Szybkie linki

Ścieżka nawigacyjna

Nawigacja:

Treść strony

Protokół nr XXXI / 2021

PROTOKÓŁ NR XXXI / 2021

Z SESJI RADY POWIATU WRZESIŃSKIEGO

z dnia 25 czerwca 2021 r.

 

Pkt 1 Otwarcie sesji Rady Powiatu i stwierdzenie prawomocności obrad.

Marek Przyjemski, przewodniczący Rady otworzył o godz. 13:00 XXXI sesję Rady Powiatu Wrzesińskiego VI kadencji, która odbyła się w Centrum Badań i Rozwoju Nowoczesnych Technologii w Grzymysławicach. Poinformował, że zgodnie z art. 15 ust. 1a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 920) obrady Rady Powiatu Wrzesińskiego VI kadencji są transmitowane i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Dodał, że ze względu na bezpieczeństwo radnych oraz pracowników Starostwa w sesji wezmą udział wyłącznie radni i pracownicy niezbędni do jej sprawnego przebiegu. Stwierdził, że na podstawie listy obecności w posiedzeniu uczestniczyło 19 radnych, co wobec ustawowego składu Rady stanowiło quorum do podejmowania uchwał objętych porządkiem obrad. Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

 

Pkt 2 Przyjęcie protokołu z XXX sesji Rady Powiatu. 

Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z XXX sesji Rady został sporządzony w statutowym terminie. Protokół został przesłany radnym. W związku z brakiem poprawek i uzupełnień do protokołu, stwierdził przyjęcie protokołu z XXX sesji Rady Powiatu Wrzesińskiego.

 

Pkt 3 Przedstawienie projektu porządku obrad.

Przewodniczący Rady poinformował, że projekt porządku obrad został przedłożony z materiałami na sesję Rady. Zapytał, czy radni chcą wnieść zmiany do treści proponowanego porządku posiedzenia. Proponowany porządek obrad stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

Członkowie Rady jednomyślnie przyjęli treść proponowanego porządku obrad.

 

Pkt 4.1 Przedstawienie informacji przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący Rady zapoznał radnych z terminami odbytych posiedzeń oraz pismami, które wpłynęły do Biura Rady w okresie międzysesyjnym od 1 czerwca 2021 r. do 25 czerwca 2021 r. Informacja stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Radni nie podjęli dyskusji nad przedstawioną informacją.

 

Pkt 4.2 Przedstawienie sprawozdania przewodniczącego Zarządu z prac Zarządu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał podjętych na XXX sesji Rady.

Dionizy Jaśniewicz, starosta wrzesiński przedstawił sprawozdanie z prac Zarządu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał Rady podjętych na XXX sesji Rady Powiatu. Sprawozdanie stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Radni nie podjęli dyskusji nad przedstawionym sprawozdaniem.

 

Pkt 5 Przedstawienie Raportu o stanie Powiatu Wrzesińskiego za 2020 rok.

Przewodniczący Rady poinformował, że zgodnie z art. 30a ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym Zarząd Powiatu co roku do dnia 31 maja przedstawia Radzie Powiatu Raport o stanie powiatu. Dodał, że Raport został przesłany radnym w ustawowym terminie. Dopowiedział, że w związku z tym, iż Raport stanowi obszerny dokument i został udostępniony radnym i opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej nie będzie przedstawiany. Raport o stanie Powiatu Wrzesińskiego za 2020 rok stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

 

Pkt 6 Debata nad Raportem o stanie Powiatu Wrzesińskiego za 2020 rok.

Przewodniczący Rady poinformował, że w debacie nad Raportem o stanie Powiatu radni zabierają głos tylko w kwestiach dotyczących Raportu bez ograniczeń czasowych. Zapytał, czy radni chcą zabrać głos w debacie. Oddał głos radnemu Przemysławowi Hirschfeldowi.

Przemysław Hirschfeld poinformował, że w Raporcie o stanie Powiatu Wrzesińskiego za 2020 r. w rozdziale dotyczącym opieki zdrowotnej nie ujęto informacji w sprawie przegranych spraw sądowych przez Szpital Powiatowy we Wrześni. Zapytał, czy Spółka z o.o. „Szpital Powiatowy we Wrześni” jest na tak wysokim poziomie, że jest w stanie sama regulować powstałe zobowiązania. Dodał, że w tym punkcie wykazany jest tylko zakupiony sprzęt dla szpitala, jednak nie ma żadnych informacji odnoście stanu finansowego i zobowiązaniach spółki oraz przegranych sprawach sądowych. Uważa, że radni i społeczeństwo powinni dowiedzieć się o stanie Szpitala Powiatowego we Wrześni.

Przewodniczący Rady poinformował, że jest to debata nad Raportem o stanie Powiatu Wrzesińskiego, a nie na temat Szpitala Powiatowego we Wrześni.

Przemysław Hirschfeld dodał, że uważa, iż sytuacja Szpitala Powiatowego we Wrześni Sp. z o.o. jest taka, że jeżeli przyjdzie do spłacania zobowiązań, to będzie to miało wpływ na finanse Powiatu, ponieważ jest on 100% udziałowcem.

Starosta wrzesiński poinformował, że Szpital Powiatowy we Wrześni Sp. z o.o. jest odrębnym bytem prawnym. Dodał, że Raport o stanie Powiatu Wrzesińskiego obejmuje jednostki organizacyjne Powiatu Wrzesińskiego. Dopowiedział, że do udzielania odpowiedzi na temat spółki, jej stanu finansowego i kondycji  upoważniony jest Zarząd Spółki. Poinformował, że na  ostatnim posiedzeniu Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej był obecny prezes Szpitala Powiatowego we Wrześni, na którym przedstawił obszerny materiał i odpowiedział na wszystkie pytania i wątpliwości dotyczące bieżącej sytuacji spółki. Dodał, że Powiat wspiera szpital, jednak ten punkt obrad dotyczy zupełnie innego obszaru. Dopowiedział, że temat szpitala będzie jeszcze nie jednym przedmiotem osobnej debaty.

Przewodniczący Rady oddał głos radnemu Maciejowi Handkiewiczowi.

Maciej Handkiewicz poinformował, że w Raporcie o stanie Powiatu Wrzesińskiego w rozdziale dotyczącym przeciwdziałania bezrobociu przedstawiono, iż z budżetu państwa, Powiat Wrzesiński otrzymał pomoc finansową w kwocie 37.500.000,00 zł. W Raporcie została umieszczona tabela z wydatkami środków, które opiewają na kwotę 36.600.000,00 zł. Zapytał, na jaki cel zostały przeznaczone pozostałe środki w kwocie około 1.000.000,00 zł.

Beata Matuszewska, skarbnik powiatu odpowiedziała, że pozostałe środki znajdują się na rachunku bankowym Powiatowego Urzędu Pracy we Wrześni, jako środki funduszu celowego. Dodała, że są wykazane w bilansie łącznym i zapewne będą wydatkowane w bieżącym roku, ponieważ nie podlegały zwrotowi.

Przewodniczący Rady poinformował, że według ustawy o samorządzie powiatowym w debacie nad Raportem o stanie powiatu zabierać głos mogą również mieszkańcy powiatu. Dodał, że zamiar udziału w debacie mieszkaniec zobowiązany jest zgłosić do przewodniczącego rady najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień sesji, podczas której Raport o stanie powiatu  ma być przedmiotem debaty. Dopowiedział, że nie wpłynęło żadne zgłoszenie od mieszkańców powiatu.

 

Pkt 7 Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia wotum zaufania Zarządowi Powiatu Wrzesińskiego. 

Przewodniczący Rady poinformował, że uchwałę w sprawie udzielenia wotum zaufania Zarządowi, Rada Powiatu podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady Powiatu. Zarządził  głosowanie nad projektem uchwały. W głosowaniu wzięło udział 19 radnych.

Projekt uchwały znajduje się w zbiorze projektów uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.0006.2021.

Uchwała nr 198/XXXI/2021 Rady Powiatu Wrzesińskiego w sprawie udzielenia wotum zaufania Zarządowi Powiatu Wrzesińskiego została podjęta 14 głosami „za” i 5 głosami „przeciw”.

Wyniki imienne:

ZA (14) Janusz Balcerzak, Robert Balicki, Waldemar Bartkowiak, Jarosław Czyż, Waldemar Grzegorek, Dionizy Jaśniewicz, Mikołaj Kubiaczyk, Marek Przyjemski, Paweł Skrzypczak, Krzysztof Strużyński, Stefan Tomczak, Grzegorz Trocha, Henryka Waligóra, Rafał Zięty

PRZECIW (5) Małgorzata Cichacka, Maciej Handkiewicz, Przemysław Hirschfeld, Marek Kołodziejczyk, Wiesława Kowalska

Uchwała znajduje się w zbiorze uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.0007.2021.

 

Pkt 8.1 Zapoznanie się z sprawozdaniem z wykonania budżetu Powiatu Wrzesińskiego za 2020 r.

Przewodniczący Rady oddał głos Dionizemu Jaśniewiczowi, staroście wrzesińskiemu.

Starosta wrzesiński poinformował, że budżetem na 2020 r. objęte były zadania rozpoczęte we wcześniejszych latach. Dodał, że w 2020 r. realizowane były duże zadania inwestycyjne, przede wszystkim w zakresie szkolnictwa zawodowego i oświaty. Realizowano także inwestycje drogowe i z zakresu pomocy społecznej. Z zaplanowanych dochodów budżetowych na kwotę 107.420.000,00 zł wykonano 103.729.000,00 zł. Natomiast z wydatków budżetowych zaplanowanych w kwocie 115.264.000,00 zł wykonano 106.028.000,00 zł. Dopowiedział, że została wypracowana nadwyżka operacyjna w wysokości 5.992.000,00 zł. Dług budżetowy był na poziomie 25.394.000,00 zł, a spłata rat kapitałowych w wysokości 3.300.000,00 zł. Poinformował, że realizując inwestycje i ubiegając się o środki zewnętrzne, czy prefinansowanie, aby po realizacji zadania otrzymać z powrotem środki, powiat jest zobowiązany zapewnić wkład własny. Dodał, że zobowiązania za zrealizowane inwestycje są spłacane przez kolejne lata. Dopowiedział, że dochody bieżące zostały wykonane na poziomie 98%. Poinformował, że pierwszy raz od kilku lat w 2020 r. wpływy podatkowe głównie z PIT-ów nie zostały wykonane w 100%, co jest związane z sytuacją na rynku pracy oraz zmianami ustawowymi, które wprowadzały ulgi w podatku od osób fizycznych. Dodał, że budżet 2020 r. był realizowany w specyficznych warunkach, z tego względu, iż prowadzone były działania związane z pandemią. W związku, z czym należało podjąć działania dotyczące zabezpieczenia instytucji powiatowych do funkcjonowania w warunkach pandemii i zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańcom i interesantom, którzy załatwiali sprawy w Starostwie Powiatowym we Wrześni, czy jednostkach powiatowych. Dopowiedział, że przez cały okres trwania pandemii, Powiat Wrzesiński nie ograniczył, ani nie zaprzestał spełniania swojej roli usługowej wobec mieszkańców Powiatu Wrzesińskiego w żadnym z zakresów. Praca zdalna była jednym ze sposobów realizacji zadań przez urzędy i instytucje, aby móc zachować ciągłość ich funkcjonowania w okresie pandemii. Poinformował, że Powiat oprócz tego, że realizował sam zadania, również udzielał dotacji różnego rodzaju podmiotom np. niepublicznym szkołom i ośrodkom, ale także organizacjom pozarządowym. Dodał, że w okresie pandemii trudno było zrealizować zaplanowane zadania przez organizacje pozarządowe, stąd  często modyfikowano pierwotne postępowania konkursowe i rozstrzygnięte konkursy. Dopowiedział, że Powiat Wrzesiński wspiera od wielu lat modernizację zabytków, najczęściej w formie dotacji na remonty sakralnych obiektów zabytkowych. Przedstawił zadania, które w znacznym stopniu wpłynęły na wykonanie budżetu w 2020 r. Jednym z nich był projekt pn. „Rozwój szkolnictwa zawodowego na terenie Powiatu Wrzesińskiego”, w ramach którego  oddano do użytku zaplecze dydaktyczno-sportowe funkcjonujące w strukturach Powiatowego Centrum Edukacji Zawodowej we Wrześni przy ul. Wojska Polskiego. Projektem tym objęta jest przebudowa Powiatowego Centrum Edukacji Zawodowej we Wrześni. Aktualnie trwają tam prace odbiorowe. Poinformował, że jest to obiekt do praktycznej nauki zawodu oraz do szkolenia zawodowego. Wyremontowano także halę sportową Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących we Wrześni. Dodał, że kolejnym ważnym projektem jest „Nauka - to lubię”, który polega na podnoszeniu kwalifikacji zawodowych nauczycieli i uczniów szkół ponadpodstawowych oraz na doposażeniu w sprzęt, modernizację pracowni dla praktycznej nauki zawodu. Dopowiedział, że realizowano budżet obywatelski, w ramach, którego wykonano szereg  zadań, wybranych przez mieszkańców w formie konkursu dla poszczególnych miejscowości. Są to przeważnie inwestycje dotyczące remontów punktów rekreacyjnych i sportowych ale również, tak jak w przypadku miejscowości Targowa Górka, wsparcie modernizacji infrastruktury przy drogowej. Poinformował, że z wydatków majątkowych budżetu powiatu około 28% zostało przeznaczone na zadania związane z drogami powiatowymi. Dodał, że oprócz prac bieżących, modernizacyjnych, remontowych wykonano następny etap ścieżki pieszo-rowerowej na odcinku Gutowo Małe-Grzybowo. Zrealizowano również dofinansowaną ze środków Narodowego Programu Przebudowy Dróg drogę na odcinku Grzymysławice-Chwalibogowo-Osowo, a także odcinek drogi Zapowiednia-Wrąbczynek-Zagórów. Dopowiedział, że mniejsze prace wykonano także w miejscowości Pałczyn, Stępocin i na odcinku drogi Nowy Folwark w kierunku Czerniejewa i na odcinku Sokolniki-Szamarzewo. Poinformował, że kolejną ważną inwestycją była budowa nowej siedziby Straży Pożarnej, która funkcjonuje już w nowym obiekcie. Dodał, że inicjatywa budowy nowego budynku Straży Pożarnej i pierwsze przedsięwzięcia oraz wydatki związane z jej wykonaniem realizowane były przez Powiat Wrzesiński. Dopowiedział, że kolejnym ważnym przedsięwzięciem, które jest dokonywane systematycznie od dłuższego czasu jest cyfryzacja zasobów geodezyjnych. Środki na realizację tego zadania pozyskiwane są z zewnątrz oraz ze środków własnych budżetu powiatu. Aktualizacje wprowadzone do bazy zasobu geodezyjnego są już w wersji cyfrowej. Poinformował, że najtrudniejsza sytuacja jest na obszarze gminy Pyzdry i części gminy Kołaczkowo, ze względu na uwarunkowania historyczne. Dodał, że dzięki cyfryzacji można na bieżąco aktualizować i nanosić zmiany w zasobach geodezyjnych. Dopowiedział, że Wydział Komunikacji i Transportu zmierzył się z nowymi przepisami, które regulują kwestie rejestrowania i wyrejestrowania pojazdów, co nakłada dodatkowe zadania na urzędników. Poinformował, że pandemia spowodowała, że obsługa interesantów w Wydziale Komunikacji i Transportu odbywała się z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, w najbardziej zaawansowanym okresie pandemii dokumenty były składane przez interesantów przed wejściem do Wydziału. Dodał, że zakupiono odpowiednie oprogramowanie umożliwiające elektroniczną rezerwację terminu załatwienia sprawy w Wydziale. Dopowiedział, że kolejnym zadaniem realizowanym w 2020 r. przez Powiat Wrzesiński był zakup wspólnie z gminami powiatu nowego ambulansu dla zespołu ratowniczego Szpitala Powiatowego we Wrześni. Poinformował, że zakupiono również zestaw do histeroskopii oraz zestaw najnowocześniejszego sprzętu do diagnostyk. Poinformował, że dla obszaru pomocy społecznej, okres pandemii był trudnym czasem. Dodał, że jednostką organizacyjną powiatu, która jest wyspecjalizowana do koordynacji i wspierania zadań pomocy społecznej jest Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie we Wrześni. Środki finansowe na to zadanie zostały przeznaczone na wsparcie rodzin zastępczych i pomoc psychologiczną w tych trudnych warunkach spowodowanych przez pandemię. Dopowiedział, że w Domu Pomocy Społecznej we Wrześni uniknięto zakażeń i poradzono sobie z zachowaniem bezpieczeństwa w okresie pandemii. Poinformował, że zakończył się proces doposażenia Centrum Badań i Rozwoju Nowoczesnych Technologii w Grzymysławicach. Dodał, że jest coraz większe zainteresowanie obiektem przez podmioty, które chcą prowadzić w nim zajęcia. Dopowiedział, że w 2020 r. w Centrum Badań i Rozwoju Nowoczesnych Technologii w Grzymysławicach odbywały się zajęcia z młodzieżą szkół Powiatu Wrzesińskiego. Poinformował, że zobowiązania zaciągane przez Powiat mają wyłącznie charakter inwestycyjny. Kredyty służą do realizowania projektów, na które pozyskiwane są środki finansowe, ale również działania, które są realizowane w obszarze np. oświaty, geodezji. Dodał, że znaczącym miernikiem wykonania budżetu jest poziom nadwyżki operacyjnej, która powstała mimo trudnych warunków spowodowanych pandemią i realizacji zaplanowanych zadań w budżecie. Sprawozdanie z wykonania budżetu stanowi załączniki nr 6 do protokołu.

 

Pkt 8.2 i 8.3 Zapoznanie się z sprawozdaniem finansowym za 2020 r. i informacją o stanie mienia komunalnego Powiatu Wrzesińskiego na dzień 31.12.2020 r.

Przewodniczący Rady poprosił o przedstawienie sprawozdań Beatę Matuszewską, skarbnika powiatu.

Beata Matuszewska poinformowała, że sprawozdanie finansowe zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów i Rozwoju składa się z 6 bilansów: bilans z wykonania budżetu jednostki, bilans łączny, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian w funduszu jednostki, część opisowa, a także bilans skonsolidowany wszystkich jednostek powiatu. Dodała, że bilans jest kluczowym sprawozdaniem finansowym, sporządzonym przez organ, który odpowiada za wykonanie budżetu, czyli Zarząd Powiatu i stanowi wykaz aktywów i pasywów dotyczących wartości, które wpłynęły w danym roku na wynik budżetu, a także tych, które będą miały wpływ na budżet w następnym roku lub w latach kolejnych. Dopowiedziała, że z analizy bilansu wynika, że w aktywach na 31 grudnia 2020 r. środki finansowe na rachunku bankowym wynosiły 12.798.979,74 zł:

1) konta do realizacji projektów z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej (425.540,77 zł);

2) konta do realizacji projektu pn.: „Stop Covid-19” (29.035,86 zł);

3) konto Fundusz Przeciwdziałania Covid-19 - Fundusz Rozwoju Inwestycji Lokalnych (3.438.194,00 zł);

4) konto organu (8.906.009,11 zł).

Bilans z wykonania budżetu jest zgodny ze sprawozdaniami, które zostały przedstawione Komisji Rewizyjnej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej. Po stronie aktywów znajdują się również należności i rozliczenia, które wykazano w kwocie 657.381,33 zł, na którą składają się:

1) należności od budżetu (637.327,18 zł) w tym:

a) należy udział w podatkach dochodowych od osób fizycznych (618.774,00 zł) i prawnych (16.850,34 zł),

b) należności z tytułu dochodów Skarbu Państwa (1.488,84 zł),

c) należności od Powiatowego Urzędu Pracy z tytułu wpłat od cudzoziemców (45,00 zł),

d) należności wobec Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (169,00 zł),

e) należności od jednostek organizacyjnych, które zrealizowały dochody i nie zrealizowały wydatków, a nie przekazały środków na dzień 31.12.2020 r. (20.054,15 zł);

2) pozostała kwota wykazana w aktywach w wysokości 59.912,52 zł stanowi przypis odsetek od zaciągniętych kredytów, których termin zapłaty przypadał w styczniu 2021 r.

Poinformowała, że natomiast po stronie pasywów:

1) saldo wykazane w pozycji – zobowiązania – wynosi 30.128.739,53 zł:

a) zobowiązania krótkoterminowe do 12 miesięcy (59.912,52 zł),

b) zobowiązania długoterminowe powyżej 12 miesięcy (29.980.907,35 zł),

c) zobowiązania wobec budżetów (87.919,,66 zł), na którą składają się m.in.:

  • zobowiązania z tytułu niewykorzystanych dotacji (84.216,28 zł),
  • zobowiązania wobec Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (2.100,50 zł),
  • zobowiązania z tytułu odsetek bankowych z tytułu odsetek zgromadzonych na rachunku bankowym od projektu „Za Życiem” wobec Ministerstwa Edukacji Narodowej (55,75 zł),
  • zobowiązania wobec Wojewódzkiego Urzędu Skarbowego z tytułu dochodów Skarbu Państwa i cudzoziemców (800,00 zł),
  • zobowiązania wobec Starostwa Powiatowego we Wrześni z tytułu nadpłaconych dochodów dotyczących Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (737,31 zł);

2) w wyniku wykonania budżetu ujęto kwotę ze znakiem minus, czyli z deficytem w kwocie -2.298.880,79 zł;

3) skumulowany wynik budżetu na koniec 2020 r. wynosi -17.777,201,15 zł i jest zgody z ewidencją księgową;

4) inne pasywa (3.463.616,00 zł):

a) część oświatowa subwencji ogólnej dla powiatów na miesiąc styczeń (3.197.409,00 zł),

b) dotacja celowa dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej we Wrześni (266.207,00 zł).

Beata Matuszewska poinformowała, że bilans łączny stanowi sprawozdanie finansowe prezentujące sytuację jednostki na określony moment. Zawiera informacje o składnikach majątku oraz źródła jego finansowania. Bilans jednostki organizacyjnej informuje o strukturze aktywów i pasywów na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, czyli na dzień 31 grudnia w danej jednostce organizacyjnej. Jest sumą wszystkich danych z jednostek organizacyjnych objętych sprawozdaniem łącznym. Aktywa w bilansie przedstawione są według wzrastającego stopnia płynności poszczególnych składników majątkowych. W bilansie jednostki budżetowej stan na koniec 2020 r. wynosił w:

1) aktywach:

a) aktywa trwałe - 340.787.267,08 zł (stanowi to o 16.439.390,89 zł więcej niż w 2019 r.),

b) aktywa obrotowe – 11.080.342,67 zł (stanowi to o 8.582.047,13 zł więcej niż w 2019 r.);

2) pasywach:

a) fundusz - 340.773.025,06 zł (stanowi to o 21.683.047,01 zł więcej niż w 2019 r.),

b) państwowe fundusze celowe - 1.985.742,82 zł (stanowi to o 1.739.312,29 zł więcej niż w 2019 r.),

c) zobowiązania i rezerwy na zobowiązania - 9.108.838,87 zł (stanowi to o 1.599.078,72 zł więcej niż w 2019 r.).

Beata Matuszewska poinformowała, że rachunek zysków i strat to zestawienie poszczególnych rodzajów przychodów uzyskanych przez daną jednostkę według źródła ich powstania, ale także elementy składające się na koszty uzyskania przychodów, strat związanych z prowadzeniem działalności i obciążeń podatkowych. Dodała, że wykazany zysk (strata) w zestawieniu musi być zgodny z bilansem i zestawieniem zmian w funduszu jednostki. Dopowiedziała, że w Powiecie Wrzesińskim zachodzi zgodność tych dokumentów. Poinformowała, że zestawienie zmian w funduszu jednostki to sprawozdanie, które obejmuje wykaz zmian zwiększenia i zmniejszenia funduszu jednostki z jednoczesnym uwzględnieniem wpływu wyniku finansowego za dany rok obrotowy. Fundusz jednostki na koniec 2019 r. wyniósł 328.872.851,40 zł oraz fundusz w bilansie wyniósł 340.773.025,06 zł.

 

O godz. 14:06 radny Grzegorz Trocha opuścił salę obrad. W dalszej części posiedzenia brało udział 18 radnych, co wobec ustawowego składu Rady stanowiło quorum do podejmowania uchwał objętych porządkiem obrad. 

 

Beata Matuszewska poinformowała, że 9 czerwca 2021 r. na posiedzeniu Komisji Zdrowia i Pomocy Społecznej, radna Małgorzata Cichacka zapytała, czy Powiat zaciągnął kiedykolwiek kredyt na wsparcie finansowe dla Szpitala Powiatowego we Wrześni. Odpowiedziała, wtedy, że nie. Jednak sprostowała swoją wypowiedź i poinformowała, że w 2020 r. z kredytów Powiat Wrzesiński udzielił kwotę 424.520,34 zł na 3 zadania: zakup ambulansu, zakup histeroskopu oraz zakup nowego ultrasonografu. Dodała, że jest planowany kredyt w 2021 r. na Oddział Dziecięcy oraz termomodernizację na łączną wartość 2.518.000,00 zł.

Beata Matuszewska poinformowała, że mienie powiatu zostało utworzone z dniem 1 stycznia 1999 r. na podstawie ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną i stanowi mienie instytucji i państwowych jednostek organizacyjnych przyjętych z dniem 1 stycznia 1999 r. przez powiat w celu realizacji zadań publicznych. Dodała, że na dzień 31 grudnia 2020 r. Powiat Wrzesiński był właścicielem nieruchomości o powierzchni 340,1218 ha, co stanowi o 14,297 ha więcej w stosunku do roku ubiegłego. Dopowiedziała, że mienie to jest w posiadaniu 12 jednostek organizacyjnych, jest to o 1 jednostkę - Bursę Międzyszkolną we Wrześni więcej niż w 2019 r. Poinformowała, że powierzchnia nieruchomości/działek powiatowych na dzień 31 grudnia 2020 r. stanowi 14,5667 ha, czyli mniej o 0,2424 ha. Jest to związane z tym, iż Zarząd Powiatu Wrzesińskiego przekazał w trwały zarząd działkę położoną przy ul. Wojska Polskiego we Wrześni na rzecz Powiatowego Centrum Edukacji Zawodowej we Wrześni, ale także wygasił w części trwały zarząd ustanowiony na rzecz Powiatowego Centrum Edukacji Zawodowej i Zespołu Szkół Politechnicznej we Wrześni o 0,7439 ha. Poinformowała, że ogólna powierzchnia dróg powiatowych według stanu na dzień 31 grudnia 2020 r. wynosi 290,4561 ha, czyli przybyło dróg powiatowych o 16,6613 ha. Dodała, że drogi powiatowe nabyto w: mieście Września, gminie Września, gminie Nekla i gminie Kołaczkowo. Natomiast ubytków w drogach powiatowych dokonano w gminie Miłosław i gminie Pyzdry. Dopowiedziała, że w związku z podjętą przez Radę Powiatu Wrzesińskiego uchwałą nr 70/XIII/2019 z dnia 26 września 2019 r. w sprawie pozbawienia dotychczasowej kategorii dróg powiatowych na terenie Powiatu Wrzesińskiego oraz podjętą przez Radę Miejską w Pyzdrach uchwałą nr X/76/19 z dnia 26 września 2019 r. w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych i ustalenia ich przebiegu zbył działki o łącznej powierzchni 0,2176 hapołożone w obrębie Pyzdr, gmina Pyzdry. Poinformowała, że Wojewoda Wielkopolski dnia 15 maja 2020 r. wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn.: „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 441 Miłosław-Borzykowo, na odcinku Miłosław-Mikuszewo na terenie gminy Miłosław, na podstawie której zatwierdzony został projekt podziału działek położonych w obrębie Mikuszewo, gmina Miłosław. Dodała, że 2 z nich pozostały we własności Powiatu Wrzesińskiego, a 2 następne działki stały się na mocy prawa własnością Województwa Wielkopolskiego. Nieruchomości, które stanowią własność Powiatu Wrzesińskiego zmniejszyły się o 2,3892 ha i na dzień 31 grudnia 2020 r. wynoszą 35,990 ha. Jest to spowodowane sprzedażą 22 działek w Bierzglinku o łącznej powierzchni 1,9996 ha oraz zwrócenia przez Powiat Wrzesiński nieruchomości zabudowanej położonej we Wrześni przy ul. Gnieźnieńskiej 29 o powierzchni 0,6320 ha. Dodała, że Powiat Wrzesiński jest 100% udziałowcem spółki pod firmą „Szpital Powiatowy we Wrześni” Sp. z o.o. W związku z tym posiada 7330 udziałów o łącznej wartości 36.650.000,00 zł. Dopowiedziała, że Powiat Wrzesiński jest użytkownikiem wieczystym nieruchomości zabudowanej i niezabudowanej położonych we Wrześni przy ul. Leśnej, stanowiących własność Gminy Września. Powiat Wrzesiński nabył prawo użytkowania wieczystego nieruchomości niezabudowanych 2 działek położonych przy ul. Leśnej we Wrześni, stanowiącej własność Gminy Września. Poinformowała, że Powiat Wrzesiński posiada w złej wierze 4 działki położone we Wrześni przy ul. Kaliskiej. Decyzją Ministra Skarbu Państwa z dnia 5 września 2000 r. stwierdzono nieważność decyzji potwierdzającej przejście tych działek na własność Powiatu Wrzesińskiego. Dodała, że Powiat Wrzesiński posiada służebność 3 działek w miejscowości Orzechowo. Dopowiedziała, że Powiat Wrzesiński na dzień 31 grudnia 2020 r. posiadał aktywa trwałe w inwestycjach rozpoczętych na kwotę 6.018.858,67 zł. Jest to kwota mniejsza niż w 2019 r. o 26.210.091,66 zł. Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej we Wrześni na dzień 31 grudnia 2020 r. zrealizowała inwestycje za kwotę 5.592.270,76 zł, natomiast całkowity nakład finansowy na realizację tego zadania zaplanowano w kwocie 21.346.521,65 zł. Dla  Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej we Wrześni zakupiono w 2020 r. wyposażenie na łączną kwotę 898.537,14 zł. Poinformowała, że na zadanie pn.: „Przebudowa drogi powiatowej nr 2930P Grzymysławice-Chwalibogowo-Osowo” dokumentacja projektowa była wykonana przed 2020 r. W 2020 r. zwiększono wartość tej inwestycji o kwotę 3.231.032,60 zł, czyli łącznie z dokumentacją wyniosło 3.314.303,60 zł. Dodała, że dokumentacja projektowa na przebudowę drogi Zapowiednia-Wrąbczynek-Zagórów została wykonana przed 2020 r. na kwotę 43.450,00 zł, a w 2020 r. wykonano inwestycję za kwotę 1.997.492,36 zł, czyli łącznie 2.040.940,36 zł.  Kolejnym zadaniem, które było rozpoczęte przed 2020 r. jest modernizacja i rozbudowa Centrum Oświatowego w celu realizacji projektu pn.: „Rozwój szkolnictwa zawodowego na terenie powiatu wrzesińskiego” na realizację, którego w 2020 r. zwiększono środki finansowe o kwotę 1.727.331,81 zł, w poprzednim roku było 13.132.686,73 zł. Dodała, że do nowych inwestycji, które pojawiły się na początku 2020 r. należą:

a) przebudowa drogi powiatowej w Nowym Folwarku - 198.762,45 zł,

b) przebudowa drogi powiatowej Sokolniki-Szamarzewo 194.834,46 zł,

c) modernizacja i rozbudowa starego budynku Zespołu Szkół Politechnicznych we Wrześni - wykonanie dokumentacji na kwotę 92.100,00 zł,

d) cyfryzacja geodezyjnych rejestrów publicznych Powiatu Wrzesińskiego - 60.762,00 zł,

e) budowa boisk przy Zespole Szkół Zawodowych nr 2 we Wrześni w 2020 r. - 140.713,00 zł.

Podane kwoty dotyczą 2020 r.

Dopowiedziała, że w 2020 r. zwiększono środki finansowe o 15.744,00 zł na zakup wyposażenia do Centrum Badań i Rozwoju Nowoczesnych Technologii w Grzymysławicach oraz dokonano zmniejszenia wartości budowy urządzenia wodnego w Grzymysławicach o kwotę 130.323,59 zł. Poinformowała, że na dzień 31 grudnia 2020 r. wartość brutto mienia komunalnego łącznie ze środkami trwałymi, wartościami niematerialnymi i prawnymi podlegające umorzeniu wynosiła 398.205.749,90 zł.

Przestawione informacje szczegółowo zostały przedstawione w informacji o stanie mienia komunalnego, która stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

 

Pkt 8.4 Zapoznanie się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o przedłożonym przez Zarząd Powiatu Wrzesińskiego sprawozdaniu z wykonania budżetu Powiatu Wrzesińskiego za 2020 r.

Przewodniczący Rady poprosił o przedstawienie opinii radnego Janusza Balcerzaka, wiceprzewodniczącego Rady.

Janusz Balcerzak zapoznał radnych z uchwałą Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Zarząd Powiatu Wrzesińskiego sprawozdaniu z wykonania budżetu Powiatu Wrzesińskiego za 2020 r. Regionalna Izba Obrachunkowa wydała pozytywną opinię o przedłożonym sprawozdaniu.

Uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej znajduje się w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.0711.4.2021.

Przewodniczący Rady zapytał, czy radni chcieliby zabrać głos w sprawie przedstawionych informacji.

Radni nie podjęli dyskusji nad przedstawionymi sprawozdaniami.

 

Pkt 8.5 Zapoznanie się z wnioskiem Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu Wrzesińskiego oraz opinią Komisji Rewizyjnej o wykonaniu budżetu Powiatu Wrzesińskiego za 2020 r. wraz ze sprawozdaniem finansowym.

Przewodniczący Rady poprosił o przedstawienie wniosku wraz z opinią radnego Jarosława Czyża, przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

Jarosław Czyż przedstawił informację o pracy Komisji Rewizyjnej nad sprawozdaniem z wykonania budżetu Powiatu Wrzesińskiego za 2020 r. Przedstawił wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium dla Zarządu Powiatu Wrzesińskiego. Poinformował, że Komisja Rewizyjna wydała pozytywną opinię o sprawozdaniu z wykonania budżetu. Wniosek wraz z opinią stanowią załącznik nr 8 do protokołu.

Jarosław Czyż poinformował, że dnia 2 czerwca 2021 r. Komisja Rewizyjna przeprowadziła głosowanie nad wnioskiem w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu Wrzesińskiego z wykonania budżetu Powiatu Wrzesińskiego za 2020 r. Dodał, że w głosowaniu udział wzięło 5 członków komisji. Dopowiedział, że Komisja Rewizyjna oddała 4 głosy „za” przyjęciem wniosku o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu Wrzesińskiego i 1 głos „przeciw”. Poinformował, że zgodnie z protokołem nr 23/2021 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej z dnia 2 czerwca 2021 r. radna Wiesława Kowalska wyraziła odrębne zdanie co do celowości i gospodarności realizacji budżetu Powiatu Wrzesińskiego za 2020 r., ale pozytywnie zaopiniowała rzetelność rachunkową budżetu.

Protokół nr 23/2021 Komisji Rewizyjnej z dnia 02.06.2021  znajduje się w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.0012.17.2021.

 

Pkt 8.6 Zapoznanie się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną wniosku w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu Wrzesińskiego za 2020 r.

Przewodniczący Rady poprosił o przedstawienie opinii Jarosława Czyża.

Jarosław Czyż przedstawił uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wyrażenia opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu Wrzesińskiego za 2020 r. Regionalna Izba Obrachunkowa wydała pozytywną opinię o przedłożonym wniosku.

Uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej znajduje się w Wydziale Organizacyjnym odpowiednio pod symbolem klasyfikacyjnym SO.0711.4.2021.

 

Pkt 9.1 Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Powiatu Wrzesińskiego za 2020 r.

Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przedstawionym projektem uchwały. W głosowaniu wzięło udział 18 radnych.

Uchwała nr 199/XXXI/2021 Rady Powiatu Wrzesińskiego w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Powiatu Wrzesińskiego za 2020 r. została podjęta 13 głosami „za” i 5 głosami „wstrzymującymi się”.

Wyniki imienne:

ZA (13) Janusz Balcerzak, Robert Balicki, Waldemar Bartkowiak, Jarosław Czyż, Waldemar Grzegorek, Dionizy Jaśniewicz, Mikołaj Kubiaczyk, Marek Przyjemski, Paweł Skrzypczak, Krzysztof Strużyński, Stefan Tomczak, Henryka Waligóra, Rafał Zięty

WSTRZYMUJĘ SIĘ (5) Małgorzata Cichacka, Maciej Handkiewicz, Przemysław Hirschfeld, Marek Kołodziejczyk, Wiesława Kowalska

BRAK GŁOSU (1) Grzegorz Trocha

Uchwała znajduje się w zbiorze uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.0007.2021.

 

Pkt 9.2 Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu Wrzesińskiego z wykonania budżetu Powiatu Wrzesińskiego za 2020 r.

Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przedstawionym projektem uchwały. W głosowaniu wzięło udział 18 radnych.

Uchwała nr 200/XXXI/2021 Rady Powiatu Wrzesińskiego w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu Wrzesińskiego z wykonania budżetu Powiatu Wrzesińskiego za 2020 r. została podjęta 12 głosami „za”, i 5 głosami „przeciw” i 1 głosem „wstrzymującym się”.

Wyniki imienne:

ZA (12) Janusz Balcerzak, Robert Balicki, Waldemar Bartkowiak, Jarosław Czyż, Waldemar Grzegorek, Dionizy Jaśniewicz, Mikołaj Kubiaczyk, Marek Przyjemski, Paweł Skrzypczak, Stefan Tomczak, Henryka Waligóra, Rafał Zięty

PRZECIW (5) Małgorzata Cichacka, Maciej Handkiewicz, Przemysław Hirschfeld, Marek Kołodziejczyk, Wiesława Kowalska

WSTRZYMUJĘ SIĘ (1) Krzysztof Strużyński

BRAK GŁOSU (1) Grzegorz Trocha

Uchwała znajduje się w zbiorze uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.0007.2021.

 

Pkt 9.3 Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przystąpienia do Stowarzyszenia „Wielkopolski Ośrodek Kształcenia i Studiów Samorządowych”.

Przewodniczący Rady poinformował, że w marcu 1999 r. Powiat Wrzesiński przystąpił do Stowarzyszenia „Wielkopolski Ośrodek Kształcenia i Studiów Samorządowych” i wyznaczył reprezentanta, za pośrednictwem którego działa w Stowarzyszeniu. Dodał, że od 26 czerwca 2019 r. Dionizy Jaśniewicz, starosta wrzesiński pełni funkcję wiceprzewodniczącego Rady Stowarzyszenia mającej na celu wyznaczanie kierunków działania dla jego członków. Dopowiedział, że ustanowienie Dionizego Jaśniewicza przedstawicielem Powiatu Wrzesińskiego w Stowarzyszeniu usprawni działania polegające na wspieraniu idei samorządu terytorialnego oraz podnoszeniu kwalifikacji radnych i pracowników samorządowych Powiatu Wrzesińskiego.

Projekt uchwały znajduje się w zbiorze projektów uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.0006.2021.

Radni nie podjęli dyskusji nad przedstawionym projektem uchwały.

Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przedstawionym projektem uchwały. W głosowaniu wzięło udział 18 radnych.

Uchwała nr 201/XXXI/2021 Rady Powiatu Wrzesińskiego zmieniająca uchwałę w sprawie przystąpienia do Stowarzyszenia „Wielkopolski Ośrodek Kształcenia i Studiów Samorządowych” została podjęta 16 głosami „za” i 2 głosami „wstrzymującymi się”.

Wyniki imienne:

ZA (16) Janusz Balcerzak, Robert Balicki, Waldemar Bartkowiak, Małgorzata Cichacka, Jarosław Czyż, Waldemar Grzegorek, Maciej Handkiewicz, Dionizy Jaśniewicz, Marek Kołodziejczyk, Mikołaj Kubiaczyk, Marek Przyjemski, Paweł Skrzypczak, Krzysztof Strużyński, Stefan Tomczak, Henryka Waligóra, Rafał Zięty

WSTRZYMUJĘ SIĘ (2) Przemysław Hirschfeld, Wiesława Kowalska

BRAK GŁOSU (1) Grzegorz Trocha

Uchwała znajduje się w zbiorze uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.0007.2021.

 

Pkt 9.4 Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Starosty Wrzesińskiego.

Przewodniczący Rady poprosił o przedstawienie uzasadnienia do projektu uchwały Mikołaja Kubiaczyka, przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.

Mikołaj Kubiaczyk poinformował, że dnia 27 maja 2021 r. do Starostwa Powiatowego we Wrześni, wpłynęła skarga dyrektora Niepublicznego Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego „Magiczny Zakątek” we Wrześni na działalność Starosty Wrzesińskiego, w której sformułowano zarzuty:

1) zlecenia kolejnej kontroli Ośrodka mimo braku zastrzeżeń po kontroli przeprowadzanej przez audytora zewnętrznego;

2) niestosownej i krzywdzącej oceny pracy skarżącego: braku współpracy z kontrolującym i utrudnianiu dostępu do dokumentów;

3) wyznaczenia terminu kontroli w czasie obostrzeń sanitarnych.

Dodał, że zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, Rada Powiatu Wrzesińskiego rozpatruje skargi składane przez obywateli przy pomocy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji. Dopowiedział, że na posiedzeniu w dniu 14 czerwca 2021 r. komisja zapoznała się z korespondencją prowadzoną w tej sprawie i informacją o podjętych czynnościach kontrolnych. Poinformował, że Niepubliczny Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy „Magiczny Zakątek” (NORW „Magiczny Zakątek”) otrzymał w 2019 r. dotację w wysokości 216.626,88 zł z budżetu Powiatu Wrzesińskiego. W styczniu 2020 r. dyrektor Ośrodka przedłożył w Starostwie Powiatowym we Wrześni rozliczenie roczne przekazanej dotacji uwzględniające wydatki w wysokościach:

1) 173.626,87 zł na wynagrodzenia kadry pedagogicznej,

2) 30.000,00 zł na wynajem pomieszczeń,

3) 13.000,01 zł na wyposażenie Ośrodka.

Dodał, że w okresie od 14 lipca do 30 września 2020 r. audytor wewnętrzny przeprowadził, na zlecenie Starosty Wrzesińskiego, kontrolę prawidłowości wydatkowania pobranej dotacji. Formułując protokół kontrolny audytor wewnętrzny wskazał, że:

1) „organ prowadzący odpowiedzialny za dysponowanie środkami publicznymi uzyskanymi w formie dotacji nie zapewnił prawidłowej obsługi finansowej placówki, nie prowadzono rzetelnej ewidencji wpływów i wydatków z dotacji oraz ewidencji dowodów źródłowych na podstawie których sporządzane jest roczne rozliczenie otrzymanej dotacji, w przedłożonych w trakcie badania zestawieniach dokonywano zmian, wykazano wyższe kwoty wydatków niż otrzymana dotacja;

2) w rocznym rozliczeniu dotacji otrzymanej w roku 2019 przedłożonym w Starostwie wykazano inne kwoty oraz kategorie wydatków sfinansowanych z dotacji niż faktycznie poniesione i udokumentowane dowodami źródłowymi w trakcie prowadzonej kontroli;

3) na dowodach dokumentujących poniesione wydatki - faktury, rachunki, umowy, listy wypłat wynagrodzeń - wskazywano jako nabywcę inny podmiot niż wnioskujący o dotację;

4) rachunek bankowy na który przelewano dotację oraz dokonywano wydatków sfinansowanych z dotacji nie był rachunkiem prowadzonym dla podmiotu, który był uprawniony i złożył wniosek o dotację”.

Dopowiedział, że Starosta Wrzesiński, na podstawie stwierdzonych nieprawidłowości i w związku z brakiem wniosku audytora o nieprawidłowym rozliczeniu dotacji, zlecił kontrolę Ośrodka pracownikowi Starostwa Powiatowego. W styczniu 2021 r. wystąpiono o przedstawienie dokumentów księgowych potwierdzających poniesienie wydatków wykazanych w rozliczeniu rocznym. Poinformował, że dyrektor Ośrodka nie przekazał ww. dokumentów powołując się na przepisy ochrony danych osobowych. W lutym 2021 r. upoważniony pracownik Starostwa Powiatowego przeprowadził kontrolę dokumentacji finansowej, której celem było ustalenie, czy wydatki wskazane w rozliczeniu zostały poniesione ze środków uzyskanych z budżetu Powiatu Wrzesińskiego. Osoba kontrolująca nie otrzymała dokumentacji potwierdzającej przekazanie przelewów na konta pracowników kadry pedagogicznej i potwierdzających wydatki na wyposażenie szkoły oraz kserokopii dzienników zajęć wychowanków, o które wnioskowano. Dodał, że przeprowadzając czynności kontrolne pracownik Starostwa Powiatowego odniósł się do pozycji i kwot wskazanych w rozliczeniu rocznym przedstawionym przez NORW „Magiczny Zakątek”. Na tej podstawie i w odniesieniu do dostępnych dokumentów księgowo-finansowych stwierdzono, że:

1) wynagrodzenia kadry pedagogicznej:

Ze środków uzyskanych z budżetu Powiatu Wrzesińskiego w 2019 r. miały zostać wypłacone wynagrodzenia w wysokości 163.235,73 zł i pochodne od wynagrodzeń w wysokości 33.184,64 zł. Wynagrodzenie dyrektor Ośrodka w wysokości 100.800,00 zł zostało błędnie zakwalifikowane, powinno być ujęte jako wydatek na wynagrodzenia administracji. Dyrektor placówki nie prowadził zajęć z wychowankami. Na wynagrodzenia kadry pedagogicznej należy uznać jedynie wydatki w wysokości 34.133,34 zł poniesione na wynagrodzenie dla trzech nauczycieli. Pozostałe dwie osoby, które miały otrzymać wynagrodzenie z dotacji nie były zatrudnione w NORW „Magiczny Zakątek”, w tym jedna osoba nie była zatrudniona na stanowisku pedagogicznym. W rozliczeniu rocznym nie został również wykazany wydatek z tytułu pochodnych od wynagrodzeń. Za wydatki poniesione zgodnie z przeznaczeniem należy uznać koszty wynagrodzeń w wysokości 153.375,65 zł, w tym:

a) 34.133,34 zł na wynagrodzenia kadry pedagogicznej,

b) 100.800,00 zł na wynagrodzenie administracji,

c) 18.442,31 zł na pochodne od wynagrodzeń;

2) wynajem pomieszczeń:

W rozliczeniu rocznym dyrektor Ośrodka wykazał wydatki w wysokości 30.000,00 zł, a zestawienie miesięczne wydatków na najem pomieszczeń opiewało na kwotę 68.000,00 zł. Na udostępnionych fakturach za najem pomieszczeń nie widniał jako nabywca NORW „Magiczny Zakątek”. W trakcie kontroli nie udostępniono dokumentów potwierdzających, że wydatki poniesione na najem pomieszczeń były związane z działalnością NORW „Magiczny Zakątek”,

3) zakup wyposażenia:

W trakcie kontroli księgowa Ośrodka poinformowała, że w 2019 r. nie zostały poniesione wydatki na zakup wyposażenia ze środków otrzymanych z budżetu Powiatu Wrzesińskiego.

Poinformował, że na podstawie zebranej dokumentacji ustalono, że kwoty i rodzaje wydatków wykazanych w rocznym rozliczeniu otrzymanej dotacji przedłożonym w starostwie są różne od kwot i rodzajów wydatków przedstawionych w trakcie kontroli. Dodał, że z przeprowadzonych czynności kontrolnych wynika, że NORW „Magiczny Zakątek” pobrał w 2019 r. dotację w wysokości 216.626,88 zł, z której sfinansował wydatki na wynagrodzenia w wysokości 153.375,65 zł, czego potwierdzeniem jest udostępniona dokumentacja finansowa. NORW „Magiczny Zakątek” nie przedstawił dokumentów potwierdzających wydatki w wysokości 63.251,23 zł, które zostały uznane jako wydatkowane niezgodnie z przeznaczeniem. Dopowiedział, że stosownie do swoich kompetencji, Starosta Wrzesiński, zawiadomił organ prowadzący NORW „Magiczny Zakątek” o wszczęciu postepowania administracyjnego, a następnie w dniu 26 maja 2021 r. wydał decyzję w sprawie określenia należności z tytułu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem przypadającej do zwrotu do budżetu Powiatu Wrzesińskiego. Organ prowadzący NORW „Magiczny Zakątek” zgodnie z przysługującym mu prawem złożył odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu. Poinformował, że na podstawie przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego Komisja Skarg, Wniosków i Petycji stwierdziła, że kontrola NORW „Magiczny Zakątek” była przeprowadzona zgodnie z przepisami prawa tj. ustawą z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych oraz uchwałą nr 261/XL/2018 Rady Powiatu Wrzesińskiego z dnia 8 lutego 2018 r. określającą tryb udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych placówek oświatowych. Mimo utrudnionego dostępu do dokumentacji księgowo-finansowej i dokumentacji dotyczącej realizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych czynności kontrolne wykazały nieprawidłowości w rozliczeniu dotacji otrzymanej z budżetu Powiatu Wrzesińskiego w 2019 r. Poinformował, że Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Powiatu Wrzesińskiego rekomenduje uznanie skargi za niezasadną.

Projekt uchwały znajduje się w zbiorze projektów uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.0006.2021.

Radni nie podjęli dyskusji nad przedstawionym projektem uchwały.

Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przedstawionym projektem uchwały. W głosowaniu wzięło udział 18 radnych.

Uchwała nr 202/XXXI/2021 Rady Powiatu Wrzesińskiego w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Starosty Wrzesińskiego została podjęta jednomyślnie.

Wyniki imienne:

ZA (18) Janusz Balcerzak, Robert Balicki, Waldemar Bartkowiak, Małgorzata Cichacka, Jarosław Czyż, Waldemar Grzegorek, Maciej Handkiewicz, Przemysław Hirschfeld, Dionizy Jaśniewicz, Marek Kołodziejczyk, Wiesława Kowalska, Mikołaj Kubiaczyk, Marek Przyjemski, Paweł Skrzypczak, Krzysztof Strużyński, Stefan Tomczak, Henryka Waligóra, Rafał Zięty

BRAK GŁOSU (1) Grzegorz Trocha

Uchwała znajduje się w zbiorze uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.0007.2021.

 

Pkt 9.5 Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Miłosław.

Przewodniczący Rady poprosił o przedstawienie uzasadnienia do projektu uchwały Joannę Musiałkiewicz, naczelnika Wydziału Promocji, Spraw Społecznych i Sportu.

Joanna Musiałkiewicz poinformowała, że 20 kwietnia 2021 r. Powiat Wrzesiński zawarł z Gminą Miłosław umowę dotyczącą użyczenia nieruchomości położonej w Orzechowie przy ul. Topolowej z przeznaczeniem na wyremontowanie obiektu i utworzenia ponownie basenu służącego w okresie letnim mieszkańcom Powiatu Wrzesińskiego i okolicznych miejscowości. Dodała, że Gmina Miłosław zwróciła się do Powiatu Wrzesińskiego o partycypację w kosztach. Dopowiedziała, że pomoc finansowa wyniosłaby 21.140,00 zł z przeznaczeniem na pokrycie kosztów wynagrodzenia ratowników zabezpieczających bezpieczeństwo korzystającym z basenu. Zaproponowała, aby w treści uzasadnienia do projektu uchwały dokonać 2 zmian polegających na:

1) w pierwszym zdaniu uzasadnienia jest „opłacenia dwóch ratowników”, natomiast proponuje się zmienić na „opłacenia ratowników”, ponieważ może zdarzyć się sytuacja, w której będzie potrzeba zatrudnić większą liczbę ratowników;

2) proponuje się wykreślenia zdania „Po trwającym remoncie obiekt będzie udostępniony dla korzystających nieodpłatnie”.

Poinformowała, że basen jest zlokalizowany w dużej miejscowości gminy Miłosław i będzie najprawdopodobniej cieszyć się zainteresowaniem oraz przyczyni się przede wszystkim do rozszerzenia propozycji spędzania wolnego czasu dzieci i młodzieży w okresie wakacyjnym.

Projekt uchwały znajduje się w zbiorze projektów uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.0006.2021.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję i oddał głos radnemu Maciejowi Handkiewiczowi.

Maciej Handkiewicz poinformował, że w projekcie uchwały jest wpisana kwota w wysokości 21.140,00 zł, a Pani naczelnik przy omawianiu projektu uchwały wspomniała o tym, aby nie wprowadzać konkretnej kwoty w treść uchwały.

Joanna Musiałkiewicz poinformował, że nie chodzi o wprowadzanie limitu kwoty na pokrycie wynagrodzenia dla ratowników, tylko o nie ograniczanie liczby ratowników do 2. Dodała, że kwota pozostaje bez zmian.

Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przedstawionym projektem uchwały. W głosowaniu wzięło udział 18 radnych.

Uchwała nr 203/XXXI/2021 Rady Powiatu Wrzesińskiego w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Miłosław została podjęta 17 głosami „za” i 1 głosem „wstrzymującym się”.

Wyniki imienne:

ZA (17) Janusz Balcerzak, Robert Balicki, Waldemar Bartkowiak, Małgorzata Cichacka, Jarosław Czyż, Waldemar Grzegorek, Maciej Handkiewicz, Przemysław Hirschfeld, Dionizy Jaśniewicz, Marek Kołodziejczyk, Mikołaj Kubiaczyk, Marek Przyjemski, Paweł Skrzypczak, Krzysztof Strużyński, Stefan Tomczak, Henryka Waligóra, Rafał Zięty

WSTRZYMUJĘ SIĘ (1) Wiesława Kowalska

BRAK GŁOSU (1) Grzegorz Trocha

Uchwała znajduje się w zbiorze uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.0007.2021.

 

Pkt 9.6 Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej z budżetu Powiatu Wrzesińskiego dla Województwa Wielkopolskiego.

Przewodniczący Rady poprosił o przedstawienie uzasadnienia do projektu uchwały Starostę wrzesińskiego.

Starosta wrzesiński poinformował, że projekt uchwały dotyczy budowy nowego odcinka obwodnicy Wrześni, czyli od skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 432 z drogą krajową nr 15 w m. Obłaczkowo do drogi krajowej nr 92 we Wrześni. Dodał, że wspólnie z burmistrzem Miasta i Gminy Września uczestniczył w spotkaniu z wicemarszałkiem Wojciechem Jankowiakiem, aby nadać bieg sprawie związanej z przygotowaniem dokumentacji. Dopowiedział, że ustalono, iż zarówno samorząd gminy i powiatu udzielą pomocy finansowej w formie dotacji celowej na wsparcie wykonania projektu po 100.000,00 zł. Poinformował, że sporządzenie założeń projektowych wyniesie około 700.000,00 zł. Resztę kosztów pokryje samorząd województwa. Dodał, że pozostała dokumentacja i wprowadzenie tego zadania w nowej perspektywie, jako inwestycji wojewódzkiej, będzie już po stronie samorządu województwa. Dopowiedział, że marszałek zobowiązał się do skutecznego nadzorowania, aby projekt został wykonany.

Projekt uchwały znajduje się w zbiorze projektów uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.0006.2021.

Przewodniczący Rady dodał, że dnia 28 maja 2021 r. gmina Września podjęła uchwałę o udzieleniu dotacji na wsparcie wykonania dokumentacji projektowej na budowę kolejnego etapu obwodnicy Wrześni.  Otworzył dyskusję i oddał głos radnej Małgorzacie Cichackiej.

Małgorzata Cichacka zapytała, skąd będą pochodziły środki finansowe na realizację tego zadania i jaka jest realna szansa i ewentualnie kiedy rozpocznie się jego wykonanie. Zapytała, jaki byłby całkowity koszt wykonania całej dokumentacji.

Starosta wrzesiński odpowiedział, że całe przedsięwzięcie szacowane jest na kwotę w wysokości przekraczającej 100.000.000,00 zł (dokumentacja i wykonaniu ww. części obwodnicy). Poinformował, że na te moment, jest zapewnienie, że środki na zrealizowanie tej inwestycji będą pochodzić z Narodowego Programu Przebudowy Dróg. Dodał, że aby nadać sprawie bieg, należy najpierw skutecznie i w dość szybkim czasie doprowadzić do przygotowania dokumentacji. Dopowiedział, że jest już wykonany tzw. pierwotny przebieg drogi, czyli został określony teren, po którym będzie przebiegać obwodnica. Poinformował, że zostały zakończone, lub są na ukończeniu badania przyrodnicze, czyli wszystkie czynności związane z przygotowaniem decyzji środowiskowej, co jest najbardziej czasochłonne. Po ich wykonaniu staną się one integralną częścią całego procesu dokumentacyjnego i przygotowania pozwolenia na budowę. Dodał, że z zapewnienia marszałka wynika, iż jest bardzo duża szansa, aby obwodnica znalazła się w planie realizacji. Dopowiedział, że trudno stwierdzić, w którym roku to nastąpi.

Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przedstawionym projektem uchwały. W głosowaniu wzięło udział 18 radnych.

Uchwała nr 204/XXXI/2021 Rady Powiatu Wrzesińskiego w sprawie udzielenia pomocy finansowej z budżetu Powiatu Wrzesińskiego dla Województwa Wielkopolskiego została podjęta jednomyślnie.

Wyniki imienne:

ZA (18) Janusz Balcerzak, Robert Balicki, Waldemar Bartkowiak, Małgorzata Cichacka, Jarosław Czyż, Waldemar Grzegorek, Maciej Handkiewicz, Przemysław Hirschfeld, Dionizy Jaśniewicz, Marek Kołodziejczyk, Wiesława Kowalska, Mikołaj Kubiaczyk, Marek Przyjemski, Paweł Skrzypczak, Krzysztof Strużyński, Stefan Tomczak, Henryka Waligóra, Rafał Zięty

BRAK GŁOSU (1) Grzegorz Trocha

Uchwała znajduje się w zbiorze uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.0007.2021.

 

Przewodniczący Rady ogłosił o godz. 15:00 przerwę w obradach. O godz. 15:15 obrady zostały wznowione. W dalszym posiedzeniu liczba radnych nie uległa zmianie.

 

Pkt 9.7 Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2021 - 2029.

Pkt 9.8 Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Wrzesińskiego na 2021 rok.

Dionizy Jaśniewicz, starosta wrzesiński zgłosił autopoprawki do ww. projektów uchwał.

Przewodniczący Rady poprosił o przedstawienie uzasadnień do projektów uchwał Beatę Matuszewską, skarbnika powiatu.

Beata Matuszewska poinformowała, że autopoprawka do projektu uchwały budżetowej i Wieloletniej Prognozy Finansowej dotyczy pisma Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu informującego, że na podstawie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 23 grudnia 2015 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej dla Komedy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej planowane jest przekazanie dotacji w ramach Funduszu Wsparcia PSP w kwocie 10.500,00 zł na dofinansowanie zakupu 3 kompletów ubrań służbowych nowego typu oraz 5 par obuwia służbowego na potrzeby Komendy.

Beata Matuszewska dodała, że dochody budżetowe zwiększa się o kwotę 141.458,00 zł:

1) zwiększa się plan z tytułu sprzedaży złomu po wymianie kaloryferów w budynku dydaktycznym w Bierzglinku o kwotę 998,00 zł - realizowane przez Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących we Wrześni;

2) zwiększa się plan z tytułu zwrotu kosztów za 2020 r. za zużyte przez Bursę Międzyszkolną we Wrześni energię, wodę i gaz o kwotę 17.521,00 zł - realizowane przez Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących we Wrześni;

3) zwiększa się plan z tytułu zwrotu kosztów przeprowadzenia egzaminów zawodowych z OKE o kwotę 1.339,00 zł - realizowane przez Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących we Wrześni;

4) zwiększa się plan z tytułu uzyskania dofinansowania od Ministra Obrony Narodowej na realizację zadania pn.: „Strzelnica w powiecie” - utworzenie wirtualnej strzelnicy w powiecie wrzesińskim o kwotę 120.000,00 zł;

5) zwiększą się plan w związku z wpływami z otrzymanych spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej o kwotę 1.300,00 zł, w Domu Pomocy Społecznej we Wrześni;

6) zwiększa się plan w związku z wpływami wynagrodzenia płatnika za terminową wpłatę podatku o kwotę 300,00 zł w Domu Pomocy Społecznej we Wrześni.

Wydatki budżetowe zwiększa się o kwotę 670.098,00 zł, z tego dla:

1) Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących we Wrześni zwiększony został plan o kwotę 26.358,00 zł na uzupełnienie środków na zakup materiałów do napraw, materiałów niezbędnych do przeprowadzenia egzaminów zawodowych oraz na zakup paliwa gazowego, materiałów budowlanych i malarskich;

2) Powiatowego Urzędu Pracy we Wrześni zwiększa się plan o kwotę 3.038,00 zł na wypłatę nagrody jubileuszowej;

3) Zespołu Szkół Politechnicznych we Wrześni zwiększą się plan o kwotę 127.000,00 zł na realizację zadania pn.: „Modernizacja budynku Zespołu Szkół Politechnicznych” - stary budynek;

4) Liceum Ogólnokształcącego we Wrześni zwiększą się plan o kwotę 10.200,00 zł na naprawę dachu na sali gimnastycznej;

5) Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 we Wrześni zwiększą się plan o kwotę 41.364,00 zł na zakup części zamiennych do sprzętu komputerowego oraz na opłaty za zużycie energii cieplnej;

6) Domu Pomocy Społecznej we Wrześni zwiększą się plan o kwotę 1.600,00 zł na zakup artykułów do terapii zajęciowych i wyposażenia do rehabilitacji zgodnie z wolą darczyńców;

7) Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Wrześni zwiększa się plan o kwotę:

a) 500,00 zł na dofinansowanie do wypoczynku poza miejscem zamieszkania dziecka,

b) 1.324,00 zł na wypłatę dodatkowego wynagrodzenia rocznego uprawnionym członkom rodziny zmarłego pracownika;

8) Starostwa Powiatowego we Wrześni zwiększą się plan o kwotę:

a) 210. 000,00 zł na realizację zadania pn.: „Budowa boisk przy Zespole Szkół Zawodowych nr 2 we Wrześni”,

b) 79.000,00 zł na zadanie majątkowe pn.: „Przebudowa infrastruktury tworzącej kopie bezpieczeństwa” w kwocie 60.000,00 zł oraz na usługi tłumaczeń Polskiego Języka Migowego w kwocie 19.000,00 zł,

c) 120.000,00 zł na realizację zadania majątkowego pn.: „Strzelnica w powiecie” - utworzenie wirtualnej strzelnicy w powiecie wrzesińskim. Powiat uzyskał dofinansowanie od Ministra Obrony Narodowej;

9) udziela się dotacji w kwocie 21.140,00 zł na pomoc finansową dla Gminy Miłosław na realizację pozostałych zadań w zakresie kultury fizycznej;

10) udziela się dotacji w kwocie 100.000,00 zł na pomoc finansową dla Województwa Wielkopolskiego na dofinansowanie „Opracowania koncepcji projektowej wraz z decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy nowego odcinka drogi od skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 432 z drogą krajową nr 15 do drogi krajowej nr 92”;

11) Zespołu Szkół Specjalnych we Wrześni zwiększa się plan o kwotę:

a) 5.766,00 zł na wypłatę odprawy emerytalnej,

b) 17.300,00 zł na wypłatę odprawy emerytalnej;

12) zmniejsza się rezerwę o kwotę 104.992,00 zł.

Beata Matuszewska poinformowała, że w wykazie przedsięwzięć do Wieloletniej Prognozy Finansowej w przedsięwzięciu pn.: „Budowa boisk przy Zespole Szkół Zawodowych nr 2 we Wrześni” zwiększa się łączne planowane nakłady finansowe o kwotę 210.000,00 zł.

Projekty uchwał znajdują się w zbiorze projektów uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.0006.2021.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję i oddał głos rademu Maciejowi Handkiewiczowi.

Maciej Handkiewicz poinformował, że uchwała budżetowa na 2021 r. przyjęta przez Radę Powiatu Wrzesińskiego w grudniu 2020 r. przewidywała deficyt dopuszczalny maksymalnie na kwotę 1.556.000,00 zł. Dodał, że natomiast, w tej chwili, przewiduje się zwiększenie deficytu do kwoty 5.400.000,00 zł, czyli więcej o około 4.000.000,00 zł, który ma być finansowany pożyczkami i kredytami. Natomiast za tym nie idzie zmiana upoważnienia dla Zarządu Powiatu. Zapytał, czy jest to prawidłowe pod względem finansowym, ponieważ zgodnie z uchwałą budżetową Zarząd Powiatu jest upoważniony do zaciągania kredytów i pożyczek w kwocie do 5.000.000,00 zł. Dodał, że dopuszcza się zadłużenie w kwocie 5.400.000,00 zł, a Zarząd Powiatu nie ma upoważnienia od Rady Powiatu do takiego zadłużenia.

Beata Matuszewska odpowiedziała, że według uchwały budżetowej z grudnia 2020 r. Zarząd Powiatu jest upoważniony do kwoty 5.495.178,92 zł na finansowanie. Dodała, że deficyt jest zupełnie czymś innym niż pożyczka. Dopowiedziała, że deficyt to różnica między dochodami, a wydatkami.

Maciej Handkiewicz zapytał, czy Rada Powiatu nie powinna zwiększyć upoważnienia dla Zarządu Powiatu do zaciągania kredytów i pożyczek, jeśli planuje zwiększyć się deficyt.

Beata Matuszewska odpowiedziała, że w żadnym z dokumentów od początku roku nie było żadnej zmiany dotyczącej kredytów. Poinformowała, że są to wolne środki, które pozostały na rachunku bankowym i Powiat posiada te środki finansowe i nie zwiększa wysokości kredytu. Od początku roku, na żadnej z sesji Rady Powiatu Wrzesińskiego nie zwiększano kredytu. Dodała, że Rada Powiatu upoważnia tylko Zarząd Powiatu do zaciągania kredytów, a wolne środki, które są ujęte np. w dzisiejszym projekcie uchwały budżetowej w kwocie 518.000,00 zł zwiększają tylko deficyt.

Maciej Handkiewicz zapytał, czy odpowiedź na jego pytanie jest taka, że Rada Powiatu nie musi zwiększać upoważnienia dla Zarządu Powiatu.

Beata Matuszewska odpowiedziała, że Rada Powiatu nie musi zwiększać upoważnienia dla Zarządu Powiatu. Dodała, że takiego zwiększenia dokonanoby w przypadku, kiedy uchwała dotyczyłaby kredytu.

Maciej Handkiewicz zapytał, czy w takim razie deficyt będzie pokrywany z innych źródeł. Dodał, że ważne jest aby uchwała była precyzyjna, a znajduje się w niej zapis, iż deficyt ma być sfinansowany kredytami i pożyczkami. Zapytał, czy nie należy dokonać zmian w tym zapisie.

Beata Matuszewska poinformowała, że deficyt jest nadal mniejszy niż kredyt, który Powiat planuje zaciągnąć, więc nie ma potrzeby dokonywania jakichkolwiek zmian. Dodała, że deficyt jest na kwotę 5.404.205,35 zł i zostanie sfinansowany przychodami z tytułu kredytów i pożyczek na rynku krajowym. W postanowieniu uchwały z grudnia 2020 r. uchwalającej budżet na 2021 r., kwota jaka jest zapisana to 5.495.178,92 zł. Dopowiedziała, że nie należy dokonywać żadnych poprawek.

Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przyjęciem autopoprawki do projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2021 – 2029. W głosowaniu wzięło udział 18 radnych. 

Autopoprawka do ww. projektu uchwały Rady została przyjęta 13 głosami „za” i 5 głosami „wstrzymującymi się”.

Wyniki imienne:

ZA (13) Janusz Balcerzak, Robert Balicki, Waldemar Bartkowiak, Jarosław Czyż, Waldemar Grzegorek, Dionizy Jaśniewicz, Mikołaj Kubiaczyk, Marek Przyjemski, Paweł Skrzypczak, Krzysztof Strużyński, Stefan Tomczak, Henryka Waligóra, Rafał Zięty

WSTRZYMUJĘ SIĘ (5) Małgorzata Cichacka, Maciej Handkiewicz, Przemysław Hirschfeld, Marek Kołodziejczyk, Wiesława Kowalska

BRAK GŁOSU (1) Grzegorz Trocha

 

Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2021 – 2029 wraz z przyjętą autopoprawką. W głosowaniu wzięło udział 18 radnych.

Uchwała nr 205/XXXI/2021 Rady Powiatu Wrzesińskiego zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2021 - 2029 została podjęta 13 głosami „za” i 5 głosami „wstrzymującymi się”.

Wyniki imienne:

ZA (13) Janusz Balcerzak, Robert Balicki, Waldemar Bartkowiak, Jarosław Czyż, Waldemar Grzegorek, Dionizy Jaśniewicz, Mikołaj Kubiaczyk, Marek Przyjemski, Paweł Skrzypczak, Krzysztof Strużyński, Stefan Tomczak, Henryka Waligóra, Rafał Zięty

WSTRZYMUJĘ SIĘ (5) Małgorzata Cichacka, Maciej Handkiewicz, Przemysław Hirschfeld, Marek Kołodziejczyk, Wiesława Kowalska

BRAK GŁOSU (1) Grzegorz Trocha

Uchwała znajduje się w zbiorze uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.0007.2021.

 

Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przyjęciem autopoprawki do projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Wrzesińskiego na 2021 rok. W głosowaniu wzięło udział 18 radnych. 

Autopoprawka do ww. projektu uchwały Rady została przyjęta 13 głosami „za” i 5 głosami „wstrzymującymi się”.

Wyniki imienne:

ZA (13) Janusz Balcerzak, Robert Balicki, Waldemar Bartkowiak, Jarosław Czyż, Waldemar Grzegorek, Dionizy Jaśniewicz, Mikołaj Kubiaczyk, Marek Przyjemski, Paweł Skrzypczak, Krzysztof Strużyński, Stefan Tomczak, Henryka Waligóra, Rafał Zięty

WSTRZYMUJĘ SIĘ (5) Małgorzata Cichacka, Maciej Handkiewicz, Przemysław Hirschfeld, Marek Kołodziejczyk, Wiesława Kowalska

BRAK GŁOSU (1) Grzegorz Trocha

 

Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Wrzesińskiego na 2021 rok. W głosowaniu wzięło udział 18 radnych.

Uchwała nr 206/XXXI/2021 Rady Powiatu Wrzesińskiego w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Wrzesińskiego na 2021 rok została podjęta 13 głosami „za” i 5 głosami „wstrzymującymi się”.

Wyniki imienne:

ZA (13) Janusz Balcerzak, Robert Balicki, Waldemar Bartkowiak, Jarosław Czyż, Waldemar Grzegorek, Dionizy Jaśniewicz, Mikołaj Kubiaczyk, Marek Przyjemski, Paweł Skrzypczak, Krzysztof Strużyński, Stefan Tomczak, Henryka Waligóra, Rafał Zięty

WSTRZYMUJĘ SIĘ (5) Małgorzata Cichacka, Maciej Handkiewicz, Przemysław Hirschfeld, Marek Kołodziejczyk, Wiesława Kowalska

BRAK GŁOSU (1) Grzegorz Trocha

Uchwała znajduje się w  zbiorze uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SOR.0007.2021.

 

Pkt 10 Interpelacje i zapytania radnych.

Przewodniczący Rady poinformował, że zgodnie z art. 21 ust. 12 ustawy o samorządzie powiatowym i § 46 ust. 2 Statutu Powiatu Wrzesińskiego Interpelacje, jak i również zapytania składane są w formie pisemnej na ręce przewodniczącego Rady, przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację staroście. Odpowiedź na złożone interpelacje i zapytania zostaje udzielana w ustawowym terminie (14 dni). Dodał, że dnia 23 czerwca 2021 r. wpłynęły 2 interpelacje radnej Małgorzaty Cichackiej w sprawie:

1) przesłania udzielonej odpowiedzi na jej interpelację, którą złożyła 6 lipca 2017 r.;

2) złożonych petycji i wniosków do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji dotyczących budowy, przebudowy lub naprawy dróg i chodników m.in. drogi w Marzeninie.

 

Pkt 11 Wnioski i oświadczenia radnych.

Przewodniczący Rady oddał głos Beacie Matuszewskiej, skarbnikowi powiatu.

Beata Matuszewska poinformowała, że w jednym z numerów „Wiadomości Wrzesińskich” pojawił się artykuł, w którym wypowiadała się radna Wiesława Kowalska na temat gazety pn.: „Wspólnota” i rankingu „nadwyżki operacyjnej netto”, który został opublikowany 27 kwietnia 2021 r. W treści artykułu znajdowała się informacja, że Powiat Wrzesiński jest na 298 miejscu, czyli 17 miejscu od końca. Autor wypowiedzi nie podał dokładnie, co wziął pod uwagę. Dodała, że nie można patrzeć na budżet, tylko jako na jedną kwotę. Dopowiedziała, że nadwyżka operacyjna to dochody bieżące umniejszone o wydatki bieżące. Autor tekstu wspomniał również o umniejszeniu spłat rat kapitałowych, które Powiat Wrzesiński miał do spłacenia w 2019 r. w kwocie 11.664.331,64 zł. Poinformowała, że około 9.000.000,00 zł z tego, to było tylko i wyłącznie na prefinansowanie, czyli nie wchodziło to w kwotę długu. Dodała, że redakcja nie skontaktowała się z nią w celu wytłumaczenia zawartych informacji w rankingu, skąd pochodziły umieszczone dane. Dopowiedziała, że próbowała się z nimi skontaktować w celu wyjaśnienia. Poinformowała, że kolejny ranking pochodził z 20 stycznia 2000 r. i dotyczył „zmian zadłużenia samorządów”, w którym Powiat Wrzesiński zajął 288 miejsce na 314. W rankingu tym mowa o zadłużeniu i porównaniu zadłużenia w latach 2014-2017. Dodała, że w tych latach zadłużenie Powiatu Wrzesińskiego spadło o 11,67%, z czego wynika, iż między 2014 a 2017 rokiem tempo zadłużenia nam spadło. Dopowiedziała, że na pierwszym miejscu tego rankingu jest Powiat Gorzowski, którego wzrost zadłużenia w latach 2014-2017 wzrósł 61,33%, a Powiat Wrzesiński według obliczeń spadł do 1,67%. Poinformowała, że na dziś według aktualnej uchwały Powiatu Gorzowskiego, jego zadłużenie wynosi ponad 60.000.000,00 zł przy dochodach 90.000.000,00 zł, natomiast Powiat Wrzesiński ma zadłużenie na poziomie 28.000.000,00 zł przy dochodach 109.000.000,00 zł. Dodała, że kolejny ranking dotyczył „bogactwa samorządów” i został opublikowany 28 lipca 2020 r. Dopowiedziała, że według rankingu Powiat Wrzesiński jest bogatym powiatem, a to dlatego, że z dochodów zdjęto wszystkie wydatki majątkowe i znalazł się na 124 miejscu z 314. Poinformowała, że 8 października 2020 r. opublikowano ranking „liderzy inwestycji”, według którego Powiat Wrzesiński w 2017 r. był na 298 miejscu, a w 2018 r. na 27 miejscu, a w 2019 r. był na 5 miejscu. Dodała, jak do tych danych ma się nadwyżka operacyjna. Poinformowała, że 15 października 2020 r. wydano ranking dotyczący „pozyskania funduszy europejskich”, w którym Powiat Wrzesiński był na 10 miejscu. Dopowiedziała, że 9 czerwca 2021 r. opublikowano ranking „ zmian dochodów własnych jednostek samorządu w 2020 r.”. Poinformowała, że Powiat Wrzesiński w tym rankingu zajął 91 miejsce, bo według autora rankingu dochody z PIT-ów i CIT-ów wpłynęły mniejsze o 5,30%, ale też w rankingu są takie powiaty np. na 314 miejscu, ze wzrostem o 169,13%, a na 1 miejscu jest powiat, który ma -22,84%. Dodała, że jest to krzywdzące, ponieważ jeśli ktoś nie zna się na budżecie, to może warto czasem odpuścić. Dopowiedziała, że zawsze służy pomocą i postara się wytłumaczyć niejasności.

Przewodniczący Rady udzielił głosu radnej Wiesławie Kowalskiej.

Wiesława Kowalska poinformowała, że dług jest wzrastający. Zapytała, czy w styczniu 2021 r. był on mniejszy niż w grudniu 2020 r. Dodała, że nie możemy mówić innym powiatom, że nie inwestują. Dodała, że Pani Skarbnik bardzo wybiórczo potraktowała przedstawione informacje, ponieważ na ten temat można byłoby przeprowadzić debatę. Dopowiedziała, że przyjęła się taka praktyka, iż robi się m.in. właśnie takie podsumowania bez wcześniejszego uprzedzenia. Poinformowała, że jeśli chodzi o dobry stan i bogactwo Powiatu Wrzesińskiego, jak to Pani Skarbnik określiła, to dlaczego główne spłaty długów przeniesiono na lata po zakończeniu obecnej kadencji. Dodała, że nie mam nic przeciwko temu, aby dopytać i zapytać specjalistów w danej dziedzinie. Dopowiedziała, że kiedyś Pani Skarbnik zaproponowała możliwość zorganizowania szkolenia w zakresie finansowym dla radnych. Poinformowała, że gazety, w których przedstawiono dane były publiczne, ekonomiczne, a zawarte w nich informacje są podawane przez naukowców. Dodała, że mimo bogactwa, długi Powiatu Wrzesińskiego rosną. Zastanawia się, czy w 2020 r., jeśli chodzi o inwestycje, Powiat Wrzesiński ma się czym specjalnym wykazać, oprócz tego co wpłynęło z budżetu państwa. Zapytała, czy Powiat Wrzesiński jest faktycznie tak bogatym powiatem, że może pozwolić sobie na różne rzeczy. Zapytała, dlaczego nie prowadzi się wspólnych rozmów na temat planowanych inwestycji. Dlaczego problemy szpitala są poruszane tylko w gronie członków jednej komisji, a nie przed wszystkimi radnymi. Dlaczego jest tyle tajemnic finansowych. Dlaczego na początku kadencji, przedstawiono bardzo dramatyczny stan budżetu, który był praktycznie na minusie, natomiast nie przedstawiono żadnego programu naprawczego. Poinformowała, że jeśli gazeta powołuje się na naukowców, którzy wyliczyli dane w skali kraju, to należy to przyjąć za prawdę. Dodała, że należy zatem założyć, iż w gazecie samorządowej podano prawidłowe dane. Jeśli natomiast nie, to Pani Skarbnik może zwrócić się do redakcji o sprostowanie informacji.

Beata Matuszewska poinformowała, że zaproponowała na jednym z posiedzeń Rady, iż jeśli radni wyrażą chęć udziału w szkoleniu, to takie z chęcią przeprowadzi. Podsumowując, powiedziała, że zgadza się z tym co zostało napisane, jednak nie zna podstaw wyliczenia danych znajdujących się w artykule. Dodała, że podjęła się wyszukania wszystkich rankingów, które zostały opublikowane na stronie internetowej „Wspólnoty”, która to wydała rankingi i nie ma dla niej znaczenia kto jest autorem tekstów. Dopowiedziała, że artykuły są udostępniane publicznie i powinny być prawidłowe i dokładnie wyjaśnione.

 

Pkt 12 Zamknięcie obrad.

Przewodniczący Rady zamknął o godz.15:45 XXXI sesję Rady Powiatu Wrzesińskiego VI kadencji.

Na tym protokół został zakończony. Protokół został podpisany po przyjęciu jego treści przez Radę.

 

Przewodniczący Rady

/-/ Marek Przyjemski

 

 

 

Protokołowała:

Marta Mittmann, inspektor Wydziału Organizacyjnego

drukuj (Protokół nr XXXI / 2021)

  • autor lub odpowiedzialny za treść: Marek Przyjemski
  • opublikował: Marta Mittmann
    data publikacji: 2021-09-01 11:30
  • zmodyfikował: Marta Mittmann
    ostatnia modyfikacja: 2021-10-12 13:30

« wstecz

Adres

Starostwo Powiatowe we Wrześni

ul. Chopina 10
62-300 Września

Kontakt

Dane kontaktowe

tel. +48 61 640 44 44
fax +48 61 640 20 51

e-mail: starostwo@wrzesnia.powiat.pl

Godziny

Godziny urzędowania

Poniedziałek       8:00 – 16:00

Wtorek - piątek  7:00 – 15:00

Standardy i wytyczne

Stopka strony

w górę
Ułatwienia dostępu        Przeczytaj deklarację dostępności
Rozmiar czcionki
Wersja o wysokim poziomie kontrastu
Przełącz się na widok strony o wysokim kontraście.
Powrót do domyślnej wersji strony zawsze po wybraniu linku "Graficzna wersja strony" znajdującego się w górnej części witryny.