PROTOKÓŁ NR XXVIII / 2021
Z SESJI RADY POWIATU WRZESIŃSKIEGO
z dnia 12 lutego 2021 r.
Pkt 1 Otwarcie sesji Rady Powiatu i stwierdzenie prawomocności obrad.
Marek Przyjemski, przewodniczący Rady otworzył o godz. 14:00 XXVIII sesję Rady Powiatu Wrzesińskiego VI kadencji, która ze względu na sytuację epidemiczną odbyła się w trybie zdalnym. Poinformował, że zgodnie z art. 15 ust. 1a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 920) obrady Rady Powiatu Wrzesińskiego VI kadencji są transmitowane i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Na podstawie elektronicznego potwierdzania obecności przewodniczący Rady stwierdził, że w posiedzeniu uczestniczyło 19 radnych, co wobec ustawowego składu Rady stanowiło quorum do podejmowania uchwał objętych porządkiem obrad. Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Pkt 2 Przyjęcie protokołów z XXV, XXVI i XXVII sesji Rady Powiatu.
Przewodniczący Rady poinformował, że protokoły z poprzednich sesji Rady zostały sporządzone w statutowym terminie. Protokoły zostały przesłane radnym. Dodał, że zgodnie z § 42 Statutu Powiatu Wrzesińskiego: „Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu na ręce przewodniczącego Rady w formie pisemnej nie później niż do dnia poprzedzającego następną sesję. W przypadku wniesienia poprawek i uzupełnień protokół z poprzedniej sesji zostaje przyjęty po ich akceptacji przez Radę”. W związku z brakiem poprawek i uzupełnień do protokołów, stwierdził przyjęcie protokołów z XXV i XXVI i XXVII sesji Rady Powiatu Wrzesińskiego.
Pkt 3 Przedstawienie projektu porządku obrad.
Przewodniczący Rady poinformował, że projekt porządku obrad został przedłożony z materiałami na sesję Rady. Zapytał, czy radni chcą wnieść zmiany do treści proponowanego porządku posiedzenia. Proponowany porządek obrad stanowi załącznik nr 2 do protokołu.
Członkowie Rady jednomyślnie przyjęli treść proponowanego porządku obrad.
Przewodniczący Rady poinformował, że w pkt 7 Wnioski i oświadczenia radnych zostaną przedstawione tematy dotyczące:
Pkt 4.1 Przedstawienie informacji przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
Przewodniczący Rady zapoznał radnych z terminami odbytych posiedzeń oraz pismami, które wpłynęły do Biura Rady w okresie międzysesyjnym od 18 grudnia 2020 r. do 12 lutego 2021 r. Informacja stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Przewodniczący Rady poinformował, że dziś wpłynęły 2 interpelacje radnego Przemysława Hirschfelda oraz interpelacja radnych: Grzegorza Trochy i Jarosława Czyża. Dodał, że wszystkie interpelacje dotyczą Szpitala Powiatowego we Wrześni.
Radni nie podjęli dyskusji nad przedstawioną informacją.
Pkt 4.2 Przedstawienie sprawozdania przewodniczącego Zarządu z prac Zarządu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał podjętych na XXV, XXVI i XXVII sesji Rady.
Dionizy Jaśniewicz, starosta wrzesiński przedstawił sprawozdanie z prac Zarządu w okresie międzysesyjnym i z wykonania uchwał Rady podjętych na XXV, XXVI i XXVII sesji Rady Powiatu. Sprawozdanie stanowi załącznik nr 4 do protokołu.
Przewodniczący Rady udzielił głosu radnej Małgorzacie Cichackiej.
Małgorzata Cichacka zapytała, w jakiej miejscowości miałaby znajdować się stacja bazowa telefonii komórkowej.
Starosta wrzesiński odpowiedział, że stacja bazowa telefonii komórkowej miałaby znajdować się w Bierzglinku.
Pkt 4.3 Przedstawienie sprawozdania Starosty Wrzesińskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2020 rok.
Przewodniczący Rady poinformował, że sprawozdanie Starosty Wrzesińskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2020 r. zostało przekazane radnym w ustawowym terminie do dnia 31 stycznia (przekazane radnym dnia 26 stycznia 2021 r.).
Informacja znajduje się w Referacie Kontroli, Obsługi Rady i Zarządu pod symbolem klasyfikacyjnym SOR.0004.21.2020.
Przewodniczący Rady udzielił głosu radnej Małgorzacie Cichackiej.
Małgorzata Cichacka poinformowała, że w sprawozdaniu z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku wspomniano o zasadach standardów odśnieżania dla poszczególnych dróg powiatowych, które zostały opracowane w oparciu o pomiar natężenia ruchu. Poprosiła o rozszerzenie informacji m.in. na czym polegają standardy odśnieżania, czy wszystkie drogi są równo odśnieżane i czy przy odśnieżaniu dzieli się drogi na ważne i ważniejsze.
Starosta wrzesiński odpowiedział, że informacja zostanie przedstawiona w punkcie 7 Wnioski i oświadczenia radnych.
Pkt 4.4 Przedstawienie sprawozdań z działalności komisji stałych Rady Powiatu Wrzesińskiego za 2020 rok.
Przewodniczący Rady poinformował, że zgodnie z § 101 ust. 2, § 95 i § 85 Statutu Powiatu Wrzesińskiego komisje przedstawiają Radzie do 31 stycznia sprawozdania ze swojej działalności w roku poprzednim. Dodał, że sprawozdania zostały przesłane radnym 28 stycznia 2021 r.
Sprawozdania komisji znajdują się w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.0012.1.2021.
Radni nie podjęli dyskusji nad przedstawionym sprawozdaniem.
Pkt 5.1 Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej wezwania do podjęcia uchwały Rady.
Przewodniczący Rady poprosił o przedstawienie uzasadnienia do projektu uchwały Mikołaja Kubiaczyka, przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.
Mikołaj Kubiaczyk poinformował, że dnia 15 grudnia 2020 r., do Rady Powiatu Wrzesińskiego, wpłynęła petycja zawierająca wezwanie do podjęcia przez Radę uchwały o treści: „Zgodnie z artykułem 32 Konstytucji RP wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny. W związku z powyższym za niedopuszczalne uważamy jakiekolwiek działania władz międzynarodowych, krajowych czy lokalnych wykluczające społecznie mieszkańców powiatu wrzesińskiego z powodów rasowych, religijnych, medycznych czy sanitarnych. Przez działania rozumiemy regulacje prawne, a także wywieranie medialnej czy społecznej presji na urzędników czy funkcjonariuszy, przedsiębiorców, lokalne społeczności czy wspólnoty wyznaniowe, zachęcające do jakiejkolwiek formy segregacji mieszkańców powiatu wrzesińskiego. Jednocześnie przed rozpoczęciem zapowiadanych przez Rząd RP masowych szczepień na chorobę COV1D-19 wywołaną przez wirus SARS-CoV-2, planowanych od 2021 r., których eksperymentalnymi biorcami mają być także mieszkańcy powiatu wrzesińskiego, uznajemy za zasadne i nieodzowne, by Rząd RP uzyskał pisemne gwarancje ze strony producentów szczepionek, że w przypadku jakichkolwiek powikłań są oni gotowi przyjąć i ponieść wszelkie koszta prawne i finansowe wystąpienia niepożądanych odczynów poszczepiennych. Stanowisko to uzasadniamy artykułem 39 Konstytucji RP zabraniającej poddawania obywateli eksperymentom naukowym, w tym medycznym, bez dobrowolnie wyrażonej zgody”. Dodał, że zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym Rada Powiatu rozpatruje petycje składane przez obywateli przy pomocy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji. Dopowiedział, że w związku z powyższym, stosownie do kompetencji wynikających z art. 14 ust. 3 przywołanej ustawy, przewodniczący Rady przekazał komisji petycję do rozpatrzenia. Poinformował, że Komisja Skarg, Wniosków i Petycji na posiedzeniu w dniu 13 stycznia 2021 r. przeprowadziła postępowanie wyjaśniające i ustaliła, że:
1)przedmiotem petycji jest żądanie podjęcia przez Radę Powiatu Wrzesińskiego uchwały o treści przywołanej na wstępie;
2) przedmiot petycji nie mieści się w zakresie zadań i kompetencji jej adresata, które zostały określone w art. 12 ustawy o samorządzie powiatowym.
Dodał, że Komisja Skarg, Wniosków i Petycji rekomenduje uznanie za niezasadną petycji dotyczącej wezwania do podjęcia uchwały Rady. Dopowiedział, że Rada Powiatu Wrzesińskiego nie posiada wiedzy o „regulacjach prawnych”, „wywieraniu presji” czy „poddawaniu obywateli eksperymentom naukowym” wskazanych w proponowanym projekcie uchwały. Poinformował, że z uwagi na powyższe Rada Powiatu Wrzesińskiego nie czuje się właściwa do rozstrzygania w zakresie przedmiotowym spraw poruszonych w petycji.
Projekt uchwały znajduje się w zbiorze projektów uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.0006.2021.
Radni nie podjęli dyskusji nad przedstawionym projektem uchwały.
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przedstawionym projektem uchwały. W głosowaniu wzięło udział 19 radnych.
Uchwała nr 185/XXVIII/2021 Rady Powiatu Wrzesińskiego w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej wezwania do podjęcia uchwały Rady została podjęta 18 głosami „za” i 1 głosem „przeciw”.
Wyniki imienne:
ZA (18) Janusz Balcerzak, Robert Balicki, Waldemar Bartkowiak, Małgorzata Cichacka, Waldemar Grzegorek, Maciej Handkiewicz, Przemysław Hirschfeld, Dionizy Jaśniewicz, Marek Kołodziejczyk, Wiesława Kowalska, Mikołaj Kubiaczyk, Marek Przyjemski, Paweł Skrzypczak, Krzysztof Strużyński, Stefan Tomczak, Grzegorz Trocha, Henryka Waligóra, Rafał Zięty
PRZECIW (1) Jarosław Czyż
Uchwała znajduje się w zbiorze uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.0007.2021.
Pkt 5.2 Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2021 - 2029.
Pkt 5.3 Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Wrzesińskiego na 2021 rok.
Przewodniczący Rady oddał głos Staroście Wrzesińskiemu.
Dionizy Jaśniewicz, starosta wrzesiński zgłosił autopoprawki do ww. projektów uchwał.
Przewodniczący Rady poprosił o przedstawienie uzasadnień do projektów uchwał Beatę Matuszewską, skarbnika powiatu.
Beata Matuszewska poinformowała, że autopoprawki do Wieloletniej Prognozy Finansowej i uchwały budżetowej dotyczą:
1) wprowadzenia po stronie dochodów budżetowych kwoty w wysokości 415.469,49 zł z tytułu odszkodowania za zalanie w budynku Zespołu Szkół Politechnicznych we Wrześni. Całkowita planowana wartość zadania wynosi 2.122.232,00 zł. Na zadanie otrzymano odszkodowanie w kwocie 500.000,00 zł, z czego w 2020 r. kwotę 84.530,51 zł, a w 2021 r. kwotę 415.469,49 zł. Na razie otrzymano częściowe odszkodowanie, ponieważ zgodnie z decyzją ubezpieczyciela, całkowite rozliczenie nastąpi dopiero po otrzymaniu faktur za naprawę wraz z kosztorysami z podziałem na materiały i roboczogodziny;
2) zwiększenia planu wydatków o kwotę 10.213,00 zł w związku z zawarciem nowego porozumienia dotyczącego pobytu małoletniego dziecka w spokrewnionej rodzinie zastępczej. Małoletnia z dniem 1 listopada 2020 r. zmieniła miejsce zamieszkania z powiatu wrzesińskiego na powiat słupecki. Powiat Wrzesiński, jako właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem go w rodzinie zastępczej jest zobowiązany do ponoszenia wydatków na jego utrzymanie w wysokości świadczeń przyznanych decyzjami administracyjnymi. W związku z powyższym niezbędne będzie pokrycie kosztów za okres od 01.11.2020 r. do 31.12.2020 r. na poziomie 1.388,00 zł oraz w okresie od 01.01.2021 r. do 31.12.2021 r. w kwocie 8.825,00 zł miesięcznie na jedno dziecko (w tym uwzględniono środki na wypoczynek w kwocie 500,00 zł). W związku ze zmianą średniego miesięcznego kosztu utrzymania małoletniego dziecka w placówce opiekuńczo - wychowawczej tj. w Domu dla Dzieci i Młodzieży „Szansa” w Kosewie nastąpiła konieczność zwiększenia środków o kwotę 35.750,00 zł.
Beata Matuszewska poinformowała, że dochody budżetowe zwiększa się o kwotę 257.186,65 zł, natomiast wydatki budżetowe zwiększa się o kwotę 922.825,25 zł z tytułu:
1) zmiany harmonogramu realizacji projektu pn.: „Rozwój szkolnictwa zawodowego na terenie powiatu wrzesińskiego – stawiamy na kształcenie fachowców!”
a) dochody zwiększa się o kwotę 940.942,95 zł;
b) wydatki zwiększa się o kwotę 1.175.292,06 zł dla:
Różnica między dochodami, a wydatkami - są to środki, które zostały na rachunku bankowym z 2020 r.
2) zmiany harmonogramu realizacji projektu pn.: „Nauka – to lubię” – kompleksowy program rozwojowy szkół ponadgimnazjalnych oraz szkoły specjalne na terenie powiatu wrzesińskiego”:
a) dochody zwiększa się o kwotę 133.597,00 zł;
b) wydatki zwiększa się o kwotę 264.570,63 zł dla:
Różnica między dochodami, a wydatkami - są to środki, które zostały na rachunku bankowym z 2020 r.
3) zmiany harmonogramu realizacji projektu pn.: „Cyfryzacja geodezyjnych rejestrów publicznych Powiatu Wrzesińskiego”:
a) dochody zmniejsza się o kwotę 823.061,80 zł;
b) wydatki zmniejsza się o kwotę 968.308,00 zł (kwota dofinansowania – 823.061,80 zł, wkład własny – 145.246,20 zł).
Wszystkie zadania, które zostały założone zostaną w 100% zrealizowane. Okazało się, że kwoty znacznie się zmniejszyły co do szacowanych wartości projektu. Skierowano pismo do Urzędu Marszałkowskiego o rozszerzenie zadania z prośbą o zatrzymanie całej kwoty dofinansowania, niestety Urząd nie wyraził zgody, a zatem istnieje konieczność zwrotu niewykorzystanych kwot.
Dodała, że oprócz ww. zmian harmonogramów realizacji projektów dokonuje się:
1) zwiększenia planu dochodów Starostwa Powiatowego we Wrześni i planu wydatków Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Wrześni o kwotę 4.312,50 zł w związku z realizacją Modułu III programu „Pomoc osobom niepełnosprawnym w wyniku żywiołu lub sytuacji kryzysowych wywołanych chorobami zakaźnymi” – PFRON. Program przewiduje koszty związane z obsługą do 2,5% środków przekazanych Samorządowi na realizację zadania;
2) zwiększa się plan dochodów i wydatków w Starostwie Powiatowym we Wrześni o kwotę 1.396,00 zł z tytułu odszkodowania za uszkodzenie przez nieznanego sprawcę bariery ochronnej, znajdującej się w pasie drogowym drogi powiatowej nr 2933P w miejscowości Stępocin. Środki te zostaną przeznaczone na naprawę szkody;
3) zwiększa się plan wydatków dla Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących we Wrześni o kwotę 1.992,00 zł na zabezpieczenie wkładu własnego na zakup wyposażenia i umundurowania. W budżecie zabezpieczono już kwotę 5.400,00 zł. Łączny wkład własny po zmianie wynosić będzie 7.392,00 zł i stanowi 20%. Całkowita wartość zadania wynosi 36.960,00 zł, w tym 29.568,00 zł stanowi dotacja do pozyskania z Ministerstwa Obrony Narodowej;
4) zwiększa się plan wydatków dla Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących we Wrześni o kwotę 1.420,00 zł na indywidualne nauczanie ucznia;
5) zwiększa się plan o wydatków dla Starostwa Powiatowego we Wrześni o kwotę 1.150,00 zł na opłaty na rzecz budżetów jednostek samorządu terytorialnego (wzrost opłat za wywóz nieczystości stałych z 22,00 zł do 28,00 zł od 1 lutego 2021 r.);
6) zwiększa się plan wydatków dla Starostwa Powiatowego we Wrześni o kwotę 562,06 zł na zadanie majątkowe pn.: „Wyposażenie środowisk informatycznych wojewódzkich, powiatowych i miejskich podmiotów leczniczych w narzędzia informatyczne umożliwiające wdrożenie Elektronicznej Dokumentacji Medycznej oraz stworzenie sieci wymiany danych między podmiotami leczniczymi samorządu województwa”. Zwiększenie wynika z różnicy pomiędzy szacowaną kwotą przeznaczoną na opłaty eksploatacyjne w 2020 r., a rzeczywistą wartością poniesionych wydatków na podstawie wskazań liczników elektrycznej i otrzymanych faktur;
7) tworzy się plan wydatków dla Starostwa Powiatowego we Wrześni w kwocie 400.000,00 zł na zadanie majątkowe pn.: „Podwyższenie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą „Szpital Powiatowy we Wrześni” Sp. z o.o. w restrukturyzacji” w związku z realizacją inwestycji pn.: „Działania energooszczędne w budynku przychodni Szpitala Powiatowego we Wrześni Sp. z o.o.”. W związku z rozstrzygniętym przetargiem przez Szpital Powiatowy we Wrześni na wyższą kwotę niż została zaplanowana przez szpital, nastąpiła konieczność podwyższenia udziałów przez Powiat. Szpital na zadanie przeznaczył 1.902.650,00 zł (dotacja oraz pożyczka z NFOŚiGW). Kwota z rozstrzygniętego przetargu wynosi 2.375.253,00 zł plus nadzór inwestorski 60.000,00 zł. Łączna brakująca kwota to 532.603,00 zł, która zostanie zabezpieczona w 2021 r. (400.000,00 zł) i 2022 r. (132.603,00 zł).
8) tworzy się plan wydatków dla Starostwa Powiatowego we Wrześni w kwocie 45.000,00 zł na zadanie majątkowe pn.: „Podwyższenie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą „Szpital Powiatowy we Wrześni” Sp. z o.o. w restrukturyzacji” w związku z realizacją inwestycji pn.: „Zakup wyposażenia dla Zespołów Ratownictwa Medycznego”. Zakup wyposażenia jest związany ze zmianą miejsca stacjonowania Zespołów Ratownictwa Medycznego. Obecnie Zespoły są zlokalizowane w budynku Szpitala Powiatowego we Wrześni przy ul. Słowackiego. Nowa lokalizacja znajdować się będzie w pomieszczeniach budynku Państwowej Straży Pożarnej w Białężycach. Wspólna lokalizacja mu usprawnić wspólne działania obydwu służb ratowniczych;
9) zmniejsza się w wydatkach rezerwę o kwotę 4.562,00 zł.
Beata Matuszewska poinformowała, że w wykazie przedsięwzięć do Wieloletniej Prognozy Finansowej wprowadza się poniższe zmiany:
1) w przedsięwzięciu pn.: „Nauka to lubię” – kompleksowy program rozwojowy szkół ponadgimnazjalnych oraz szkoły specjalnej na terenie powiatu wrzesińskiego” – wydatki bieżące - w:
a) Starostwie Powiatowym we Wrześni nie zmienia się łącznych planowanych nakładów, natomiast w 2021 r. zwiększa się plan wydatków o kwotę 223.339,96 zł;
b) Liceum Ogólnokształcącym we Wrześni nie zmienia się łącznych planowanych nakładów, natomiast w 2021 r. zwiększa się plan wydatków o kwotę 3.087,56 zł;
c) Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących we Wrześni nie zmienia się łącznych planowanych nakładów, natomiast w 2021 r. zwiększa się plan wydatków o kwotę 8.462,31 zł;
d) Zespole Szkół Politechnicznych we Wrześni nie zmienia się łącznych planowanych nakładów, natomiast w 2021 r. zwiększa się plan wydatków o kwotę 286,84 zł;
e) Zespole Szkół Zawodowych nr 2 we Wrześni nie zmienia się łącznych planowanych nakładów, natomiast w 2021 r. zwiększa się plan wydatków o kwotę 26.613,25 zł;
f) Zespole Szkół Specjalnych we Wrześni nie zmienia się łącznych planowanych nakładów, natomiast w 2021 r. zwiększa się plan wydatków o kwotę 780,71 zł;
2) w przedsięwzięciu pn.: „Rozwój szkolnictwa zawodowego na terenie powiatu wrzesińskiego – stawiamy na kształcenie fachowców!” w:
a) Starostwie Powiatowym we Wrześni zmniejsza się łączne planowane nakłady o kwotę 5.100,00 zł, natomiast w 2021 r. zwiększa się plan wydatków o kwotę 792.485,49 zł;
b) Zespole Szkół Politechnicznych we Wrześni nie zmienia się łącznych planowanych nakładów, natomiast w 2021 r. zwiększa się plan wydatków o kwotę 10.818,85 zł;
c) Zespole Szkół Zawodowych nr 2 we Wrześni nie zmienia się łącznych planowanych nakładów, natomiast w 2021 r. zwiększa się plan wydatków o kwotę 9.417,52 zł;
d) Powiatowym Centrum Edukacji Zawodowej we Wrześni nie zmienia się łącznych planowanych nakładów, natomiast w 2021 r. zwiększa się plan wydatków o kwotę 105.224,49 zł;
3) dodaje się przedsięwzięcie pn.: „„Rozwój szkolnictwa zawodowego na terenie powiatu wrzesińskiego – stawiamy na kształcenie fachowców!” – wydatki majątkowe – zadanie realizowane przez Starostwo Powiatowe we Wrześni o łącznych planowanych nakładach w kwocie 305.632,36 zł, w tym w 2021 r. plan wydatków to kwota 257.345,71 zł;
4) w przedsięwzięciu pn.: „Wyposażenie środowisk informatycznych wojewódzkich, powiatowych i miejskich podmiotów leczniczych w narzędzia informatyczne umożliwiające wdrożenie Elektronicznej Dokumentacji Medycznej oraz stworzenie sieci wymiany danych między podmiotami leczniczymi samorządu województwa” nie zmienia się łącznych planowanych nakładów, natomiast w 2021 r. zwiększa się planowane wydatki o kwotę 562,06 zł;
5) w przedsięwzięciu pn.: „Cyfryzacja geodezyjnych rejestrów publicznych Powiatu Wrzesińskiego” zmienia się łączne planowane nakłady finansowe o kwotę 968.431,00 zł, w tym w 2021 r. zmniejsza się planowane wydatki o kwotę 968.308,00 zł;
6) dodaje się nowe przedsięwzięcie pn.: „Usługa radiowo – telewizyjna”, którego okres realizacji to lata 2021 - 2023, a łączne planowane nakłady to kwota 7.200,00 zł, z tego: w 2021 r. to kwota 3.000,00 zł, w 2022 r. to kwota 3.600,00 zł, i w 2023 r. to kwota 600,00 zł;
7) dodaje się nowe przedsięwzięcie pn.: „Podwyższenie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą „Szpital Powiatowy we Wrześni” Sp. z o. o. w restrukturyzacji” w związku z realizacją inwestycji pn.: „Działania energooszczędne w budynku przychodni Szpitala Powiatowego we Wrześni Sp. z,. o. o.”, którego okres realizacji to lata 2021 - 2022, a łączne planowane nakłady to kwota 532.603,00 zł, z tego: w 2021 r. to kwota 400.000,00 zł i w 2022 r. to kwota 132.603,00 zł.
Projekty uchwał znajdują się w zbiorze projektów uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.0006.2021.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję i oddał głos radnemu Krzysztofowi Strużyńskiemu.
Krzysztof Strużyński poinformował, że za zalanie budynku Zespołu Szkół Politechnicznych we Wrześni zostało przydzielone odszkodowanie w kwocie około 416.000,00 zł. Zapytał, skąd taka kwota i dlaczego nie jest ona zaokrąglona do kwoty np. 500.000,00 zł czy 1.000.000,00 zł. Dodał, że szkoda, iż autopoprawka nie została wcześniej przekazana radnym np. w formie mailowej, co umożliwiłoby zapoznanie się z jej treścią przed sesją. Zapytał, czy został wyłoniony już inspektor nadzoru remontu oddziału dziecięcego Szpitala Powiatowego we Wrześni.
Beata Matuszewska odpowiedziała, że otrzymano odszkodowanie w kwocie 500.000,00 zł za zalanie budynku Zespołu Szkół Politechnicznych we Wrześni. Dodała, że zostało ono przekazane w dwóch transzach: w 2020 r. - 84.530,51 zł i w 2021 r. - 415.469,49 zł, co stanowi łącznie 500.000,00 zł. Dopowiedziała, że aktualnie otrzymano częściowe odszkodowanie, ponieważ zgodnie z decyzją ubezpieczyciela, całkowite rozliczenie nastąpi dopiero po otrzymaniu faktur za naprawę wraz z kosztorysami z podziałem na materiały i roboczogodziny.
Starosta wrzesiński poinformował, że inspektor nadzoru remontu oddziału dziecięcego Szpitala Powiatowego we Wrześni został wyłoniony za kwotę 66.000,00 zł na całość inwestycji.
Przewodniczący Rady udzielił głosu radnej Małgorzacie Cichackiej.
Małgorzata Cichacka zapytała, w jakiej jednostce świadczone będzie nowe przedsięwzięcie pn.: „Usługa radiowo – telewizyjna”, które zostało wprowadzone do Wieloletniej Prognozy Finansowej. Zapytała, na czym ma polegać wykonanie bieżące tego zadania.
Beata Matuszewska odpowiedziała, że zadanie pn.: „Usługa radiowo – telewizyjna” będzie realizowane w Starostwie Powiatowym we Wrześni. Poinformowała, że to przedsięwzięcie jest obowiązkiem jednostki, jeśli znajdują się w niej odbiorniki radiowo – telewizyjne. Dodała, że są działalności: bieżące, statutowe i majątkowe, z czego to zadanie należy do działalności bieżącej.
Małgorzata Cichacka zapytała, czy za tę usługę radiowo – telewizyjną płacony jest abonament.
Beata Matuszewska odpowiedziała, że za usługę radiowo – telewizyjną opłacany jest abonament.
Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu Przemysławowi Hirschfeldowi.
Przemysław Hirschfeld zapytał, na co zostanie wydatkowana kwota w wysokości 45.000,00 zł dla zespołu ratownictwa medycznego oraz czy już został przeniesiony i funkcjonuje w nowym budynku straży pożarnej.
Beata Matuszewska odpowiedziała, że jednostka nie funkcjonuje jeszcze w nowym budynku. Poinformowała, że środki finansowe w wysokości 45.000,00 zł są przeznaczone na zakup wyposażenia m.in. szafek, łóżek, biurek itp.
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przyjęciem autopoprawki do projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2021 – 2029. W głosowaniu wzięło udział 19 radnych.
Autopoprawka do ww. projektu uchwały Rady została przyjęta 18 głosami „za” i 1 głosem „wstrzymującym się”.
Wyniki imienne:
ZA (18) Janusz Balcerzak, Robert Balicki, Waldemar Bartkowiak, Małgorzata Cichacka, Jarosław Czyż, Waldemar Grzegorek, Maciej Handkiewicz, Przemysław Hirschfeld, Dionizy Jaśniewicz, Marek Kołodziejczyk, Mikołaj Kubiaczyk, Marek Przyjemski, Paweł Skrzypczak, Krzysztof Strużyński, Stefan Tomczak, Grzegorz Trocha, Henryka Waligóra, Rafał Zięty
WSTRZYMUJĘ SIĘ (1) Wiesława Kowalska
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2021 – 2029 wraz z przyjętą autopoprawką. W głosowaniu wzięło udział 19 radnych.
Uchwała nr 186/XXVIII/2021 Rady Powiatu Wrzesińskiego zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2021 - 2029 została podjęta 18 głosami „za” i 1 głosem „wstrzymującym się”.
Wyniki imienne:
ZA (18) Janusz Balcerzak, Robert Balicki, Waldemar Bartkowiak, Małgorzata Cichacka, Jarosław Czyż, Waldemar Grzegorek, Maciej Handkiewicz, Przemysław Hirschfeld, Dionizy Jaśniewicz, Marek Kołodziejczyk, Mikołaj Kubiaczyk, Marek Przyjemski, Paweł Skrzypczak, Krzysztof Strużyński, Stefan Tomczak, Grzegorz Trocha, Henryka Waligóra, Rafał Zięty
WSTRZYMUJĘ SIĘ (1) Wiesława Kowalska
Uchwała znajduje się w zbiorze uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.0007.2021.
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przyjęciem autopoprawki do projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Wrzesińskiego na 2021 rok. W głosowaniu wzięło udział 19 radnych.
Autopoprawka do ww. projektu uchwały Rady została przyjęta 18 głosami „za” i 1 głosem „wstrzymującym się”.
Wyniki imienne:
ZA (18) Janusz Balcerzak, Robert Balicki, Waldemar Bartkowiak, Małgorzata Cichacka, Jarosław Czyż, Waldemar Grzegorek, Maciej Handkiewicz, Przemysław Hirschfeld, Dionizy Jaśniewicz, Marek Kołodziejczyk, Mikołaj Kubiaczyk, Marek Przyjemski, Paweł Skrzypczak, Krzysztof Strużyński, Stefan Tomczak, Grzegorz Trocha, Henryka Waligóra, Rafał Zięty
WSTRZYMUJĘ SIĘ (1) Wiesława Kowalska
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Wrzesińskiego na 2021 rok wraz z przyjętą autopoprawką. W głosowaniu wzięło udział 19 radnych.
Uchwała nr 187/XXVIII/2021 Rady Powiatu Wrzesińskiego w sprawie zmiany uchwały budżetowej Powiatu Wrzesińskiego na 2021 rok została podjęta 18 głosami „za” i 1 głosem „wstrzymującym się”.
Wyniki imienne:
ZA (18) Janusz Balcerzak, Robert Balicki, Waldemar Bartkowiak, Małgorzata Cichacka, Jarosław Czyż, Waldemar Grzegorek, Maciej Handkiewicz, Przemysław Hirschfeld, Dionizy Jaśniewicz, Marek Kołodziejczyk, Mikołaj Kubiaczyk, Marek Przyjemski, Paweł Skrzypczak, Krzysztof Strużyński, Stefan Tomczak, Grzegorz Trocha, Henryka Waligóra, Rafał Zięty
WSTRZYMUJĘ SIĘ (1) Wiesława Kowalska
Uchwała znajduje się w zbiorze uchwał Rady Powiatu Wrzesińskiego w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SOR.0007.2021.
Pkt 6 Interpelacje i zapytania radnych.
Przewodniczący Rady poinformował, że zgodnie z art. 21 ust. 12 ustawy o samorządzie powiatowym i § 46 ust. 2 Statutu Powiatu Wrzesińskiego Interpelacje, jak i również zapytania składane są w formie pisemnej na ręce przewodniczącego Rady, przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację staroście. Odpowiedź na złożone interpelacje i zapytania zostaje udzielana w ustawowym terminie (14 dni). Poinformował, że dziś wpłynęły 2 interpelacje radnego Przemysława Hirschfelda oraz interpelacja radnych: Grzegorza Trochy i Jarosława Czyża. Dodał, że wszystkie interpelacje dotyczą Szpitala Powiatowego we Wrześni.
Pkt 7 Wnioski i oświadczenia radnych.
Przewodniczący Rady poprosił Izabelę Karpińską, zastępcę naczelnika Wydziału Dróg Powiatowych o udzielenie odpowiedzi na pytanie radnej Małgorzaty Cichackiej zadane w pkt 4.3 Przedstawienie sprawozdania Starosty Wrzesińskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2020 rok.
Radna Małgorzata Cichacka powtórzyła wcześniej zadane pytanie. Poinformowała, że w sprawozdaniu z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku wspomniano o zasadach standardów odśnieżania dla poszczególnych dróg powiatowych, które zostały opracowane w oparciu o pomiar natężenia ruchu. Poprosiła o rozszerzenie informacji m.in. na czym polegają standardy odśnieżania, czy wszystkie drogi są równo odśnieżane i czy przy odśnieżaniu dzieli się drogi na ważne i ważniejsze.
Izabela Karpińska odpowiedziała, że standardy odśnieżania są ustalone na podstawie natężenia ruchu na danych drogach, ponieważ utrzymanie wszystkich dróg w jednakowym standardzie m.in. ze względu na środki finansowe byłoby nieekonomiczne, gdyż niektóre z dróg są jedynie dojazdem do kilku posesji. Dodała, że utrzymywanie tych dróg w takim samym standardzie, jak drogi w mieście, nie byłoby logiczne. Dopowiedziała, że są cztery standardy odśnieżania dróg. Poinformowała, że pierwszym standardem objęte są drogi o największym natężeniu ruchu, będące głównie w miastach. Dodała, że na drogach będących w pierwszym standardzie odśnieżanie i zwalczanie śliskości odbywa się na całej ich długości. Dopowiedziała, że do drugiego standardu należą drogi również o dużym natężeniu ruchu, jednak mniejszym niż w miastach. Poinformowała, że do drugiego standardu zalicza się także miejsca niebezpieczne, przystanki autobusowe i skrzyżowania dróg. Dodała, że trzecim standardem są objęte drogi o mniejszym natężeniu ruchu i są wyznaczone konkretne odcinki dróg do odśnieżania i do zwalczania śliskości. Dopowiedziała, że w czwartym standardzie nie są realizowane żadne zadania. Poinformowała, że w zakresie każdego standardu, jeżeli panują złe warunki atmosferyczne, na zlecenie zamawiającego, mogą zostać wykonane wszystkie zgłoszone przez niego działania na drogach.
Małgorzata Cichacka zapytała, jak wygląda zasada odśnieżania chodników znajdujących się przy posesjach, oddzielonych pasem zieleni przy drogach powiatowych. Zapytała, kto jest zobowiązany w takim przypadku do odśnieżania chodników.
Izabela Karpińska odpowiedziała, że zgodnie z przepisami, odśnieżanie chodnika przy posesji należy do jej właściciela, chyba że jest oddzielony pasem zieleni, wtedy obowiązek odśnieżenia spoczywa na zarządcy terenu. Poinformowała, że według wyroków sądowych wynika, iż w każdym przypadku to właściciel posesji powinien odśnieżyć chodnik, bez względu na to, czy chodnik przylega, bezpośrednio do posesji, czy oddzielony jest pasem zieleni. Dodała, że Wydział Dróg Powiatowych nie realizuje zadania dotyczącego odśnieżania chodników.
Przewodniczący Rady poprosił o przedstawienie informacji dotyczącej budowy boisk przy Zespole Szkół Zawodowych nr 2 we Wrześni Grzegorza Stangreciaka, zastępcę naczelnika Wydziału Inwestycji, Zamówień Publicznych i Funduszy Europejskich.
Grzegorz Stangreciak przedstawił wizualizację projektu boisk przy Zespole Szkół Zawodowych nr 2 we Wrześni, która stanowi załącznik nr 5 do protokołu.
Grzegorz Stangreciak poinformował, że w związku z wykonaniem w 2020 r. dokumentacji projektowej na budowę boisk przy Zespole Szkół Zawodowych nr 2 we Wrześni przedstawi główne założenia projektowe. Dodał, że dokumentacja projektowa została podzielona na dwa etapy. Pierwszy etap obejmie wykonanie boiska głównego, które zostanie przykryte trawą syntetyczną. Dopowiedział, że boisko będzie mieć wymiary: 22 m x 44 m. Poinformował, że wewnątrz dużego boiska będą znajdować się dwa boiska do siatkówki oraz kort tenisowy, a wokół boiska została zaprojektowana bieżnia okólna 6-torowa oraz bieżnia prosta o długości 60 m. Dodał, że w ramach niniejszej inwestycji zaplanowano również zaplecze sanitarno – szatniowe z pomieszczeniem trenera, magazynem sportowym, dwoma szatniami z pełnym zapleczem sanitarnym (4 prysznice, 2 toalety oraz umywalki). Dopowiedział, że całe boisko zostanie przykryte halą pneumatyczną o wysokości 8,5 m. Poinformował, że szacunkowy koszt wykonania samego boiska wraz z bieżnią dookólną oraz kontenerami szatniowo – socjalnymi wynosi 1.807.853,27 zł, a koszt dostawy i montażu hali pneumatycznej wyniesie 490.611,15 zł, co daje łączną kwotę w wysokości 2.298.464,42 zł. Dodał, że są to kwoty kosztorysowe, rzeczywiste kwoty będą znane po rozstrzygniętym postępowaniu przetargowym, które jest zaplanowane w najbliższym czasie.
Radny Krzysztof Strużyński zapytał, czy w podanych kwotach są uwzględnione koszty na inspektorów nadzoru.
Grzegorz Stangreciak odpowiedział, że w podanych przez niego wyżej kwotach nie ma uwzględnionych kosztów na inspektorów nadzoru. Poinformował, że w budżecie na realizację inwestycji jest zabezpieczona kwota w wysokości 2.419.950,00 zł. Dodał, że w związku z powyższym powstałą różnicą pomiędzy zaplanowaną kwotą w budżecie, a całkowitym kosztem inwestycji zostanie pokryty nadzór inwestorski oraz wykonane niezbędne przyłącza tj. elektryczne i cieplne.
Przewodniczący Rady oddał głos radnemu Grzegorzowi Trosze.
Grzegorz Trocha zapytał, czy na boisku przy Zespole Szkół Zawodowych nr 2 we Wrześni nie planuje się w ogóle boiska do koszykówki.
Grzegorz Stangreciak odpowiedział, że na tym boisku nie ma zaplanowanego boiska do koszykówki. Poinformował, że w drugim etapie realizacji inwestycji zaplanowano boisko z nawierzchni poliuretanowej, gdzie będzie znajdować się boisko do koszykówki, siatkówki, a także skocznia w dal. Dodał, że zgodnie z ustaleniami z dyrektorem szkoły, na tym pierwszym boisku nie było zaplanowanego boiska do koszykówki.
Przewodniczący Rady oddał głos radnemu Stefanowi Tomczakowi.
Stefan Tomczak poinformował, że podczas rozmów na etapie projektowania boiska ustalono, iż zaprojektowanie boiska do koszykówki w hali pneumatycznej jest praktycznie niemożliwe, ponieważ nie ma możliwości na ustawienie czy powieszenie koszy.
Przewodniczący Rady udzielił głosu radnej Małgorzacie Cichackiej.
Małgorzata Cichacka zapytała, z ilu powłok składa się hala pneumatyczna i jak wygląda kwestia jej wytrzymałości w latach.
Grzegorz Stangreciak odpowiedział, że hala pneumatyczna będzie składać się z powłoki 3-warstwowej. Poinformował, że z rozmów z projektantami wynika, iż taka hala wytrzyma około 5 – 6 lat. Dodał, że na zniszczenie jest narażona najbardziej powłoka zewnętrzna, ze względu na promieniowanie ultrafioletowe i warunki atmosferyczne.
Krzysztof Strużyński zapytał, czy hala pneumatyczna będzie objęta gwarancją wykonawczą.
Grzegorz Stangreciak odpowiedział, że hala pneumatyczna będzie objęta gwarancją wykonawczą.
Radny Grzegorz Trocha zapytał, czy przy uszkodzeniu jest wymieniana tylko powłoka zewnętrzna.
Grzegorz Stangreciak odpowiedział, że przy uszkodzeniu jest wymieniana zewnętrzna powłoka, która jest najbardziej narażona na rożnego rodzaju warunki atmosferyczne.
Stefan Tomczak poinformował, że hala pneumatyczna jest najbardziej narażona na promienie ultrafioletowe. Dodał, że jeśli na okres letni będzie zwijana, to trwałość tej powłoki będzie bardziej długotrwała, natomiast jeżeli nie będzie chowana na okres letni to będzie ulegała niszczeniu przez promienie słoneczne.
Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu Waldemarowi Bartkowiakowi.
Waldemar Bartkowiak zapytał, w jaki sposób będzie ogrzewane boisko przy Zespole Szkół Zawodowych nr 2 we Wrześni przykryte halą pneumatyczną.
Grzegorz Stangreciak odpowiedział, że hala będzie ogrzewana w formie nadmuchu. Poinformował, że zostanie doprowadzone przyłącze cieplne przez Spółkę Veolia Energia. Dodał, że nagrzewnicą jest wdmuchiwane ciepłe powietrze.
Waldemar Bartkowiak zapytał, czy będą to nagrzewnice elektryczne, czy ciepłe powietrze będzie pobierane z centralnego ogrzewania.
Grzegorz Stangreciak odpowiedział, że musi być połączenie w części elektryczne z przyłączem cieplnym ze Spółki Veolia.
Waldemar Bartkowiak zapytał, czy hala będzie postawiona na poziomie gruntu, czy wywyższona.
Grzegorz Stangreciak odpowiedział, że hala będzie postawiona na poziomie gruntu. Dodał, że hala zostanie przymocowana kotwami do gruntu i specjalnymi linami. Dopowiedział, że hala będzie wznosić się od powierzchni gruntu.
Waldemar Bartkowiak dodał, że teren, na którym powstanie hala będzie musiał zostać bardzo dobrze odwodniony, w przypadku jakichś dużych opadów deszczu.
Grzegorz Stangreciak poinformował, że jest zaplanowane odwodnienie terenu, na którym będzie znajdować się hala.
Przewodniczący Rady oddał głos radnej Małgorzacie Cichackiej.
Małgorzata Cichacka zapytała, czy hala przy Zespole Szkół Zawodowych nr 2 we Wrześni będzie przeznaczona tylko dla uczniów, czy będzie również udostępniana na zasadzie komercyjnej innym osobom.
Grzegorz Stangreciak odpowiedział, że halą będzie dysponować bezpośrednio Zespół Szkół Zawodowych nr 2 we Wrześni. Poinformował, że zadanie w żaden sposób nie będzie dofinansowane ze środków unii europejskiej, więc nie będzie przeszkód na udostępnianie obiektu, jednak takie decyzje zostaną podjęte na późniejszym etapie.
Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu Grzegorzowi Trosze.
Grzegorz Trocha zapytał, czy część socjalna przy boisku Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 we Wrześni będzie ogrzewana grzejnikami.
Grzegorz Stangreciak odpowiedział, że część szatniowo – socjalna będzie ogrzewana grzejnikami.
Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu Jarosławowi Czyżowi.
Jarosław Czyż zapytał, czy na etapie planowania utworzenia boiska poruszono temat przeorganizowania komunikacji przy Zespole Szkół Zawodowych nr 2 we Wrześni ze względu na bezpieczeństwo uczniów, którzy będą przechodzić przez ulicę z jednej strony na boisko do koszykówki, a z drugiej strony na boisko kryte.
Grzegorz Stangreciak odpowiedział, że temat komunikacji uczniów między szkołą, a boiskami nie był poruszany.
Przewodniczący Rady poprosił o przedstawienie informacji dotyczących remontu Zespołu Szkół Politechnicznych we Wrześni Bogdana Nowaka, dyrektora Zespołu Szkół Politechnicznych we Wrześni.
Bogdan Nowak poinformował, ze zalanie starego budynku Zespołu Szkół Politechnicznych we Wrześni miało miejsce na początku października 2020 r. Dodał, że pod koniec października 2020 r. szkoła otrzymała pierwszą wpłatę z firmy ubezpieczeniowej w wysokości ponad 84.000,00 zł określonej bez żadnego kosztorysowania, czy wyceny poniesionych strat. Dopowiedział, że ze względu na brak akceptacji przez firmę ubezpieczeniową kosztorysu remontowego przedstawionego przez szkołę, miały miejsce wizyty różnych specjalistów. Poinformował, że w grudniu 2020 r. przyjechała firma Konsus Polska z Warszawy, zatrudniona przez PZU do dokonania wyceny szkód poniesionych w wyniku zalania. Dodał, że ze wstępnych informacji przedstawionych przez firmę Konsus Polska, wynikało, iż wycena wyniesie około 1.300.000,00 zł. Dopowiedział, że z tej kwoty szkoła na ten moment otrzymała 500.000,00 zł, jako kwotę bezsporną, bez uwzględnienia wymiany elektrycznej, która niestety w wyniku zalania uległa całkowitemu zniszczeniu. Poinformował, że w opinii rzeczoznawców ostateczne rozliczenie będzie mogło nastąpić dopiero po przedstawieniu faktur, kosztorysów i po dokonaniu napraw. Dodał, że aktualnie szkoła dysponuje kwotą około 500.000,00 zł z odszkodowania, natomiast kosztorys inwestorski przygotowany na remont zalanej części, obejmujący przede wszystkim wymianę podłóg oraz wymianę instalacji elektrycznej i grzewczej opiewa na kwotę 2.074.000,00 zł brutto. Dopowiedział, że do tego należy doliczyć koszty związane z inspektorami nadzoru. Poinformował, że przygotowanie dokumentacji przetargowej jest na ukończeniu i w ciągu kilku, czy kilkunastu dni mogłoby nastąpić ogłoszenie przetargu, jeśli będą na to środki finansowe. Dodał, że trudno stwierdzić na ten moment, jak będą rozstrzygać się procedury przetargowe. Dopowiedział, że rzeczą najważniejszą jest to, aby remont zakończył się do końca sierpnia 2021 r. Poinformował, że ze względu na sytuację epidemiczną, są małe szanse na to, że uczniowie jeszcze w tym roku szkolnym powrócą do szkół. Dodał, że aktualny tryb nauki ratuje sytuację szkoły, ponieważ uczniowie nie uczęszczają do niej, tylko odbywają je w formie zdalnej. Dopowiedział, że szkoła ma 1114 uczniów. Na każdej godzinie lekcyjnej odbywa się około 50 - 55 lekcji. Poinformował, że w nowym budynku szkoły są 24 sale, w związku z tym po zalaniu starego budynku i wyłączeniu go z użytkowania brakuje sal lekcyjnych. Poinformował, że szkoła korzysta z sal Wielkopolskiego Samorządowego Centrum Kształcenia Ustawicznego, które znajduje się w sąsiedztwie szkoły. Dodał, że wzrost liczby zajęć i liczby uczniów jest efektem podwójnego naboru w 2019 r. Dopowiedział, że w przypadku Zespołu Szkół Politechnicznych we Wrześni zmniejszenie liczby uczniów jest na ten moment nie możliwe. W związku z powyższym przeprowadzenie remontu w szkole jest rzeczą istotną.
Przewodniczący Rady udzielił głosu radnej Małgorzacie Cichackiej.
Małgorzata Cichacka zapytała, czy Zespół Szkół Politechnicznych we Wrześni będzie mógł liczyć na wsparcie powiatu w pokryciu brakującej kwoty między oszacowaną kwotą remontu, a kwotą ubezpieczenia.
Bogdan Nowak poinformował, że 1.300.000,00 zł to jest kwota netto, natomiast 2.070.000,00 zł to jest kwota brutto, zatem różnica jest na poziomie 300.000,00 zł – 400.000,00 zł. Dodał, że wynika to między innymi z tego, iż odszkodowanie obejmuje tylko część zalaną budynku. Dopowiedział, że trudno sobie wyobrazić np. remont instalacji elektrycznej i pozostawienie dwóch kondygnacji z instalacją aluminiową w bawełnianej otulinie, w związku z tym zaplanowano wymienienie całej instalacji elektrycznej. Poinformował, że należy również wymienić instalację teletechniczną w całym obiekcie. Dodał, że stąd wynikają różnice w kosztach. Dopowiedział, że instalacja grzewcza w budynku szkoły istnieje już ponad 50 lat, w związku z tym również miała zostać objęta remontem.
Małgorzata Cichacka zapytała, czy kwota 2.070.000,00 zł jest przeznaczona tylko na część zalaną łącznie z wymianą elektryki i ogrzewania.
Bogdan Nowak odpowiedział, że kwota 2.070.000,00 zł jest przeznaczona tylko na część zalaną i na wymianę w całości elektryki i ogrzewania. Dodał, że kwota 1.300.000,00 zł jest szacunkiem dokonanym przez firmę Konsus Polska, wynajętą przez PZU. Dopowiedział, że na ten moment trudno stwierdzić, jaka będzie ostateczna wartość odszkodowania. Poinformował, że kwota bezsporna w wysokości 500.000,00 zł oczekuje na dalsze udokumentowanie wydatków wraz z kosztorysami i fakturami za wykonane naprawy.
Małgorzata Cichacka poinformowała, że temat dotyczący remontu Zespołu Szkół Politechnicznych we Wrześni będzie tematem poruszanym na bieżąco na posiedzeniach Komisji Edukacji, Kultury, Sportu, Turystyki.
Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu Januszowi Balcerzakowi.
Janusz Balcerzak poinformował, że takie zdarzenie jak w budynku Zespołu Szkół Politechnicznych we Wrześni może również wystąpić w innych budynkach oświatowych. Zapytał, czy Zarząd Powiatu rozmawiał z dyrektorami szkół, aby przeprowadzić przegląd urządzeń kanalizacyjno – wodnych. Zapytał, czy na okres, kiedy nikt nie przebywa w obiektach można pozamykać główne zawory wodne i czy zastanawiano się nad zainstalowaniem czujników od zalania.
Starosta wrzesiński poinformował, że takie sytuacje zdarzały się już na różnego rodzaju obiektach, na szczęście nie z takimi skutkami, jak miały miejsce w Zespole Szkół Politechnicznych we Wrześni. Dodał, że na etapie przygotowywania remontu Zespołu Szkół Politechnicznych we Wrześni rozmawiano na temat metod wczesnego ostrzegania, które będą informować np. o zwiększonym poborze wody.
Janusz Balcerzak poinformował, że został ogłoszony przetarg na realizację inwestycji przy Powiatowej Scenie Kultury w Miłosławiu i na budowę boiska przy Zespole Szkół Zawodowych nr 2 we Wrześni. Dodał, że brakuje mu inwestycji, która będzie trwała najdłużej, czyli budowa bursy w miejscowości Grzymysławice. Zapytał, dlaczego nie został jeszcze uruchomiony przetarg na to zadanie. Dopowiedział, że dnia 23 grudnia 2020 r. Adam Niedzielski, Minister Zdrowia powołał zespół do opracowania nowych rozwiązań prawnych dotyczących restrukturyzacji szpitali, czyli zmian własnościowych. Poinformował, że coraz częściej pojawiają się informacje, iż niektóre samorządy powiatowe przestają inwestować w infrastrukturę szpitali, ponieważ obawiają się, iż szpitale w najbliższym czasie przejdą w zarządzanie ministerstwa lub innej instytucji. Dodał, że nie pochwala decyzji samorządów, które wycofują się z inwestowania w szpitale. Zapytał, czy Starosta posiada jakieś informacje w powyższej sprawie.
Starosta wrzesiński odpowiadając na pytanie dotyczące przyszłości szpitali, w tym głównie szpitali powiatowych, poinformował, że w aktualnej rzeczywistości, przewidywanie czegokolwiek na dwa tygodnie do przodu jest obarczone ryzykiem. Odnosząc się do tezy, która pojawia się w przestrzeni publicznej, iż szpitale powiatowe nie zdały egzaminu w czasie pandemii z wykonywania swoich pozostałych zadań, czyli leczenia chorych w różnych specjalnościach, w przypadku Szpitala Powiatowego we Wrześni jest to chybiony zarzut, ponieważ Szpital Powiatowy we Wrześni ma najwyższe wykonanie kontraktu sieciowego wśród szpitali powiatowych w Wielkopolsce, mimo że przez kilka tygodni na terenie szpitala funkcjonował oddział covidowy.
Grzegorz Stangreciak poinformował, że dwa tygodnie temu wpłynęła do starostwa dokumentacja projektowa dotycząca budowy bursy w Grzymysławicach. Dodał, że wysłano do projektanta drobne uwagi i korekty. Dopowiedział, że w poniedziałek ma zostać dostarczony do starostwa projekt z naniesionymi poprawkami. Następnie zostanie przeprowadzona konsultacja z Urzędem Marszałkowskim z uwagi na to, że dokumentacja projektowa została zmieniona z bursy, która miała powstać przy ul. Wojska Polskiego we Wrześni na bursę w Grzymysławicach. Poinformował, że po tym wszystkim będzie można rozpocząć procedurę przetargową.
Przewodniczący Rady poprosił o przedstawienie inwestycji i spraw bieżących Szpitala Powiatowego we Wrześni Urszulę Kosmecką, dyrektora ds. Administracyjno – Inwestycyjnych Szpitala Powiatowego we Wrześni.
Urszula Kosmecka przedstawiła informacje dotyczące przebudowy dawnego oddziału noworodkowo – położniczego na oddział dziecięcy w Szpitalu Powiatowym we Wrześni. Poinformowała, że oddział dziecięcy będzie mieścił się na drugim piętrze starego budynku szpitala. Dodała, że dnia 4 grudnia 2020 r. został ogłoszony przetarg, a termin składania ofert upłynął 31 grudnia 2020 r. Tego dnia wpłynęły 4 oferty, z czego najtańsza opiewała na kwotę 3.296.000,00 zł, natomiast najdroższa wynosiła 4.624.800,00 zł. Wymieniła zakres prac związanych z powyższą inwestycją, do którego należą wszelkie prace związane z branżą budowlaną, sanitarną i elektryczną, w tym również wentylacją mechaniczną. Pomieszczenia drugiego piętra szpitala zgodnie z technicznymi normami muszą być wentylowane. Dopowiedziała, że zostaną doprowadzone gazy medyczne, wykonane prace z zakresu zabezpieczenia przeciwpożarowego, w tym systemu sygnalizacji pożarowej, oddymiania dwóch klatek schodowych, a także zostaną zamontowane hydranty w całym obiekcie. Poinformowała, że będzie również odnowiona główna klatka schodowa w starym budynku szpitala. Dodała, że przetarg wygrała firma Wegner z siedzibą w Poznaniu, która zaoferowała najtańszą ofertę. Podpisanie umowy nastąpiło 28 stycznia 2021 r. Dopowiedziała, że zgodnie z umową, termin realizacji zadania wynosi 12 miesięcy od dnia podpisania umowy, czyli termin mija 28 stycznia 2022 r. Przekazanie placu budowy wykonawcy zaplanowano na dzień 16 lutego 2021 r., a prace na placu budowy firma zamierza rozpocząć w marcu 2021 r. Terminem, w którym będzie rozliczany wykonawca jest dzień 28 stycznia 2022 r. Dodała, że jeśli chodzi o pozostałe koszty to zespół nadzoru inwestorskiego został wyłoniony na podstawie zapytania ofertowego w kwocie 66.000,00 zł na cały okres inwestycji, w rozbiciu po 50% w każdym roku. Dopowiedziała, że do dodatkowych kosztów należą również koszty wyposażenia, które na podstawie badania rynku wynoszą około 430.000,00 zł. Poinformowała, że na dostawę wyposażenia zostanie wyłoniona firma na podstawie przetargu nieograniczonego. Dodała, że inwestycja w całości jest finansowana z budżetu Powiatu Wrzesińskiego. Przedstawiła wstępną wizualizacje oddziału dziecięcego. Dopowiedziała, że oddział dziecięcy podzielony będzie na dwie części: pierwsza część dla dzieci do lat trzech, gdzie jest przewidziane 6 łóżek, dalej są gabinety zabiegowe, zaplecze pielęgniarskie i socjalne, a ostatnia część będzie dla dzieci powyżej 3 roku życia, gdzie jest przewidziane 9 łóżek. Poinformowała, że jedna łazienka przydzielona jest na dwie sale chorych. Zarówno oddział dzieci starszych jak i dzieci młodszych wyposażony będzie w monitoring. Centrala tego monitoringu będzie znajdować się w zapleczu pielęgniarskim, tak aby była stała kontrola nad tym co dzieje się w salach. Na oddziale będą również izolatki z osobną łazienką. Dodała, że w każdej sali będzie mieścił się rozkładany fotel dla rodzica, aby stworzyć również jak najlepsze warunki dla rodziców dzieci przebywających w szpitalu. Dopowiedziała, że na oddziale będzie łącznie 15 łóżek, tak jak na obecnym oddziale. Wyjaśniła, że pomimo, iż nowy oddział dziecięcy ma znacznie większą powierzchnię w porównaniu do obecnego oddziału to liczba łóżek jest taka sama. Wynika to z tego, iż nowoprojektowane pomieszczenia medyczne muszą odpowiadać obecnie obowiązującym wymogom. Nowa powierzchnia, na drugim piętrze pozwoliła zgodnie z nowymi normami zaprojektować 15 łóżek na oddziale. Poinformowała, że w razie potrzeby, jeżeli zwiększyłaby się liczba chorych dzieci w danym okresie np. grypowym czy innych chorób sezonowych, to sale pozwalają na to, aby dołożyć tzw. łóżka rezerwowe. Dodała, że uważa iż nowy oddział znacznie podwyższy standardy i komfort leczenia najmłodszych pacjentów. Następnie przedstawiła informacje dotyczące termomodernizacji budynku przychodni oraz przebudowy niskiej części budynku. Poinformowała, że do zakresu prac należeć będą: docieplenie ścian zewnętrznych i stropodachu, wymiana stolarki okiennej, drzwiowej zewnętrznej, wymiana centralnego ogrzewania oraz ciepłej i zimnej wody użytkowej, wykonanie systemu zarządzania energią oraz prace budowlane konieczne do wykonania termomodernizacji i dostosowujące niski budynek do przyszłych prac związanych z adaptacją tego obiektu na nową lokalizację przychodni lekarza rodzinnego. Dodała, że to zadanie nie wchodzi w zakres przedsięwzięcia, ale szpital posiada już dokumentację projektową pod przyszłą inwestycję związaną z przeniesieniem lekarza rodzinnego do niskiej części budynku przy przychodni. Dopowiedziała, że dnia 30 grudnia 2020 r. został ogłoszony przetarg na termomodernizację, a termin składania ofert zakończył się 20 stycznia 2021 r. Poinformowała, że zostały złożone 3 oferty, z czego najniższa oferta była na kwotę 2.375.253,00 zł, natomiast najwyższa na kwotę 2.980.000,00 zł. Dodała, że dziś wyłoniono najkorzystniejszą ofertę, którą przedstawiła firma New Medica z Warszawy. Dopowiedziała, że planowany termin realizacji termomodernizacji budynku przychodni to jest 12 miesięcy od dnia podpisania umowy, czyli 18 lutego 2022 r. upływa termin wykonania prac. Poinformowała, że do kosztów na termomodernizację oprócz kwoty 2.375.253,00 zł należy dodać kwotę 60.000,00 zł na zespół nadzoru inwestorskiego, który zostanie wyłoniony w drodze zapytania ofertowego. Całkowity koszt wyniesie 2.435.253,00 zł. Dodała, że z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej szpital ma zapewnioną kwotę w wysokości 1.902.650,00 zł, natomiast na tę chwilę z budżetu powiatu zabezpieczona jest kwota 532.603,00 zł. Dopowiedziała, że został ogłoszony nabór na działania termomodernizacyjne w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska z terminem składania wniosków do dnia 15 marca 2021 r. Poinformowała, że Szpital Powiatowy we Wrześni zamierza złożyć w tym konkursie wniosek o dofinasowanie brakującej części środków finansowych. Dodała, że w sytuacji, gdyby wniosek został rozpatrzony pozytywnie przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska, to środki z budżetu Powiatu Wrzesińskiego mogłyby być umniejszone.
Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu Przemysławowi Hirschfeldowi.
Przemysław Hirschfeld zapytał, czy ilość łóżek na nowym oddziale dziecięcym będzie wystarczająca i czy dzieci są leczone w innych szpitalach, ze względu na brak miejsca na oddziale dziecięcym w Szpitalu Powiatowym we Wrześni.
Urszula Kosmecka poinformowała, że zaprojektowanie 15 łóżek na oddziale dziecięcym wynika z wymogów zawartych w rozporządzeniach. Dodała, że ta ilość łóżek jest wystarczająca, ponieważ wykorzystanie łóżek na obecnym oddziale nie jest 100%
Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu Jarosławowi Czyżowi.
Jarosław Czyż zapytał, o ile szpital jest wstanie zwiększyć ilość łóżek w razie wyniknięcia takiej potrzeby.
Urszula Kosmecka odpowiedziała, że jeśli liczba chorych dzieci zwiększyłaby się ze względu na sezonowe choroby, to ilość łóżek na oddziale dziecięcym można będzie zwiększyć do 20 łóżek.
Przewodniczący Rady udzielił głosu radnej Małgorzacie Cichackiej.
Małgorzata Cichacka poinformowała, że Pani dyrektor przedstawiła, iż przychodnia lekarza rodzinnego zostanie przeniesiona z pierwszego piętra na parter. Dodała, że na parterze przyjmował do tej pory lekarz chirurg. Zapytała, czy on również zostanie przeniesiony, czy pozostanie w dotychczasowym miejscu.
Urszula Kosmecka poinformowała, że po zrealizowaniu termomodernizacji nie nastąpi jeszcze przeniesienie lekarza rodzinnego do budynku w niskiej części po przychodni doktora Przybylskiego. Dodała, że na ten moment zostanie przebudowana tylko zewnętrzna część niskiego budynku, czyli ocieplenie dachu, okien i drzwi, a wnętrze budynku będzie remontowane, jeśli szpital zdobędzie środki finansowe na ten cel. Dopowiedziała, że istnieje już projekt, tylko teraz kwestia pozyskania środków finansowych na to, aby dostosować wnętrze do przeniesienia poradni lekarza rodzinnego. Poinformowała, że docelowo przychodnia lekarza rodzinnego będzie przeniesiony z pierwszego piętra do niskiej części, a jeśli chodzi o poradnię chirurga, ortopedów i kardiologów to one pozostaną na parterze wysokiego budynku.
Przewodniczący Rady poprosił o dalsze przedstawienie spraw bieżących Szpitala Powiatowego we Wrześni Zbigniewa Hupało, prezesa Szpitala Powiatowego we Wrześni.
Zbigniew Hupało poinformował, że dnia 7 stycznia 2021 r. zostało ogłoszone przez sąd rejonowy Poznań Stare Miasto Wydział Gospodarczy postępowanie układowe. Dodał, że w wyniku wcześniejszego niekorzystnego wyroku, sąd drugiej instancji odrzucił apelację i zgodnie z tym wyrokiem powstało dla szpitala zobowiązanie na poziomie ponad 7.700.000,00 zł. Dopowiedział, że jest to zobowiązanie, które z bieżących środków szpitala byłoby trudno zrealizować. Poinformował, że po oddaleniu przez sąd apelacyjny wniosku szpitala, zobowiązanie stało się wymagalne. Dodał, że przy dokonaniu dokładnej analizy przez niego i prawników podjęto decyzję o wniesieniu wniosku o postępowanie układowe, które ma na celu umożliwienie normalnego funkcjonowania szpitala, regulowania zobowiązań wobec pracowników, kontrahentów itp. Dopowiedział, że postępowanie układowe dla szpitala w jego sytuacji i przy jego specyfice jest najkorzystniejsze. Poinformował, że szpital realizuje na bieżąco swoje zobowiązania wobec kontrahentów, a także kwestie wynagrodzeń w ramach umowy o pracę, czy kontraktów z lekarzami i pielęgniarkami. Poinformował, że szpital posiada płynność finansową. Dodał, że są prowadzone rozmowy na temat środków finansowych, które pozwolą na spłatę ww. zobowiązania, jak i pozostałych zobowiązań, które na bieżąco są realizowane. Dopowiedział, że kolejną sprawą jest postępowanie przeciwko szpitalowi z powództwa firmy Climamedic, która jest powiązana kapitało z firmą Climatic. Poinformował, że na dziś sąd odrzucił to roszczenie. Dodał, że szpital również wystąpił z powództwem przeciwko firmie Climatic o zapłatę kwoty 9.695.889,00 zł. Są to środki dotyczące zapłaty części kary umownej, które wynikają z ponoszonych kosztów w związku z opóźnieniem budowy i brakiem oddania szpitala do użytkowania. Dopowiedział, że szpital na wcześniejszym etapie sprawy złożył wniosek do sądu o tzw. zawieszenie sprawy, dlatego że wcześniej toczyły się inne sprawy i czekano na rozwiązanie sytuacji z firmą Climatic. Poinformował, że na dziś przy współpracy z nadzorcą sądowym jest opracowywany program restrukturyzacyjny, który zostanie przedstawiony sądowi po złożeniu kompletu dokumentów. Następnie sąd podejmuje decyzję o otwarciu tzw. układu. Dodał, że następnie prowadzone będą rozmowy z wierzycielami, aby uzyskać jak najkorzystniejsze rozwiązania dla szpitala.
Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu Przemysławowi Hirschfeldowi.
Przemysław Hirschfeld dodał, że radni otrzymali od Pana prezesa Szpitala Powiatowego we Wrześni oświadczenie, w którym informuje, iż: „podjęte przez nas działania zapewnią spłatę zobowiązania powstałego wskutek niekorzystnego dla nas rozstrzygnięcia sądowego w pierwszym kwartale tego roku”. Poprosił o wyjaśnienie zacytowanej wypowiedzi.
Zbigniew Hupało poinformował, że są prowadzone aktualnie rozmowy i negocjacje z dwoma instytucjami w celu pozyskania pożyczki, bądź innej formy finansowania, aby móc możliwie szybko spłacić to zobowiązanie. Dodał, że forma, tryb i terminy są określone przez sąd. Poinformował, że cały czas należy pamiętać o ewentualnej kompensacie roszczenia szpitala przeciwko firmie Climatic.
Przemysław Hirschfeld zapytał, czy Pan prezes uważa, iż te wszystkie zaplanowane działania nastąpią w pierwszym kwartale 2021 r.
Zbigniew Hupało odpowiedział, że kwestia zdobycia środków i podpisania umowy jak najbardziej nastąpi w pierwszym kwartale 2021 r. Dodał, że dla niego najważniejsze jest to, aby te działania postępowały jak najszybciej i jak najsprawniej.
Przewodniczący Rady udzielił głosu radnej Wiesławie Kowalskiej.
Ze względu na problemy techniczne, nie było słychać wypowiedzi radnej Wiesławy Kowalskiej.
Przewodniczący Rady udzielił głosu radnej Małgorzacie Cichackiej.
Małgorzata Cichacka zapytała, ile może trwać to postępowanie ugodowe oraz, czy to zobowiązanie na kwotę 7.700.000,00 zł dotyczy spraw związanych z firmami Obis2 i Climatic.
Zbigniew Hupało odpowiedział, że zobowiązanie dotyczy firm: Obis2 i Climamedic. Dodał, że kwota przegranego procesu wynosi 8.752.267,77 zł.
Małgorzata Cichacka poinformowała, że dnia 11 maja 2018 r. Sebastian Nowicki, były prezes Szpitala Powiatowego we Wrześni udzielił jej odpowiedzi na pytanie dotyczące postępowań sądowych przeciwko szpitalowi, w której wymienione były firmy: Obis2 i Climatic. Dodała, że w odpowiedzi znajdowała się informacja, że jeśli chodzi o postępowanie sądowe w sprawie firmy Obis2 przeciwko szpitalowi wynosi 8.752.000,00 zł, natomiast sprawa Climatic przeciwko szpitalowi o podważenie zasadności odstąpienia od umowy przez szpital i o zapłatę wynosi 15.000.000,00 zł.
Zbigniew Hupało poinformował, że jest to druga sprawa, która została oddalona przez sąd pierwszej instancji. Oznajmił, że na ten moment trudno powiedzieć, jak sprawa zostanie dalej rozstrzygnięta. Dodał, że jeśli chodzi o termin trwania postępowania ugodowego to jest to kwestia niezależna od szpitala. Dopowiedział, że z jego strony chciałby jak najsprawniej i najszybciej poprowadzić tę sprawę. Poinformował, że wszystko zależy przede wszystkim od sądu, kiedy wyda wyrok o układzie. Zakłada się, iż postępowanie może trwać maksymalnie do roku.
Małgorzata Cichacka zapytała, czy łącznie są to 3 sprawy, z których dla jednej utworzono postępowanie ugodowe, druga sprawa na kwotę 15.000.000,00 zł oraz trzecia sprawa, która dotyczyła budowy Trafo z przyłączami na kwotę 160.000,00 zł.
Zbigniew Hupało odpowiedział, że łącznie są to 3 sprawy, jednak przy tak dużych zobowiązaniach, kwota 160.000,00 zł jest kwotą marginalną. Dodał, że najprawdopodobniej w marcu odbędzie się pierwsze posiedzenie w tej sprawie. Uważa, że również postępowanie zakończy się dobrze.
Małgorzata Cichacka zapytała, czy toczą się rozmowy zgromadzenia wspólników szpitala dotyczące wsparcia przez powiat spłaty zobowiązania, w przypadku gdyby nie udało uzyskać się pożyczki.
Zbigniew Hupało odpowiedział, że Zarząd Powiatu jest zapoznany ze sprawą i z doświadczenia wiemy, że będzie wspierał szpital w razie takiej potrzeby. Poinformował, że do sądu zostanie przedstawiony program restrukturyzacji. Dodał, że od kwietnia 2021 r. będzie można rozpocząć w szpitalu tzw. świadczenia komercyjne. Dopowiedział, że Szpital Powiatowy we Wrześni, mimo ograniczeń świadczy usługi komercyjne. Przychód z ich świadczenia wynosi rocznie około 1.000.000,00 zł. Poinformował, że szpital zamierza uruchomić świadczenie usług komercyjnych przede wszystkim w zakresie chirurgii i ortopedii. Dodał, że jeśli chodzi o przychody z świadczeń komercyjnych, to w zakresie chirurgii wynosi około 1.300.000,00 zł rocznie, a zakresie ortopedii około 1.137.000,00 zł rocznie, czyli zysk w skali roku wynosi ponad 900.000,00 zł. Dopowiedział, że Szpital Powiatowy we Wrześni jest szpitalem publicznym, ale jednocześnie przedsiębiorstwem i te świadczenia komercyjne wykonywane są w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia. Poinformował, że w ramach tych świadczeń komercyjnych jest kilka pomysłów odnośnie położnictwa, ginekologii i opieki długoterminowej. Dodał, że przychody uzyskane w ramach powyższych świadczeń można przeznaczyć na kwestie restrukturyzacji zobowiązania. Dopowiedział, że postępowanie układowe jest po to, aby móc porozumieć się z wierzycielami. Wszystko będzie zależeć od wysokości pożyczki, warunków jej udzielenia oraz terminów.
Małgorzata Cichacka poinformowała, że ma nadzieję, iż uda się wybrnąć z tej sytuacji. Podejrzewa, że nie tylko ona trzyma kciuki za pozytywne rozwiązanie tych wszystkich spraw szpitala, ale również mieszkańcy, ponieważ każdemu zależy na tym, aby Szpital Powiatowy we Wrześni funkcjonował na jak najwyższym poziomie. Dodała, że ma nadzieję, że nie będzie trzeba zastanawiać się nad tym co, w przypadku, gdyby uczestnicy postępowania układowego nie wyrazili zgody na układ. Dopowiedziała, że dlatego wcześniej zadała pytania, czy gdyby miała miejsce taka sytuacja, to czy ewentualnie powiat pomoże w spłacie zobowiązania. Zapytała, co stałoby się, gdyby uczestnicy tego postępowania układowego nie wyrazili zgody na rozwiązania zaproponowane przez szpital.
Zbigniew Hupało poinformował, że na ten moment nie może przedstawić szczegółów, ponieważ jest to objęte pewnymi klauzulami. Dodał, że sprawę prowadzi nadzorca sądowy, który ma przygotowane propozycje i jest przekonany, że ten układ wejdzie w życie. Dopowiedział, że 2020 r. był niezwykle ciężki m.in. z tego powodu, że przez pandemię poniesiono wysokie koszty. Poinformował, że tak jak Pan starosta wspomniał Szpital Powiatowy we Wrześni wykonał kontrakt w 100%, jako jedyny szpital wśród szpitali powiatowych w Wielkopolsce. Dodał, że jest to ogromny sukces i pokazuje to, że szpital jest potrzebny. Dopowiedział, że w ostatnim kwartale 2020 r. w Szpitalu Powiatowym we Wrześni leczyło się 30% osób spoza powiatu wrzesińskiego i odebrano 40% porodów kobiet spoza powiatu wrzesińskiego. Poinformował, to mieszkańcy powiatów sąsiednich. udowadniają to, że szpital pracuje sprawnie i cieszy się coraz większym zaufaniem.
Przewodniczący Rady zapytał, jak wygląda sytuacja związana ze szczepieniem przeciwko Covid-19 w powiecie wrzesińskim.
Zbigniew Hupało poinformował, że Szpital Powiatowy we Wrześni jest jednym z trzech punktów prowadzącym szczepienia na terenie Wrześni. Dodał, że prowadzone są cały czas szczepienia grupy 0, czyli przede wszystkim pracowników ochrony zdrowia. W poniedziałek uruchomiono szczepienia populacyjne dla osób w grupie wiekowej 70+ i 80+. Dopowiedział, że szpital posiada dwa zespoły, które szczepią. Jeśli będzie taka potrzeba można zwiększyć ich liczbę. Poinformował, że istnieje problem polegający na tym, że można szczepić tylko 30 osób dziennie. Dodał, że szpital otrzymuje w skali tygodnia około 32 szczepionek. Ma nadzieję, że ten problem zostanie rozwiązany i będzie można zacząć szczepić większą liczbę osób.
Pkt 8 Zamknięcie obrad.
Przewodniczący Rady zamknął o godz. 16:00 XXVIII sesję Rady Powiatu Wrzesińskiego VI kadencji.
Na tym protokół został zakończony. Protokół został podpisany po przyjęciu jego treści przez Radę.
Przewodniczący Rady
/-/ Marek Przyjemski
Protokołowała:
Marta Maciejczak, inspektor Wydziału Organizacyjnego
drukuj (Protokół nr XXVIII / 2021)