Procedura uzyskania wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostę Wrzesińskiego
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2018 r., poz. 996 z późn. zm.) – rozdział 8 „Szkoły i placówki niepubliczne” (art.168 -182).
Wymagane dokumenty:
1. Zgłoszenie szkoły lub placówki do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostę Wrzesińskiego (druk do pobrania).
2. Kopia dowodu osobistego – w przypadku osoby fizycznej lub kopia odpisu z rejestru sądowego – w przypadku osoby prawnej zamierzającej prowadzić szkołę lub placówkę.
3. Dokument informujący o dysponowaniu budynkiem/lokalem na prowadzenie szkoły lub placówki.
4. Informacje o warunkach lokalowych zapewniających:
- możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
- realizację innych zadań statutowych,
- w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe – możliwość realizacji praktycznej nauki zawodu,
- bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy.
5. Pozytywna opinia właściwego Państwowego Inspektora Sanitarnego dotycząca bezpiecznych i higienicznych warunków lokalowych w budynku, w którym będzie się mieścić szkoła lub placówka.
6. Pozytywna opinia właściwej Komendy Państwowej Straży Pożarnej dotyczącą warunków ochrony przeciwpożarowej w budynku, w którym będzie się mieścić szkoła lub placówka.
7. Statut szkoły lub placówki podpisany przez uprawnioną osobę.
Zgodnie z art. 172 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe statut powinien określać:
a) nazwę, typ szkoły lub cel placówki oraz ich zadania,
b) osobę prowadzącą szkołę lub placówkę,
c) organy szkoły lub placówki oraz zakres ich zadań,
d) organizację szkoły lub placówki,
e) prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów szkoły lub placówki, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły lub placówki,
f) sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność szkoły lub placówki,
g) zasady przyjmowania uczniów do szkoły lub placówki.
8. Dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych i dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia w szkole lub placówce. (druk do pobrania).
9. W przypadku szkoły podstawowej, a także szkoły ponadpodstawowej ubiegającej się o nadanie uprawnień szkoły publicznej z dniem rozpoczęcia działalności, zgłoszenie winno jednocześnie zawierać:
a) zobowiązanie do przestrzegania wymagań określonych w art. 14 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe,
b) pozytywną opinię kuratora oświaty o spełnianiu wymagań określonych w art. 14 ust. 3,
c) pozytywną opinię ministra właściwego ds. zdrowia o spełnianiu wymagań określonych w art. 14 ust. 3 – w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie w zawodach, dla których zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego, o której mowa w art. 46 ust. 1, ministrem właściwym jest minister właściwy ds. zdrowia.
Termin realizacji wpisu:
Wpis do ewidencji następuje nie później niż w ciągu 30 dni od daty złożenia kompletnego i poprawnie wypełnionego wniosku.
Organ ewidencyjny z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu Kuratorowi Oświaty oraz organowi podatkowemu.
Zaświadczenie o wpisie do ewidencji
Zaświadczenie o wpisie do ewidencji zawiera:
a) nazwę organu, który dokonał wpisu do ewidencji szkoły lub placówki,
b) datę i numer wpisu do ewidencji,
c) nazwę oraz odpowiednio typ i rodzaj szkoły lub placówki,
d) osobę prawną lub fizyczną prowadzącą szkołę lub placówkę,
e) adres szkoły lub placówki,
f) w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe – nazwy zawodów, w jakich szkoła kształci.
Decyzje o odmowie wpisu do ewidencji wydaje się, jeśli:
a) zgłoszenie nie zawiera wymaganych danych i mimo wezwania nie zostało uzupełnione w wyznaczonym terminie,
b) statut szkoły lub placówki jest sprzeczny z obowiązującym prawem i mimo wezwania nie został zmieniony.
Wpis do ewidencji podlega wykreśleniu w przypadkach:
a) niepodjęcia działalności przez szkołę lub placówkę w terminie wskazanym w zgłoszeniu do ewidencji,
b) prawomocnego orzeczenia sądu zakazującego osobie fizycznej, prowadzącej szkołę lub placówkę, prowadzenie działalności oświatowej,
c) stwierdzenia, w trybie nadzoru pedagogicznego, że działalność szkoły lub placówki lub organu prowadzącego tę szkołę lub placówkę jest sprzeczna z przepisami ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty i wydanych na ich podstawie rozporządzeń lub statutem,
d) dokonania wpisu z naruszeniem prawa,
e) zaprzestania działalności przez szkołę lub placówkę przez okres dłuższy niż 3 miesiące.
Tryb odwoławczy:
Odwołanie do Kuratora Oświaty w Poznaniu w terminie 14 dni od otrzymania decyzji o odmowie wpisu do ewidencji za pośrednictwem Starosty Wrzesińskiego
Opłaty:
Nie pobiera się opłat.
Miejsce uzyskania dodatkowych informacji oraz złożenia dokumentów:
Starostwo Powiatowe we Wrześni, Wydział Edukacji
ul. Chopina 10
62-300 Września
Pokój nr 104, tel. 61 640 45 31
Uwagi i informacje:
Kopie składanych dokumentów winny być potwierdzone „za zgodność z oryginałem”.
Zgodnie z art. 168 ust. 13 ustawy Prawo oświatowe – osoba prowadząca szkołę lub placówkę jest obowiązana zgłosić organowi, o którym mowa w art. 168 ust. 1, w ciągu 14 dni zmiany w danych zawartych w zgłoszeniu, powstałe po wpisie do ewidencji. Przepisy art. 168 ust. 4-12 stosuje się odpowiednio.