wieloletnią Prognozę Finansową i uchwałę budżetową dotyczy zawiadomienia Wojewody Wielkopolskiego z dnia 26 czerwca 2020 roku, iż decyzją Ministra Finansów z dnia 19 czerwca 2020 roku zwiększony został plan dotacji celowych na 2020 r. o kwotę 160.170,00 zł na finansowanie działalności zespołów do spraw orzekania i niepełnosprawności, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Beata Matuszewska poinformowała, że dochody budżetowe zwiększa się o kwotę 281.104,00 zł z tytułu:

1) wpływu wpłaty od CKE Warszawa za przeprowadzenie próbnego egzaminu zawodowego w kwocie 440,00 zł dla Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 we Wrześni;

2) wpływu z usług w związku ze wzrostem średniego kosztu utrzymania mieszkańca Domu Pomocy Społecznej we Wrześni oraz zwiększonych wpływów z tytułu wynagrodzenia płatnika za terminową wpłatę podatku w kwocie 26.600,00 zł;

3) wpływu ze sprzedaży usług noclegowych w internacie Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących we Wrześni w kwocie 1.555,00 zł;

4) otrzymanej darowizny dla Ośrodka Wspomagania Dziecka i Rodziny w Kołaczkowie na zakup gier integracyjnych w kwocie 500,00 zł oraz na dofinansowanie wakacji letnich dla wychowanków w kwocie 2.000,00 zł;

5) wpływu za rejestrację jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m w kwocie 4.000,00 zł;

6) otrzymanego odszkodowania w kwocie 4.428,00 zł za uszkodzenie bariery ochronnej znajdującej się w pasie drogowym drogi powiatowej nr 2162P w m. Kleparz;

7) wpływu ze sprzedaży składników majątkowych (ciągnik Ursus C-330 i C-360, przyczepa rolnicza, samochód marki Żuk i Fiat Punto) w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących we Wrześni w kwocie 41.581 00 zł;

8) zawiadomienia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o przyznaniu środków w łącznej kwocie 100.000,00 zł w związku z realizacją zadań, o których mowa w art. 15zzb - 15zze ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COV1D-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych;

9) udzielenia przez Gminę i Miasto Pyzdry pomocy finansowej w 2020 r. na realizację zadania pn.: „Przebudowa odcinka drogi powiatowej nr 2901P Zapowiednia -Wrąbczynek – Zagórów” w kwocie 100.000,00 zł.

Beata Matuszewska dodała, że wydatki budżetowe zwiększa się o kwotę 281,104,00 zł z tego dla:

1) Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Wrześni zwiększą się plan o kwotę 18.878,00 zł na przyznanie jednorazowego świadczenia na pokrycie kosztów związanych z usamodzielnieniem się 2 wychowanków oraz środków na zagospodarowanie dla 1 wychowanka;

2) Powiatowego Centrum Edukacji Zawodowej we Wrześni zwiększa się plan o kwotę:

a) 22.635,00 zł na wypłatę nagrody jubileuszowej,

b) 21.119,00 zł na uzupełnienie środków do realizacji zadań (godziny ponadwymiarowe, nagrody jubileuszowe, ekwiwalenty),

c) 5.000,00 zł na nowe zadanie majątkowe pn.: „Budowa systemu nawadniania przy Centrum Badań i Rozwoju Nowoczesnych Technologii w Grzymysławicach”;

3) Domu Pomocy Społecznej we Wrześni zwiększą się plan o kwotę 26.600,00 zł na zakup odzieży ochronnej dla pracowników, leków, wyrobów medycznych, usługi remontowe, opłatę podatku od towarów i usług VAT;

4) Ośrodka Wspomagania Dziecka i Rodziny w Kołaczkowie zwiększa się plan o kwotę 2.500,00 zł na dofinansowanie wakacji letnich dla wychowanków oraz na zakup gier integracyjnych;

5) Powiatowego Urzędu Pracy we Wrześni zwiększa się plan o kwotę 100.000,00 zł zgodnie z zawiadomieniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, które wymienione jest przy dochodach budżetowych;

6) Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 we Wrześni zwiększa się plan o kwotę:

a) 400,00 zł na zakup materiałów do przeprowadzenia próbnego egzaminu zawodowego (440,00 zł), wypłatę nagród jubileuszowych dla 3 osób (26.364,00 zł) oraz odprawy (2.596,00 zł),

b) 171,00 zł na uzupełnienie środków do realizacji zadań (godziny ponadwymiarowe, nagrody jubileuszowe, ekwiwalenty);

7) Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących we Wrześni zwiększą się plan o kwotę:

a) 1.400,00 zł na organizację obozu szkoleniowego dla uczniów klas mundurowych,

b) 155,00 zł na zakup materiałów do napraw,

c) 130.000,00 zł na zadanie majątkowe pn.: „Modernizacja sali gimnastycznej przy Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących we Wrześni,

d) 131.476,00 zł na uzupełnienie środków do realizacji zadań (godziny ponadwymiarowe, nagrody jubileuszowe, ekwiwalenty);

8) Zespołu Szkół Specjalnych we Wrześni zwiększa się plan o kwotę:

a) 54.000,00 zł na zadanie majątkowe pn.: „Budowa Strefy rekreacyjno – rehabilitacyjnej przy Zespole Szkół Specjalnych we Wrześni”,

b) 165.502,00 zł na uzupełnienie środków do realizacji zadań (godziny ponadwymiarowe, nagrody jubileuszowe, ekwiwalenty);

9) Liceum Ogólnokształcącego we Wrześni zwiększa się plan o kwotę 88.001,00 zł na uzupełnienie środków do realizacji zadań (godziny ponadwymiarowe, nagrody jubileuszowe);

10) Zespołu Szkół Politechnicznych we Wrześni zwiększa się plan o kwotę 193.794,00 zł na uzupełnienie środków do realizacji zadań (godziny ponadwymiarowe, nagrody jubileuszowe, ekwiwalenty);

11) Starostwa Powiatowego we Wrześni zwiększa się plan o kwotę:

a) 1.845,00 zł na zakup blankietów dokumentów rejestracyjnych jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m oraz ich personalizacja i dostarczenie,

b) 4.428.00 zł na wymianę uszkodzonej bariery ochronnej w m. Kleparz,

c) 100.000,00 zł na realizację zadania pn.: „Przebudowa odcinka drogi powiatowej nr 2901P Zapowiednia – Wrąbczynek – Zagórów”,

d) 97.000,00 zł na szkolenie z programu Finanse Optivum (10.000,00 zł) i na nowe zadanie majątkowe pn.: „Rozbudowa systemu teleinformatycznego” (87.000,00),

e) 120.000,00 zł na zadanie majątkowe pn. „Zakup zestawu do histeroskopii dla Szpitala Powiatowego we Wrześni”,

f) 1.200,00 zł na przeprowadzenie sprawdzającej klasyfikacji gruntów,

g) 250.000,00 zł na zadanie majątkowe pn.: „Modernizacja i rozbudowa Centrum Oświatowego w celu realizacji projektu pn.: „Rozwój szkolnictwa zawodowego na terenie powiatu wrzesińskiego”,

12) Szpitala Powiatowego we Wrześni zmniejsza się o kwotę 1.370.000,00 zł plan wydatków na poręczenia i gwarancje na 2020 r.

Po szerokiej analizie zobowiązań, podjęto działania w kierunku zamiany zobowiązania Szpitala Powiatowego we Wrześni sp. z o.o. z tytułu obligacji na zobowiązanie z tytułu kredytu obrotowego nieodnawialnego z jednoczesnym wydłużeniem harmonogramu spłat kapitału przy równoczesnym zabezpieczeniu ze strony Powiatu Wrzesińskiego w formie poręczenia spłat kapitału przedmiotowego kredytu. Po zmianie Powiat Wrzesiński poręczy w latach 2020 - 2034 spłaty rat kapitałowych w ramach tego kredytu do kwoty 26.300.000,00 zł. Z uwagi jednak na to, że zmiana następuje w trakcie bieżącego roku plan wydatków na poręczenia i gwarancje na 2020 rok zostaje zmniejszony o kwotę odpowiadającą płatnościom w drugim półroczu bieżącego roku budżetowego to jest o 1.370.000,00 zł. Niniejszą uchwałą ustala się łączną kwotę poręczeń udzielanych przez Zarząd Powiatu Wrzesińskiego w roku budżetowym 2020 w wysokości 26.300.000,00 zł z terminami zapadalności przypadającymi w latach 2020 - 2034. Kredyt obrotowy nieodnawialny w wysokości 26.300.000,00 zł będzie przeznaczony na całkowity wykup obligacji, które Szpital wyemitował w 2010 roku i 2014 roku.

Beata Matuszewska poinformowała, że w związku z uchwałą Nr 13/589/2020 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 9 czerwca 2020 r., gdzie wskazano, że w uchwale 130/XVIII/2020 Rady Powiatu Wrzesińskiego z dnia 13 maja 2020 r. zwiększono przychody z tytułu kredytu długoterminowego o kwotę 1.877.442,66 zł i jednocześnie nie zmieniono limitu zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek. Dokonuje się usunięcia nieprawidłowości wskazanej w powołanej wyżej uchwale Regionalnej Izby Obrachunkowej.

Dodała, że w wykazie przedsięwzięć do Wieloletniej Prognozy Finansowej wprowadza się następujące zmiany:

1) dodaje się przedsięwzięcie pn.: „Produkcja blankietów dokumentów rejestracyjnych jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m oraz ich personalizacja i dostarczenie”. Okres realizacji to lata 2020 - 2023, łączne planowane nakłady finansowe to kwota 7.380,00 zł;

2) w przedsięwzięciu pn.: „Modernizacja i rozbudowa Centrum Oświatowego w celu realizacji projektu pn.: „Rozwój szkolnictwa zawodowego na terenie powiatu wrzesińskiego” zwiększa się łączne planowane nakłady o kwotę 705.000,00 zł;

3) w przedsięwzięciu pn.: „Podwyższenie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością pod firma Szpital Powiatowy we Wrześni Sp. z o.o.” w związku z realizacją inwestycji pn.: „Adaptacja II piętra budynku A i B na potrzeby oddziału pediatrycznego” zwiększa się łączne planowane nakłady o kwotę 1.600.000,00 zł.

Beata Matuszewska poinformowała, że kwotę w wysokości 1.370.000,00 zł, o którą zmniejsza się plan wydatków na poręczenia i gwarancje na 2020 r. Szpitala Powiatowego we Wrześni planuje się przeznaczyć na zwiększenie planu wydatków na zadanie pn.: „Modernizacja i rozbudowa Centrum Oświatowego w celu realizacji projektu pn.: „Rozwój szkolnictwa zawodowego na terenie powiatu wrzesińskiego” w kwocie 455.000,00 zł oraz na zadanie pn.: „Podwyższenie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą „Szpital Powiatowy we Wrześni” Sp. z o.o.” w związku z realizacją inwestycji pn.: „Adaptacja II piętra budynku A i B na potrzeby oddziału pediatrycznego” w kwocie 1.600.000,00 zł. W pozostałym okresie prognozy środki te planuje się przeznaczyć na inwestycje o charakterze jednorocznym.

Projekty uchwał znajdują się w zbiorze projektów uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Referacie Kontroli, Obsługi Rady i Zarządu pod symbolem klasyfikacyjnym SOR.0006.2020.

Beata Matuszewska przedstawiła obecnych na sali przedstawicieli Banku PKO BP: Mariusza Nocha, dyrektora Departamentu Klienta Sektora Publicznego w Gdyni, Jacka Stawickiego, dyrektora Regionalnego Centrum Korporacji w Poznaniu i Mariusza Chulińskiego, kierownika Zespołu Departamentu Klienta Sektora Publicznego w Gdyni.

Beata Matuszewska odniosła się do artykułu gazety „Wiadomości Wrzesińskich” pt.: „To moja wina mówi skarbniczka powiatu” i jego treści, iż Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu zablokowała chwilowo m.in. przebudowę drogi powiatowej Zapowiednia – Wrąbczynek w gm. Pyzdry oraz kilku inwestycji w oświacie, a wszystko przez błąd w uchwale zmieniającej budżet powiatu. Poinformował, że są to nieprawdziwe dane. Dodała, że Regionalna Izba Obrachunkowa nie zablokowała zadań, tym bardziej nie wskazała żadnej nazwy zadania. Dopowiedziała, że w uchwale Regionalnej Izby Obrachunkowej zaznaczono, że uchwała Rady Powiatu w sprawie zmiany uchwały budżetowej została podjęta z błędem. Niniejszą uchwałą błąd ten zostanie usunięty. Regionalna Izba Obrachunkowa wskazała: „wyznacza Radzie Powiatu termin do dnia  7 lipca 2020 r. do usunięcia nieprawidłowości w sposób wskazany w uzasadnieniu do uchwały pod rygorem skutków określonych w art. 12 ust. 2 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, który mówi, iż: „jeżeli organ właściwy w wyznaczonym terminie nie usunie nieprawidłowości o których mowa w ust. 1 Kolegium Izby orzeka o nieważności uchwały w całości lub w jej części”. W związku z tym podane w „Wiadomościach Wrzesińskich” informacje są nieprawdziwe i wprowadzają społeczność w błąd.

Do projektów uchwał w formie mailowej pytania złożyła radna Małgorzata Cichacka:

1) „W uzasadnieniu do uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia WPF powiatu jest mowa: w pkt. 4 Relacja z art. 243 ustawy, proszę o przybliżenie informacji na ten temat tj. wprowadzonych zmian oraz zmiany dopuszczalnego wskaźnika.;

2) W przedsięwzięciu dot. Adaptacji II pietra budynku A i B na potrzeby oddziału pediatrycznego zwiększa się planowane nakłady – proszę o przedłożenie informacji na co konkretnie przeznaczone zostaną środki;

3) W związku z Adaptacją II pietra budynku A i B na potrzeby oddziału pediatrycznego proszę o przedstawienie na dzień dzisiejszy stanu inwestycji oraz wykazanie postępu prac od dnia rozpoczęcia inwestycji 2019 r. do dzisiaj;

4) Proszę o przedstawienie wyników analizy na podstawie których podjęto działania w kierunku zobowiązania Szpitala z tyt. Obligacji na zobowiązanie z tyt. Kredytu obrotowego;

5) Czym spowodowane jest wydłużenie harmonogramu spłat kapitału ww zobowiązania, proszę jednocześnie o przedstawienie analizy wydłużenia spłaty?”

Odpowiedzi na pytanie nr 1 udzieliła Beata Matuszewska, skarbnik Powiatu:

„Wskaźnik określony w art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku (DZ.U. z 2019 roku, poz. 869 z późn.zm.) zwany też potocznie „wskaźnikiem zadłużenia” jest wskaźnikiem obliczanym w oparciu o wykonane i planowane determinanty ściśle określone w art. 243 ust. 1 powołanej wyżej ustawy:

„Art.  243. 1.  Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu, którego realizacja spowoduje, że w roku budżetowym oraz w każdym roku następującym po roku budżetowym relacja łącznej kwoty przypadających w danym roku budżetowym:

1) spłat rat kredytów i pożyczek, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 2-4 oraz art. 90, wraz z należnymi w danym roku wydatkami bieżącymi na obsługę zobowiązań, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90, w tym odsetkami od kredytów i pożyczek,

2) wykupów papierów wartościowych emitowanych na cele określone w art. 89 ust. 1 pkt 2-4 oraz art. 90 wraz z należnymi w danym roku wydatkami bieżącymi na obsługę zobowiązań wynikających z papierów wartościowych emitowanych na cele określone w art. 89 ust. 1 i art. 90, w tym odsetkami i dyskontem od tych papierów,

3) spłat rat zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2, innych niż określone w pkt 1, z wyłączeniem rat zobowiązań określonych w art. 91 ust. 3 pkt 1, wraz z należnymi w danym roku wydatkami bieżącymi na obsługę zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2, innych niż określone w pkt 1,

4) potencjalnych spłat kwot wynikających z udzielonych poręczeń oraz gwarancji

  • do planowanych dochodów bieżących budżetu przekroczy średnią arytmetyczną z obliczonych dla ostatnich siedmiu lat relacji jej dochodów bieżących pomniejszonych o wydatki bieżące do dochodów bieżących budżetu, obliczoną według wzoru:

wCxuELaY92b3QAAAABJRU5ErkJggg==

w którym poszczególne symbole oznaczają:

R - planowaną na rok budżetowy łączną kwotę z tytułu spłaty rat zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2, oraz wykupów papierów wartościowych, z wyłączeniem kwot spłat kredytów i pożyczek oraz wykupów papierów wartościowych odpowiednio zaciągniętych lub emitowanych na cel, o którym mowa w art. 89 ust. 1 pkt 1, i zobowiązań określonych w art. 91 ust. 3 pkt 1,

O - planowane na rok budżetowy wydatki bieżące na obsługę długu, w tym odsetki od zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2, odsetki i dyskonto od papierów wartościowych oraz spłaty kwot wynikających z udzielonych poręczeń i gwarancji,

Db - planowane na rok, na który ustalana jest relacja, dochody bieżące budżetu pomniejszone o dotacje i środki przeznaczone na cele bieżące,

Dbei - dochody bieżące w roku poprzedzającym o i-lat rok, na który ustalana jest relacja, pomniejszone o dotacje i środki o charakterze bieżącym na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2,

Dbi - dochody bieżące w roku poprzedzającym o i-lat rok, na który ustalana jest relacja, pomniejszone o dotacje i środki przeznaczone na cele bieżące,

Wbei - wydatki bieżące w roku poprzedzającym o i-lat rok, na który ustalana jest relacja, pomniejszone o wydatki bieżące z tytułu spłaty rat zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2, wydatki bieżące na obsługę długu oraz wydatki bieżące na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2.

2. Przy obliczaniu relacji, o których mowa w ust. 1:

1) dochody bieżące budżetu, do których odnoszone są łączna kwota spłat i wykupów określona w ust. 1 oraz kwota dochodów bieżących pomniejszonych o wydatki bieżące, podlegają pomniejszeniu o dotacje i środki przeznaczone na cele bieżące;

2) dochody bieżące budżetu pomniejszane o wydatki bieżące podlegają pomniejszeniu o dotacje i środki o charakterze bieżącym na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2;

3) wydatki bieżące budżetu podlegają pomniejszeniu o:

a) wydatki bieżące z tytułu spłaty rat zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2,

b) wydatki bieżące na obsługę długu,

c) wydatki bieżące na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2;

4) dla roku poprzedzającego rok budżetowy, na który ustalana jest relacja, przyjmuje się planowane wartości wykazane w sprawozdaniu za trzy kwartały z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, a po sporządzeniu sprawozdań rocznych - wartości wykonane za ten rok, z tym że do obliczenia relacji dla poprzednich sześciu lat przyjmuje się wartości wykonane wynikające ze sprawozdań rocznych.”

Wartości ustalone na podstawie powyższego wzoru zostały ujęte w załączniku nr 1 do projektu uchwały Rady Powiatu Wrzesińskiego z dnia 29 czerwca 2020 roku zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2020 – 2027 odrębnie dla każdego roku prognozy i ujęte w kolumnach 8.1, 8.2, 8.3, 8.3.1 (w każdym z lat prognozy: wiersz A – wartość po zmianie, B – zmiana, C – wartość przed zmianami), natomiast informacja o spełnieniu relacji wskazanej w art.243 ustawy o finansach publicznych została zawarta w kolumnach 8.4 i 8.4.1, przy czym w chwili obecnej wiążące są dane zawarte w kol. 8.4.1, co wynika jednoznacznie z nazwy tejże kolumny. Jednocześnie nadmienia się, że obecny układ tabelaryczny załącznika do projektu przedmiotowej uchwały został określony rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013 roku w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2015 roku, poz. 92 z późn.zm.). Ponadto należy tu zauważyć, że bezwzględny obowiązek spełniania przez samorządy relacji określonej w cytowanym powyżej przepisie art. 243 ust. 1 ustawy obowiązuje od 2013 roku, wcześniej (w 3-letnim okresie przejściowym stosowania znowelizowanej ustawy o finansach publicznych) podawany był on informacyjnie.”

Odpowiedzi na pytania nr 2 i 3 udzieliła Joanna Musiałkiewicz, p. o. naczelnika Wydziału Promocji, Kultury i Sportu:

„Wprowadzenie: Na koniec I kwartału 2020 roku planowane koszty prac w zakresie pozwalającym na użytkowanie szacowano na poziomie 2,6 mln złotych. W dalszej perspektywie planowano prace związane z dalszym wykonaniem prac związanych z zabezpieczeniem p.poż – kontynuacja II etapu i etap III – szacunkowa wartość prac to około 240 tys. W kosztach tych nie ujmowano żadnych środków związanych z wyposażeniem. Taką informację otrzymali Radni Rady Powiatu Wrzesińskiego w dniu 29 marca 2020 roku. W ciągu trzech miesięcy sytuacja uległa jednak znaczącej zmianie.

Zwiększenie kosztów: Zwiększenie kwoty przeznaczonej na adaptację dawnego oddziału ginekologicznego na oddział dziecięcy wynika z konieczności aktualizacji i wprowadzenia zmian w dokumentacji projektowej. Aktualizacja podyktowana jest zmianą wymogów budowlanych branży medycznej od roku 2015, dostosowaniem do bieżących potrzeb oddziału, uzupełnieniem o część wyposażenia, która musi być montowana na etapie budowy oraz zmianą wcześniej zastosowanych technologii na obecnie obowiązujące.

Sytuacja epidemiczna znacząco wpływa na koszty inwestycji, głównie materiałowe. Spowolnienie gospodarcze spowodowane pandemią znajduje odzwierciedlenie również w branży budowlanej. Konieczność zastosowania wymogów związanych z bezpieczeństwem w sytuacji epidemicznej, podwyższa koszty produkcji materiałów.

Aktualny stan prac: Do tej pory wykonano nową ekspertyzę ppoż, na podstawie której Wojewódzki Komendant Straży Pożarnej wydał nowe postanowienie dotyczące odstępstw przeciwpożarowych. Szpital posiada również nową dokumentację ppoż, oraz aktualizację dokumentacji wszystkich branż budowlanych.  Obecna sytuacja epidemiczna nie sprzyja jednak realizacji inwestycji i roboty budowlane odsuwa w czasie. Należy podkreślić, że realizacja inwestycji nie ogranicza się tylko do drugiego piętra starego budynku – konieczna jest ingerencja w niższe piętra. Zakres prac głównie związanych z doprowadzeniem wszystkich mediów  obejmuje również prace na niższych kondygnacjach. Konieczność zamknięcia szpitala celem ograniczenia ryzyka zakażenia chorych koronawirusem, na dzień dzisiejszy nie pozwala na rozpoczęcie części budowlanej inwestycji. Liczymy, jednak na to, że uda się rozpocząć inwestycję w ostatnim kwartale 2020 roku.

Podsumowanie: Panująca pandemia odsuwa w czasie niektóre działania – z tego powodu trudno zaplanować konkretny termin rozpoczęcia prac związanych z zadaniem. Kolejnym aspektem jest ewentualne ryzyko zwiększenia kosztów inwestycji z uwagi na wzrost cen. Szpital sam w sobie postrzegany jest jako placówka podwyższonego ryzyka i wykonawcy, uwzględniając ryzyko pracy w sektorze medycznym zwiększają koszty.”

Odpowiedzi na pytania nr 4 i 5 udzieliła Beata Matuszewska, skarbnik Powiatu:

„W latach 2010 - 2014 Szpital Powiatowy we Wrześni spółka z o.o. wyemitował obligacje z przeznaczeniem na sfinansowanie wkładu własnego w realizację społecznie niezbędnego przedsięwzięcia jakim była rozbudowa i unowocześnienie posiadanej infrastruktury. Wówczas przyjęte rozwiązanie było ekonomicznie uzasadnione, zwłaszcza w kontekście kosztów obsługi dostępnych na rynku instrumentów bankowych. Powiat Wrzesiński, jako 100% udziałowiec zabezpieczył spłatę tych zobowiązań przy użyciu nietuzinkowej wówczas inżynierii finansowej poprzez powszechnie znane i stosowane poręczenie oraz trójstronną umowę wsparcia, gdzie zobowiązano się do wnoszenia dopłat. Po wybudowaniu i oddaniu najnowocześniejszego obiektu w regionie Szpital jako jednostka funkcjonująca w niedofinansowanym obszarze publicznej służby zdrowia musiał zmierzyć się z brakiem zakontraktowania tych usług medycznych, do których realizacji był (i jest nadal) przygotowany sprzętowo na ponad 100% normy. Mimo to realizacja wcześniej podjętych zobowiązań finansowych odbywała się w terminach i na zasadach określonych w zawartych umowach przy niejednokrotnym wsparciu ze strony wspólnika. W bieżącym roku budżetowy Szpital Powiatowy we Wrześni sp. z o.o. podobnie jak wiele innych podmiotów gospodarujących nie tylko w sferze działalności na rzecz zdrowia i życia ludzkiego stanął przed rosnącymi w tempie geometrycznym kosztami funkcjonowania związanymi z panującą nadal pandemią. Konieczność zabezpieczenia środków na zachowanie reżimu sanitarnego przy jednoczesnym braku skonkretyzowanych działań ze strony rządowej w zakresie wsparcia takich placówek opieki zdrowotnej jak ta, która funkcjonuje na naszym terenie spowodowała, że kadra zarządzająca podjęła kroki ku zapewnieniu ekonomicznej egzystencji i ciągłości realizacji opieki zdrowotnej. Nie bez znaczenia jest tu fakt, że gwarantem spłaty zobowiązań szpitala jest Powiat Wrzesiński, w który także uderzyły ekonomiczne aspekty pandemii. W tym celu w sposób szczególny rozpatrzono obszary gospodarowania, w których jest jakakolwiek możliwość bezpośredniego oddziaływania. Jednym z tych obszarów jest właśnie obsługa wcześniej zaciągniętych zobowiązań. Niemal natychmiast podjęto negocjacje z bankiem, w wyniku których wypracowano rozwiązanie zawarte w przedłożonym projekcie uchwały. Szczegóły dotyczące zamiany zobowiązań zostały również zestawione w uzasadnieniu do projektu uchwały Rady Powiatu Wrzesińskiego z dnia 29 czerwca 2020 roku zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2020 – 2027. W przywołanej uchwale widoczne jest znaczące zmniejszenie w kolejnych trzech latach obciążenie poręczeniem spłat rat kapitałowych względem dotychczasowych wartości w tym zakresie. Wynika to z prognozowanego przez ekonomistów w tym zakresie spowolnienia gospodarczego wywołanego pandemią i brakiem pewności co do wpływów do budżetu Powiatu Wrzesińskiego z tytułu udziałów w podatkach, a ma to szczególne znaczenie z uwagi na fakt, że poręczenia  udzielone przez JST obniżają jej możliwości finansowania nowych przedsięwzięć inwestycyjnych. Zatem przyjęcie opisanego rozwiązania i wydłużenie okresu spłaty pozwoli Powiatowi Wrzesińskiemu na zabezpieczenie działalności Szpitala przy jednoczesnym nieograniczaniu działalności inwestycyjnej w obszarze bezpieczeństwa na drogach, infrastruktury edukacyjnej, czy wielu innych społecznie niezbędnych przedsięwzięć. Ponadto należy tu podkreślić, że jest to rozwiązanie dla nas bardzo korzystne na dzisiaj i na przyszłość. Ponadto warunki, które w dzisiejszej sytuacji na rynku kredytowym  proponuje bank, są wyjątkowo korzystne. Reasumując, jest to najlepszy moment na taką operację.”

Pytania w formie mailowej do projektów uchwał złożył również radny Maciej Handkiewicz:

1) „Przedstawienie zakresu planowanej rozbudowy systemu teleinformatycznego za kwotę 87.000,00 zł;

2) Podanie przyczyn i uzasadnienia zwiększenia wydatków na modernizację i rozbudowę Centrum Oświatowego o 250.000,00 w roku 2020 i 455.000,00 w roku 2021 (łącznie do kwoty ponad 37 mln zł);

3) Podanie przyczyn i uzasadnienia zwiększenia wydatków na przebudowę II piętra budynku A i B o kwotę 1,6 mln zł, tj. o ponad 41%.”

Odpowiedzi na pytanie nr 1 udzielił Łukasz Jakubowski, Starszy Informatyk – Wydział Organizacyjny Starostwa Powiatowego:

„Zakres planowanej rozbudowy systemu teleinformatycznego odnosi się w stu procentach do systemu robienia kopii zapasowych.

Starostwo zgodnie z polityką bezpieczeństwa tworzy codziennie kopie zapasowe wszystkich danych zawartych na własnych serwerach. Kopie tworzone są na zewnętrzne urządzenie (w tym przypadku macierz), w celu szybkiego odzyskania w przypadku utraty danych. Ponadto każdej nocy zbiorcza kopia dzienna nagrywana jest na taśmie magnetycznej, które w przypadku niebezpieczeństwa (pożaru) można szybko wynieść z serwerowni. Dzięki kopiom na taśmach, kopie miesięczne oraz roczne można trzymać w innej lokacji niż kopie codzienne, co jest dobrą praktyką ich zabezpieczania. W przeciągu ostatnich trzech lat ilość danych przetwarzanych w urzędzie gwałtownie wzrosła, między innymi dzięki cyfryzacji zasobów geodezyjnych. Posiadana przez nas biblioteka taśmowa nie jest w stanie obsłużyć taśm magnetycznych odpowiedniej wielkości, aby na dzień dzisiejszy zabezpieczyć wszystkie dane. W związku z tym wymagany jest zakup nowego napędu do biblioteki, który obsłuży taśmy o większej pojemności. W związku ze zmianą napędu, konieczny jest również zakup nowych taśm. Taśmy są elementem eksploatacyjnym i powinny być wymieniane co dwa lata. W tym przypadku, zbliżaliśmy się do momentu ich wymiany, także zmiana napędu w tym momencie zapobiegnie zakupowi obecnie używanych taśm i niepotrzebnemu zwiększeniu kosztów. Kolejnym krokiem jest podniesienie wersji (upgrade), programu do tworzenia kopii zapasowych. Obecnie sam proces tworzenia kopii rozpoczyna się po godzinie 16 i trwa do 3 w nocy. Nie wnikając w technikalia, wyższa wersja pozwoli przyspieszyć ten proces poprzez symultaniczne tworzenie kopii na wymienioną wcześniej macierz oraz nagrywanie ich na taśmy. Obecnie najpierw tworzone są kopie lokalne, następnie kopiowane do osobnego folderu i dopiero przenoszone na taśmy. Ponadto wyższa wersja oprogramowania pozwala na bieżące testowanie kopii zapasowych oraz tworzenie środowiska testowego, niezależnego od produkcyjnego, do testowania nowych rozwiązań oraz aktualizacji oprogramowania bez konieczności przerywania pracy odpowiednich wydziałów. Wyższa wersja aplikacji do robienia kopii nie zwiększy zatem jedynie bezpieczeństwa, ale pozwoli w większym stopniu zautomatyzować pracę oraz wdrożenia bez przerywania pracy innych. Ostatnim etapem wdrożenia jest wymiana serwera, na którym tworzone są kopie zapasowe. Obecnie używany serwer ma już 11 lat co, po pierwsze, czyni go przestarzałym, a jednocześnie uniemożliwia wykupowanie świadczenia serwisu gwarancyjnego. Nowy serwer zwiększy bezawaryjność oraz komfort pracy.”

Odpowiedzi na pytanie nr 2 udzielił Grzegorz Stangreciak,  z-ca Naczelnika Wydziału Inwestycji, Zamówień Publicznych i Funduszy Europejskich:

„Kwota 250.000,00 zł w roku 2020 oraz kwota 455.000,00 zł w roku 2021 zostanie przeznaczona na pokrycie kosztów związanych z pojawiającymi się kosztami niekwalifikowanymi związanymi z modernizowanym budynkiem Powiatowego Centrum Edukacji Zawodowej we Wrześni m.in:

  • dostosowanie pomieszczeń administracyjnych do potrzeb użytkowników,
  • wykonanie dodatkowych posadzeń w pomieszczeniach z uwagi na zły stan techniczny po dokonanych odkrywkach,
  • poszerzenie istniejących drzwi zewnętrznych z uwagi na konieczność dostarczania maszyn o dużych gabarytach,
  • wykonanie okien typu fix w celu dodatkowego oświetlenia pomieszczenia światłem dziennym,
  • wykonanie dodatkowego zabezpieczeń instalacji sufitami podwieszanymi,
  • zmiana opraw tradycyjnych na oprawy LED, z uwagi na oszczędności w użytkowaniu budynku
  • oraz na pokrycie kosztów związanych z planowaną do budowy nową bursą przy ulicy Wojska Polskiego 1 realizowanych w ramach projektu Modernizacja i Rozbudowa Centrum Oświatowego w celu realizacji projektu pn.: Rozwój szkolnictwa zawodowego na terenie powiatu wrzesińskiego.”

Odpowiedzi na pytanie nr 3 udzieliła Joanna Musiałkiewicz, p. o. naczelnika Wydziału Promocji, Kultury i Sportu:

„Wprowadzenie: Na koniec I kwartału 2020 roku planowane koszty prac w zakresie pozwalającym na użytkowanie szacowano na poziomie 2,6 mln złotych. W dalszej perspektywie planowano prace związane z dalszym wykonaniem prac związanych z zabezpieczeniem p.poż – kontynuacja II etapu i etap III – szacunkowa wartość prac to około 240 tys. W kosztach tych nie ujmowano żadnych środków związanych z wyposażeniem. Taką informację otrzymali Radni Rady Powiatu Wrzesińskiego w dniu 29 marca 2020 roku. W ciągu trzech miesięcy sytuacja uległa jednak znaczącej zmianie.

Zwiększenie kosztów: Zwiększenie kwoty przeznaczonej na adaptację dawnego oddziału ginekologicznego na oddział dziecięcy wynika z konieczności aktualizacji i wprowadzenia zmian w dokumentacji projektowej. Aktualizacja podyktowana jest zmianą wymogów budowlanych branży medycznej od roku 2015, dostosowaniem do bieżących potrzeb oddziału, uzupełnieniem o część wyposażenia, która musi być montowana na etapie budowy oraz zmianą wcześniej zastosowanych technologii na obecnie obowiązujące.

Sytuacja epidemiczna znacząco wpływa na koszty inwestycji, głównie materiałowe. Spowolnienie gospodarcze spowodowane pandemią znajduje odzwierciedlenie również w branży budowlanej. Konieczność zastosowania wymogów związanych z bezpieczeństwem w sytuacji epidemicznej, podwyższa koszty produkcji materiałów.

Aktualny stan prac: Do tej pory wykonano nową ekspertyzę ppoż, na podstawie której Wojewódzki Komendant Straży Pożarnej wydał nowe postanowienie dotyczące odstępstw przeciwpożarowych. Szpital posiada również nową dokumentację ppoż, oraz aktualizację dokumentacji wszystkich branż budowlanych.  Obecna sytuacja epidemiczna nie sprzyja jednak realizacji inwestycji i roboty budowlane odsuwa w czasie. Należy podkreślić, że realizacja inwestycji nie ogranicza się tylko do drugiego piętra starego budynku – konieczna jest ingerencja w niższe piętra. Zakres prac głównie związanych z doprowadzeniem wszystkich mediów  obejmuje również prace na niższych kondygnacjach. Konieczność zamknięcia szpitala celem ograniczenia ryzyka zakażenia chorych koronawirusem, na dzień dzisiejszy nie pozwala na rozpoczęcie części budowlanej inwestycji. Liczymy, jednak na to, że uda się rozpocząć inwestycję w ostatnim kwartale 2020 roku.

Podsumowanie: Panująca pandemia odsuwa w czasie niektóre działania – z tego powodu trudno zaplanować konkretny termin rozpoczęcia prac związanych z zadaniem. Kolejnym aspektem jest ewentualne ryzyko zwiększenia kosztów inwestycji z uwagi na wzrost cen. Szpital sam w sobie postrzegany jest jako placówka podwyższonego ryzyka i wykonawcy, uwzględniając ryzyko pracy w sektorze medycznym zwiększają koszty.

Pytania radnych zadane podczas obrad sesji:

Radny Maciej Handkiewicz poruszył temat dotyczący udzielonych poręczeń i gwarancji. Poinformował, że zmiana ma polegać na zastąpieniu zobowiązania z tytułu spłaty obligacji i odsetek od nich naliczanych na kredyt obrotowy nieodnawialny. Dodał, że w pisemnych wyjaśnieniach w tym temacie Pani skarbnik pisała o „nietuzinkowej inżynierii finansowej”. Dopowiedział, że po zapoznaniu się z pisemnymi wyjaśnieniami i uzasadnieniem, które Pani skarbnik przedstawiła, to nazwałby to „kreatywną księgowością” w negatywnym tego słowa znaczeniu, ponieważ według niego to działanie ma prowadzić do spłaty jednego kredytu w wysokości ponad 27.000.000,00 zł za pomocą kolejnego długu, tym razem kredytu obrotowego. Wyjaśnił, że „kreatywna księgowość”, dlatego, iż od takiego działania nie przybędzie ani pieniędzy w budżecie, ani nie poprawi się jakość zarządzania finansami powiatu, a że to zarządzanie jest złe, to Pani skarbnik przed chwilą wykazała, informując, iż Regionalna Izba Obrachunkowa wskazała błędy w ostatniej uchwale budżetowej i planowaniu budżetu. Zapytał, jaki będzie efekt zaciągnięcia długu w postaci kredytu obrotowego. Jednocześnie odpowiedział, że efekt będzie taki, iż jego ciężar spłaty będzie zdjęty z obecnego Zarządu Powiatu i przeniesiony na następców. Poinformował, że w latach 2020 – 2023 tytułem spłaty według obecnego układu przypada 10,2 mln zł. Po zmianie w tych latach ta kwota zmniejszy się do 1,92 mln zł, a spłata różnicy przypadnie na lata 2031 – 2034. Dodał, że dług nie znika. Dopowiedział, że osobiście nie zgadza się z takim podejściem i uważa, iż jest ono przejawem nieodpowiedzialnego zarządzania finansami powiatu, w związku z czym nie poprze proponowanych zmian w projektach uchwał Wieloletniej Prognozie Finansowej i uchwały budżetowej.

Beata Matuszewska poinformowała, że nie zgadza się z zarzutami o kreatywnej i niegospodarnej księgowości w powiecie oraz z opinią radnego. Poprosiła, aby o opinii i występujących błędach oraz o ilości podważonych uchwał od 2007 r., kiedy została skarbnikiem powiatu, wystosować pismo do Regionalnej Izby Obrachunkowej.

Radny Przemysław Hirschfeld poinformował, że pamięta okres, w którym zaciągano emisje obligacji. Dodał, że zadał wtedy pytanie, dlaczego taka forma zaciągania długu i czy jest to najkorzystniejsze. Dopowiedział, że otrzymał odpowiedź od Zarządu szpitala, iż ta forma jest najbardziej korzystna w danym momencie. Poinformował, że dopytał, wtedy Panią skarbnik, która udzieliła mu odpowiedzi, iż przy długu w postaci obligacji, kredytu, czy innej formy, osoba pożyczająca środki finansowe jest zobowiązana za to zapłacić. Dodał, że otrzymał wtedy również odpowiedź, iż będzie to kosztowało około 10.000.000,00 zł. Zapytał, jakie będą koszty obecnej pożyczki czy zamiany, ponieważ najprawdopodobniej tamta część kredytu nie zostanie spłacona, a zostanie zamieniona na inną formę pożyczki. Zapytał, jaki koszt przyniesienie obecny kredyt.

Beata Matuszewska poinformowała, że dziś wibor wynosi 0,27, a za rok może wynieść 3,5. Dodała, że trudno mówić o terminach spłat odsetek, ponieważ nikt nie jest w stanie tego przewidzieć. Dopowiedziała, że w 2010 r., kiedy były zawierane emisje obligacji wibor wynosił ponad 2,0, a dziś wynosi 0,27, dlatego można opierać się tylko na symulacjach. Poinformowała, że przy przyjętej symulacji, która jest obecnie przyjęta do zamiany obligacji na kredyt, łączna spłata odsetek wynosi około 6.000.000,00 zł. Przy emisji obligacji, przy termiach, które miałyby być odsetki wyniosłyby około 7.800.000,00 zł. Dodała, że wydłużenie okresu kredytowania o 4 lata podnosi wysokość odsetek o niecałe 1.800.000,00 zł.

Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przyjęciem autopoprawki do projektu uchwały Rady w sprawie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2020 – 2027. W głosowaniu wzięło udział 17 radnych. 

Autopoprawka do ww. projektu uchwały Rady została przyjęta 12 głosami „za” przy 5 głosach „wstrzymujących się”.

Wyniki imienne:

ZA (12) Robert Balicki, Waldemar Bartkowiak, Jarosław Czyż, Waldemar Grzegorek, Dionizy Jaśniewicz, Mikołaj Kubiaczyk, Marek Przyjemski, Krzysztof Strużyński, Stefan Tomczak, Grzegorz Trocha, Henryka Waligóra, Rafał Zięty

WSTRZYMUJĘ SIĘ (5) Małgorzata Cichacka, Maciej Handkiewicz, Przemysław Hirschfeld, Marek Kołodziejczyk, Wiesława Kowalska

NIEOBECNI (2) Janusz Balcerzak, Paweł Skrzypczak

Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2020 – 2027 wraz z przyjętą autopoprawką. W głosowaniu wzięło udział 18 radnych. 

Uchwała nr 136/XIX/2020 Rady Powiatu Wrzesińskiego zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2020 – 2027 została podjęta 11 głosami „za” przy 6 głosach „wstrzymujących się”.

Wyniki imienne:

ZA (11) Robert Balicki, Waldemar Bartkowiak, Jarosław Czyż, Waldemar Grzegorek, Dionizy Jaśniewicz, Mikołaj Kubiaczyk, Marek Przyjemski, Krzysztof Strużyński, Stefan Tomczak, Henryka Waligóra, Rafał Zięty

WSTRZYMUJĘ SIĘ (6) Małgorzata Cichacka, Maciej Handkiewicz, Przemysław Hirschfeld, Marek Kołodziejczyk, Wiesława Kowalska, Grzegorz Trocha

NIEOBECNI (2) Janusz Balcerzak, Paweł Skrzypczak

Uchwała znajduje się w zbiorze uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Referacie Kontroli, Obsługi Rady i Zarządu pod symbolem klasyfikacyjnym SOR.0007.2020.

Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przyjęciem autopoprawki do projektu uchwały Rady w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Wrzesińskiego na 2020 rok.

Autopoprawka do ww. projektu uchwały Rady została przyjęta 12 głosami „za” i przy 5 głosach „wstrzymujących się”.

Wyniki imienne:

ZA (12) Robert Balicki, Waldemar Bartkowiak, Jarosław Czyż, Waldemar Grzegorek, Dionizy Jaśniewicz, Mikołaj Kubiaczyk, Marek Przyjemski, Krzysztof Strużyński, Stefan Tomczak, Grzegorz Trocha, Henryka Waligóra, Rafał Zięty

WSTRZYMUJĘ SIĘ (5) Małgorzata Cichacka, Maciej Handkiewicz, Przemysław Hirschfeld, Marek Kołodziejczyk, Wiesława Kowalska

NIEOBECNI (2) Janusz Balcerzak, Paweł Skrzypczak

Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przedstawionym projektem uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Wrzesińskiego na 2020 rok wraz z przyjętą autopoprawką. W głosowaniu wzięło udział 18 radnych.

Uchwała nr 137/XIX/2020 Rady Powiatu Wrzesińskiego w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Wrzesińskiego na 2020 rok została podjęta 11 głosami „za” przy 6 głosach „wstrzymujących się”.

Wyniki imienne:

ZA (11) Robert Balicki, Waldemar Bartkowiak, Jarosław Czyż, Waldemar Grzegorek, Dionizy Jaśniewicz, Mikołaj Kubiaczyk, Marek Przyjemski, Krzysztof Strużyński, Stefan Tomczak, Henryka Waligóra, Rafał Zięty

WSTRZYMUJĘ SIĘ (6) Małgorzata Cichacka, Maciej Handkiewicz, Przemysław Hirschfeld, Marek Kołodziejczyk, Wiesława Kowalska, Grzegorz Trocha

NIEOBECNI (2) Janusz Balcerzak, Paweł Skrzypczak

Uchwała znajduje się w zbiorze uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Referacie Kontroli, Obsługi Rady i Zarządu pod symbolem klasyfikacyjnym SOR.0007.2019.

 

Pkt 6 Interpelacje i zapytania radnych.

Przewodniczący Rady poinformował, że zgodnie z art. 21 ust. 12 ustawy o samorządzie powiatowym i § 46 ust. 2 Statutu Powiatu Wrzesińskiego Interpelacje, jak i również zapytania składane są w formie pisemnej na ręce przewodniczącego Rady, przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację staroście. Odpowiedź na złożone interpelacje i zapytania zostaje udzielana w ustawowym terminie (14 dni). Przedstawił informacje o złożonych interpelacjach w okresie międzysesyjnym:

1) Interpelacje Małgorzaty Cichackiej z dnia 14 maja 2020 r. dotyczące:

a) stanu ilościowego i jakościowego karetek w szpitalu Powiatowym we Wrześni i procedury zakupu nowej karetki;

b) stanu zatrudnienia w Starostwie Powiatowym we Wrześni i jednostkach organizacyjnych Powiatu Wrzesińskiego;

c) zdolności kredytowej Powiatu Wrzesińskiego.

Odpowiedzi zostały udzielone dnia 28 maja 2020 r.

2) Interpelacja Przemysława Hirschfelda z dnia 13 maja 2020 r. dotycząca rygorów gospodarki finansowej dla samorządów w 2020 r. ujętych w znowelizowanej specustawie.

Odpowiedź została udzielona dnia 28 maja 2020 r.

3) Interpelacje Małgorzaty Cichackiej z dnia 23 czerwca 2020 r. dotyczące:

a) dokumentacji finansowej Szpitala Powiatowego we Wrześni Sp. z o.o.

b) przebudowy drogi powiatowej 2929P Chwalibogowo – Bardo – Racławki oraz znajdującego się tam przepustu;

c) budowy odcinka B obwodnicy Wrześni;

4) Interpelacja Jarosława Czyża z dnia 23 czerwca 2020 r. dotycząca obsady lekarzy w zespołach karetek pogotowia w Szpitalu Powiatowym we Wrześni.

Interpelacje znajdują się w Referacie Kontroli, Obsługi Rady i Zarządu pod numerami spraw od SOR.0003.4.2020 do SOR.0003.11.2020.

 

Pkt 7 Wnioski i oświadczenia radnych.

Radny Przemysław Hirschfeld poinformował, że radni mieli możliwość zadawania pytań. Zapytał, czy przewodniczący Rady otrzymał jego maila w sprawie obostrzeń na posiedzeniu Rady.

Przewodniczący Rady odpowiedział, że otrzymał maila radnego i odpowiedź została udzielona zbiorowo dnia 25 czerwca 2020 r. do wszystkich radnych. Przeczytał treść przesłanej odpowiedzi: „Szanowni Państwo Radni, zgodnie z prośbą Radnego Handkiewicza przekazuję stanowisko Radnego w zakresie wprowadzonych ograniczeń w trybie prowadzenia obrad sesji Rady Powiatu Wrzesińskiego (w załączeniu). Wprowadzone ograniczenia uwzględniają zalecenia związane z trwającą w Polsce pandemią Covid-19 i  dotyczą warunków spotkań, pracy „zespołowej”, w tym: utrzymanie odpowiedniego dystansu, zasłanianie ust i nosa, dezynfekcja rąk itp.,  nie służą ograniczeniu prawa do dyskusji Państwa Radnych. Prosiliśmy o pisemne zadawanie pytań do materiałów przedłożonych Radzie do rozpatrzenia na najbliższym posiedzeniu, z tego względu, że w sesji nie będą uczestniczyć urzędnicy i kierownicy jednostek. Jednocześnie informuję, że na najbliższej sesji Rady Powiatu będzie obecna Pani Skarbnik Powiatu. Decyzja Starosty Wrzesińskiego dotycząca ograniczenia kontaktu urzędników z osobami z zewnątrz służy zabezpieczeniu ciągłości pracy urzędu, załatwianiu spraw mieszkańców. Zdiagnozowanie choćby jednego przypadku zakażenia w Urzędzie, spowoduje zamknięcie Urzędu i uniemożliwi mieszkańcom Powiatu załatwienie jakiejkolwiek sprawy w Starostwie przez dwa tygodnie. Informuję, że odpowiedzi na zadane przez Państwa pytania zostaną przesłane Państwu w formie pisemnej w poniedziałek tj. 29 czerwca.”

Radny Maciej Handkiewicz dodał, że przeczytana informacja była odpowiedzią na jego pytanie.

Przewodniczący Rady wyjaśnił, iż pytania radnych: Macieja Handkiewicza i Przemysława Hirschfelda dotyczy podobnej kwestii i w związku z tym odpowiedź została udzielona wspólnie. Wszystkie pytania i odpowiedzi zostały wysłane wszystkim radnym.

Przemysław Hirschfeld poinformował, że dla niego obecna forma zadawania pytań i udzielania odpowiedzi w formie mailowej jest tzw. kneblowaniem ust opozycji. Dodał, że on nie wie, kto jakie zadał pytanie i jaką uzyskał odpowiedź. Dopowiedział, że zadanie pytania powoduje, iż można w pierwszej formie uzyskać odpowiedź i nie potrzeba zadawać dalszych pytań. Poinformował, że zadał mailowo również pytania dotyczące podjętej uchwały przez Zarząd Powiatu. Dodał, że zadał trzy pytania, ponieważ nie wiedział, jaką uzyska odpowiedź na pierwsze z pytań. Dopowiedział, że zadał pytanie dotyczące uchwały Zarządu, ponieważ z jej treści nie wynika jakiej sprawy dotyczy, a to dlatego, że zostały zakryte w niej dane, ze względu na obowiązuje RODO. Poinformował, że zadawanie pytań drogą mailową, jest zadawaniem ich „w ciemno”, co w dużej mierze ogranicza radnych w zadawaniu pytań. Przytoczył słowa starosty: „wilczym prawem opozycji jest możliwość zadawania pytań”.

Przewodniczący Rady odpowiedział, że nikt nie ogranicza możliwości zadawania pytań. Dodał, że staramy się tylko zapewnić wszystkim bezpieczeństwo. Dopowiedział, że wszystkie pytania radnych wraz z udzielonymi odpowiedziami zostały przesłane do wszystkich radnych na adresy mailowe.

Radna Małgorzata Cichacka poprosiła, aby w przypadku, kiedy sesje odbywają się w takim trybie jak dziś, przeznaczyć trochę więcej czasu dla radnych na zapoznanie się z materiałami i sformułowanie pytań. Poinformowała, że na Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej zaznaczyła, że nie otrzymała informacji o posiedzeniu. Dodała, że możliwe, iż wystąpił problem techniczny, ponieważ część wiadomości posiadała, a części nie. Poprosiła również o wzięcie pod uwagę możliwości wystąpienia problemów technicznych, które mogą się zdarzyć i spowodować, że radni odczytają wiadomość po czasie i z tego tytułu nie będą mieli możliwości wypowiedzenia się w danym temacie.

Przewodniczący Rady zaproponował, aby oprócz udostępniania materiałów na platformie eSesja i wysyłaniu wiadomości mailowych, informować również radnych poprzez wiadomość sms, iż na skrzynki mailowe zostały przesłane materiały.

Radna Wiesława Kowalska poinformowała, że dla niej wiadomość sms też jest niewystarczająca, ponieważ w środę przed godziną 19:00 otrzymała wiadomość, że do czwartku do godz. 15:00 jest czas na zadawanie pytań do udostępnionych materiałów na sesję. Dodała, że posiada te pytania, jednak nie zdążyła ich sformułować w wyznaczonym terminie. Zapytała, dlaczego starostwo nie podjęło próby organizowania sesji w trybie online i dlaczego sesje są zwoływane tak rzadko. Dodała, że jedna sesja odbyła się 17 grudnia 2019 r., później zostały zwołane dwie sesje w trybie nadzwyczajnym i dopiero kolejne posiedzenie odbyło się w marcu 2020 r.

Przewodniczący Rady odpowiedział, że sesje nie odbywają się w trybie online, aby uniknąć problemów technicznych.

Starosta wrzesiński poinformował, że jeśli chodzi o kwestię zadawania pytań, to cześć z zagadnień wymaga szczegółowego przygotowania, odwołania się do przepisów, historii i pytań zadanych we wcześniejszych latach. Dodał, że od momentu zwołania sesji wpłynęło 14 pytań, a na przygotowanie na nie odpowiedzi był krótki czas. Dopowiedział, że odpowiedzi zostały szczegółowego omówione, stąd nie ma tu żadnej próby ograniczenia dyskusji czy zadawania pytań. Poinformował, że drogą mailową można zadawać pytania w dowolnej ilości i na każde z nich udzielana jest odpowiedź. Natomiast jeżeli istnieje potrzeba doprecyzowania i dopytania, to taka możliwość istnieje. Dodał, że w okresie, kiedy nie panowała pandemia, trudno było mówić o jakimkolwiek ograniczaniu wypowiedzi, zadawaniu pytań udzielaniu odpowiedzi, czy nieodpowiadaniu na konkretne pytania. Dopowiedział, że sesje nie odbywają się w trybie online na życzenie znacznej części radnych, którzy wyrazili chęć spotkania z zachowaniem obostrzeń i dostosowania się do obecnych warunków.

Wiesława Kowalska poinformowała, że od początku, kiedy została radną upomina się o przygotowanie terminarza sesji, tak aby posiedzenia planować z wcześniejszym wyprzedzeniem, a nie 5 dni przed sesją. Dodała, że w urzędzie marszałkowskim przygotowywany jest plan terminów sesji na cały rok. Zapytała, dlaczego starostwo nie potrafi zaplanować sesji w ten sam sposób. Dopowiedziała, że nie podważa spotkań bezpośrednich, ponieważ jest ich zwolenniczką. Zapytała, dlaczego od grudnia 2019 r. do marca 2020 r. odbyło się tak mało sesji Rady. Poinformowała, że w poprzednich latach sesje odbywały się przeważnie co miesiąc. Dodała, że jeśli przyczyną jest pandemia, to dlaczego nie odbywają się one w formie online.

Starosta wrzesiński poinformował, że trudno pogodzić dwa różne stanowiska odnośnie formy odbywania się sesji. Dodał, że jednak przewodniczący Rady i członkowie Zarządu Powiatu musieli podjąć decyzję i rozstrzygnąć stanowisko, w jakim trybie mają odbywać się posiedzenia, mimo, że zdania były podzielone. Dopowiedział, że w zależności od tego w jakich okolicznościach znajdujemy się, staramy się zachować bezpieczeństwo radnych i pozostałych osób uczestniczących w posiedzeniu, a z drugiej strony zabezpieczyć funkcjonowanie działania i obsługi Rady na przyzwoitym poziomie z zachowaniem odpowiednich zasad.

 

Pkt 8 Zamknięcie obrad.

Przewodniczący Rady zamknął o godz. 14:20 XIX sesję Rady Powiatu Wrzesińskiego VI kadencji.

 

Na tym protokół został zakończony. Protokół został podpisany po przyjęciu jego treści przez Radę.

 

Przewodniczący Rady

/-/ Marek Przyjemski

 

 

 

Protokołowała:

Marta Maciejczak, podinspektor Referatu Kontroli, Obsługi Rady i Zarządu

drukuj (Protokół nr XIX / 2020)

  • autor lub odpowiedzialny za treść: Marek Przyjemski
  • opublikował: Marta Mittmann
    data publikacji: 2020-08-07 14:07
  • zmodyfikował: Marta Mittmann
    ostatnia modyfikacja: 2020-08-07 13:20

Adres

Starostwo Powiatowe we Wrześni

ul. Chopina 10
62-300 Września

Kontakt

Dane kontaktowe

tel. +48 61 640 44 44

e-mail: starostwo@wrzesnia.powiat.pl

epuap: /pwrzesinski/skrytka

Godziny

Godziny urzędowania

Poniedziałek       8:00 – 16:00

Wtorek - piątek  7:00 – 15:00

Standardy i wytyczne

Stopka strony

w górę
Ułatwienia dostępu        Przeczytaj deklarację dostępności
Rozmiar czcionki
Wersja o wysokim poziomie kontrastu
Przełącz się na widok strony o wysokim kontraście.
Powrót do domyślnej wersji strony zawsze po wybraniu linku "Graficzna wersja strony" znajdującego się w górnej części witryny.